autodelen
Business

Wordt autodelen de heilige graal?

09.06.2020
door Jeroen Verbeeck

Als onderneming groeit steeds meer het besef dat je de mobiliteitsknoop niet alleen met traditionele leasing kunt ontwarren. Mobility as a Service (MaaS) of autodelen wint aan populariteit en speelt alvast in de kaart van de deelwagens. 

De aankoop van een wagen maakt van jou een eigenaar. Je bezit het voertuig en draait op voor allerhande kosten, denk maar aan verzekeringen, brandstof, onderhoud en belastingen. Vandaag willen veel mensen het roer omgooien en hun mobiliteit flexibeler organiseren.

Onestopshop voor mobiliteit

“Je ziet in onze verkooppunten steeds meer verschillende types van verwachtingen bij de klanten. Je hebt de traditionele klant die een wagen koopt, klanten die willen leasen en ook steeds meer klanten die een wagen niet langer willen bezitten.”, bevestigt Olivier Deutschmann, algemeen directeur van Valckenier. Dat anticipeert al enkele jaren op die evolutie en groeide uit van autogarage tot een mobiliteitservicebedrijf. “Als Valckenier spelen we al jaren in op die evolutie door te diversifiëren: wij kunnen steeds een flexibel antwoord bieden met verkoop, verhuur en autodelen. Bovendien beschikken we over een uitgebreide dienstverlening na verkoop, zodat we een ‘onestopshop’ voor mobiliteit zijn.”

Duurzame mobiliteit koppelen

Die aanpassing van het businessmodel komt er door een verschuiving van bezit naar dienstverlening. Die evolutie zet zich in andere sectoren al duidelijker door. Denk maar aan streamingdiensten waarbij je ook niet langer muziek bezit, maar wel afspeelt op je computer of smartphone. In Oost-Vlaanderen startte de provincie dit jaar bijvoorbeeld met zogenaamde ‘Mobipunten’, plaatsen waar duurzame mobiliteit aan elkaar gekoppeld wordt. Het is een knooppunt voor fiets, bus, trein én deelauto. “Wij hebben onlangs twee deelwagens geleverd voor het eerste Mobipunt in Sint-Lievens-Houtem. Dat totaal zal voor het hele Intercommunaal-project oplopen tot minimaal dertig deelwagens”, vertelt Olivier Deutschmann. In dit geval gaat het over een systeem waarbij niet alleen burgers, maar ook medewerkers van de gemeenten de wagens kunnen gebruiken. “Ze kunnen die voor bepaalde uren reserveren. Het gecombineerd gebruik van voertuigen is steeds meer een gebruikelijker alternatief voor pakweg leasing.” 

Voor verkooppunten van wagens of aanbieders van leasing is de deeleconomie relatief nieuw. “Maar het is meegaan of op termijn verdwijnen”, denkt Deutschmann. “Wij zijn anderhalf jaar geleden op kleine schaal gestart met deelwagens. Vandaag rollen we die expertise verder uit in onze eigen autodeel-dienstverlening Valckenier Share. Die ervaring helpt ons om autodelen ook te implementeren bij bedrijven of lokale overheden. 

Het gecombineerd gebruik van voertuigen is steeds meer een gebruikelijker alternatief voor pakweg leasing.

Wagenparken en deelapparatuur

De algemeen directeur doelt met die ervaring ook op de organisatie van een ‘deelwagenpark’. Zo staat Valckenier ook in voor het beheer en onderhoud van de deelwagens. “We checken of de elektrische voertuigen opgeladen zijn, kuisen de voertuigen zeer regelmatig en monitoren voortdurend de staat van het voertuig. Het helpt dat we een lokale speler zijn: we kunnen snel ter plaatse zijn en er is altijd een van onze garages  in de buurt. Die lokale verankering maakt dat we als familiebedrijf ook veel nauwer bij de klant en omgeving betrokken zijn. Het contact is persoonlijker.”

Het principe van de deelwagens kun je ook doortrekken naar de wagenparken van de Vlaamse bedrijven. Die wagens kunnen ook uitgerust worden met deelapparatuur, waardoor medewerkers met een applicatie op hun smartphone de wagen kunnen reserveren én ontgrendelen. 

Steeds meer elektrische voertuigen

Bovendien kun je via die weg ook veel beter het wagenpark opvolgen. Deutschmann: “Bedrijven tonen steeds meer interesse voor deeloplossingen. Ze willen hun wagenpark beter afstemmen op hun medewerkers en dan zijn er flexibele oplossingen nodig. Wij verhuren bijvoorbeeld ook wagens. Dat is interessant voor freelancers of projectteams die tijdelijk aan de slag zijn in een bedrijf. Het antwoord is er sowieso altijd eentje op maat.“

Bedrijven tonen steeds meer interesse voor deeloplossingen. Ze willen hun wagenpark beter afstemmen op hun medewerkers en dan zijn er flexibele oplossingen nodig.

De deelwagen lijkt ook steeds vaker elektrisch te zijn. Dat verwondert niet, want het is een uitgelezen kans om als onderneming milieuvriendelijke stappen te zetten. Daarnaast is het fiscaal voordelig. “De tendens is zeker elektrisch, maar voor een deel hangt er ook af wat de gebruiker met de wagen wil doen”, legt Olivier Deutschmann uit. “In dat geval moet je ook naar de autonomie van een elektrisch voertuig kijken, maar tegenwoordig valt het goed mee.” En hoe zit dat met lichte vrachtwagens? “Ook die elektrische varianten worden steeds vaker ingezet voor de zogenaamde last mile delivery, bijvoorbeeld in steden met een lage-emissiezone. We zien de aanvragen voor dit soort voertuigen absoluut stijgen.” 

Zorg dragen voor de wagen

Uiteraard kan geen enkele sector om de coronacrisis heen. Dat geldt ook voor de automobielsector. “Uiteraard zal het volume van verkochte nieuwe wagens naar beneden gaan, maar je mag tijdens de crisis niet blijven stilstaan met je onderneming. Het is ook een kans om jezelf aan te passen aan de nieuwe wensen van de klant met autodelen. De crisis heeft de verschuiving in verwachtingen op scherp gesteld”, zegt Deutschmann. Zo lijkt het autodelen niet te lijden onder de crisis. “Na de lockdown hebben we veel reservaties binnengekregen. Dat was een positieve verrassing. Misschien hebben bepaalde mensen schrik om het openbaar vervoer te nemen, maar niet in een deelwagen. Daarin zit je natuurlijk alleen. Bovendien zijn er ook steeds handschoenen en handgel beschikbaar in de wagen. Autodelen is tot slot ook voor een stuk gemeenschappelijk, iedereen binnen de community moet zorg dragen voor de wagens. Dat werkt tot op heden zeer goed.”

Vorig artikel
Volgend artikel