Zakendoen met China: voldoende engagement en lef gevraagd
De Chinese economie kent sinds midden 2020 een spectaculair herstel en laat ‘democratische’ landen ver achter zich. Moeten we als Belgische ondernemers in dit jaar van verandering een versnelling hoger schakelen of net meer focussen op onze thuismarkt?
Made in China
Of je het nu wilt of niet, China kruist op een of andere manier altijd en overal je pad. Als consument van producten ‘made in China’, als mogelijke leverancier van onderdelen of afgewerkte producten voor je bedrijf, als concurrent, potentieel exportland. Of zelfs als mogelijke overnemer van je bedrijf. Als klein land kunnen wij niet anders dan een internationaal perspectief hebben.
In februari 2021 is China de Verenigde Staten voorbijgestoken als grootste handelspartner van Europa. Ook voor België is China een van de belangrijkste handelspartners buiten de EU. De coronacrisis – met als gevolg een sterkere vraag naar medische apparatuur – is slechts een deel van de verklaring.
Uitdaging
Zakendoen met China blijft voor veel Belgische bedrijven een uitdaging. Als gevolg van de groeiende assertiviteit en technologische macht van China, groeit ook in België het denkbeeld dat China een bedreiging vormt voor de westerse wereld. De huidige geopolitieke ontwikkelingen en de onmogelijkheid om naar China te reizen dragen bij tot dit gevoel van ‘ontkoppeling’.
Dit mag ons echter niet doen besluiten om op de pauzeknop te drukken met betrekking tot China. Integendeel, dit ‘jaar van verandering’ biedt een unieke kans om uit te kijken naar een nieuwe fase van samenwerking met China.
Een proactieve aanpak is de beste strategie voor Belgische bedrijven.
Proactieve aanpak
Een proactieve aanpak is de beste strategie voor Belgische bedrijven. Alhoewel dit misschien op het eerste gezicht niet zo helder is, is het land wel degelijk nog altijd een vragende partij om hoogwaardige westerse producten en technologieën te verwerven. Iets wat perspectieven biedt voor Belgische bedrijven die traditioneel sterk zijn in nicheproducten en -technologieën. We moeten niet naïef zijn, belangrijk is om uit te gaan van onze sterke punten.
Vanuit mijn dagelijkse activiteit als China-adviseur zie ik trouwens ook enkele positieve aspecten aan deze uitzonderlijke situatie. Terwijl in het verleden veel ondernemers vaak onvoorbereid een ticket naar China kochten en met de eerste de beste Chinese partner in zee gingen, zal men nu niet anders kunnen dan zich goed te informeren, assistentie te zoeken bij de Belgische regionale exportkantoren in China. En zichzelf te laten begeleiden om het marktpotentieel te onderzoeken.
Gebrek aan doorzettingsvermogen en opvolging
Ah, ook nog dit: cultuurverschillen of communicatieproblemen zijn trouwens niet de hoofdoorzaak van falende projecten. Noch de keuze van de Chinese partner. Al te vaak liggen een gebrek aan doorzettingsvermogen en opvolging van het China-project door het Belgische bedrijf zelf aan de basis van de problemen. Of anders gezegd: voldoende engagement en een gezonde dosis lef maken het verschil tussen succes en falen. Iets wat ik graag meer zou zien bij Belgische ondernemers.