Winkelhier is een actie van UNIZO die behoorlijk wat stof deed opwaaien. De ondernemersvereniging koos voor vaste waarden in het straatbeeld van de grootsteden. Het doel is om de Belgische consument wakker te schudden. De campagne draagt dan ook de boodschap uit om je lokale handelaar te steunen, omdat alsmaar consumeren over de grens niet houdbaar is. Nog redenen nodig om lokaal te winkelen? Lees gerust verder:
1. Heb Moeder Natuur lief
Een goede manier om je ecologische voetafdruk te verminderen, is vaker te voet eropuit gaan om te winkelen. Zo worden er ongeveer 400.000 e-commercepakjes per dag geleverd. Als je weet dat 78 procent van die pakjes van niet-Belgische herkomst is, kun je je wel iets voorstellen bij de hoeveelheid CO2 die doorheen de keten wordt uitgestoten. Daarenboven mag je de tonnen plastic verpakkingen, die het transporteren van goederen met zich meedraagt, ook niet vergeten.
2. Lokaal online kan ook
Die 400.000 pakjes zouden ook allemaal bij een Belgische webshop gekocht kunnen worden. Veel bedrijven hebben nog een fysieke winkel, maar dat hoeft niet per se. Een van de ambassadeurs van Unizo is online kids conceptstore De Gele Flamingo. De webwinkel werd opgericht uit een persoonlijke zoektocht van de eigenaar Sophie Claes. Zij was op zoek naar een item voor haar kind dat niet verkrijgbaar was. Daaropvolgend is ze zelf beginnen handelen in Belgische waren met een hart voor duurzaamheid.
3. Hoera, minder files!
Het vervoeren van al die pakjes neemt natuurlijk een aanzienlijke plek in op onze snelwegen. De filezwaarte is de voorbije jaren dan ook blijven stijgen. In april 2019 bedroeg het jaargemiddelde op de hoofdwegen in het Vlaamse Gewest zo’n 760 kilometeruren per werkdag. Concreet wil dat zeggen dat er in het afgelopen jaar elke werkdag gemiddeld 760 kilometer file van één uur lang was.
4. Jobs creëren
Als ieder Belgisch huishouden 100 euro per maand uitgeeft bij een handelaar in de buurt, in plaats van bij een aanbieder van over de grens, worden er 21.420 banen in de detailhandel vrijgemaakt. Dat draagt uiteraard waanzinnig bij aan de werkgelegenheid in ons land.
5. Een brede glimlach
Hoe vergevorderd je smartphone-assistent ook is, de warmte van de lokale bakker zal je digitale vriend je niet meteen kunnen geven. De meeste mensen hebben nood aan sociale interactie, en tenzij je een fervent hater van small talk bent, dan is een praatje aan de kassa in de winkel over het weer gewoonweg gezellig. Wie weet geraak je nog bevriend met je lokale handelaar (en blijft er al eens een koffiekoekje over op het einde van de dag, ‘dat toch op moet of ik gooi het weg’).
6. Lokaal sponsort lokaal
Ondernemers van hier geven aan dat ze in de afgelopen vijf jaar hun omgeving financieel hebben gesteund. Bijvoorbeeld een jeugdvereniging of culturele, maatschappelijke of sportieve activiteit zijn allen gesponsord door plaatselijke bedrijven. Van grote multinationals kun je zo iets wellicht moeilijk verwachten.
7. Voed je eigen economie
Kleren, schoenen en elektronica zijn een van de meest gekochte artikelen in het buitenland via e-commerce. Dit terwijl er afgelopen jaar meer dan 1.000 zelfstandige winkels verdwenen. Hiervan werden voedingsspeciaalzaken het hardst getroffen, zoals bijvoorbeeld bakkers of groentewinkels. Daarnaast leden kleding en vrijetijdswinkels zoals sport- en hobbyzaken onder dalingen. Tenslotte moesten ook meerdere elektronicahandelaars hun deuren sluiten. Bovendien verdwijnt er op jaarbasis maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland. Hiervan is 5,5 miljard via webshops en de overblijvende 2,5 miljard via fysieke winkelbezoeken buiten België. Geld die je over de grens uitgeeft, keert immers niet terug naar de eigen economie.
8. Het hoeft niet meer te kosten
Alle kleine beetjes helpen. Zelfs als ieder gezin elke dag slechts 2 euro meer uitgeeft aan plaatselijke bedrijven, kunnen er in één jaar 13.035 extra jobs worden gecreëerd. Daarnaast gaat online winkelen tegenwoordig te gemakkelijk. Zo simpel dat we er niet bij stilstaan hoeveel we in totaal spenderen in buitenlandse webshops. Gratis verzend- en retourkosten zijn bekoorlijk lokaas, maar maken je al snel verslaafd. Dat is allesbehalve groen en kan er bovendien voor zorgen dat je over de hele rit juist meer uitgeeft.
9. Geniet van expertise
Als zelfstandige open je nooit een zaak louter om cash binnen te halen. Eerder om een passie te vervullen. Om die reden vind je in je plaatselijke winkel mensen met een hart voor hun bedrijf. Zo kunnen zij met veel hartstocht kennis delen over hun specialiteit: hun eigen product. Kortom, kies voor iemand die er verstand van heeft.
Ontdek meer
-
Smart Partner De ultieme branding in vijf stappen
-
Smart Partner De ecologische voetafdruk van je bedrijf: zo laat je de LCA berekenen
-
Smart Partner Onderschat het belang van offline marketing niet als ondernemer
-
Smart Partner 5 slimme besparingen in je onderneming
-
Smart Partner De subtiele effecten van geuren
-
The Content Squad Influencer marketing: do’s & don’ts