Home Opinie Jan Verheyen: verantwoordelijk voor eigen recyclagedoelen

Jan Verheyen: verantwoordelijk voor eigen recyclagedoelen

Producentenverantwoordelijkheid: in Vlaanderen is dit al jaar en dag een ingeburgerd begrip. Alle bedrijven en distributeurs die verpakte producten op de markt brengen, zijn verantwoordelijk voor het gescheiden inzamelen en recycleren van dat verpakkingsafval.

Om dat in goede banen te leiden, richtte Vlaanderen Fost Plus en VAL-I-PAC op. Fost Plus financiert de gescheiden inzameling en recyclage van huishoudelijke verpakkingen, VAL-I-PAC geeft premies aan bedrijven die goed selectief inzamelen.

Op de superministerraad van juli keurde de Vlaamse Regering een nieuw verpakkingsplan goed. Dat plan bouwt verder op de successen van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, maar legt de lat een stuk hoger. De recyclagedoelstellingen voor verpakkingen worden opgetrokken: tegen 2025 moeten 95 procent van alle huishoudelijke verpakkingen worden gerecycleerd. Dit zal vooral een inspanning vergen bij de plastic verpakkingen. Hun recyclagepercentage moet stijgen van 38 procent vandaag naar 65 procent tegen 2023 en 70 procent tegen 2030. Dit betekent dat de huidige pmd-inzameling gefaseerd uitgebreid wordt naar alle plastic verpakkingen, dus ook botervlootjes, yoghurtpotjes, folies…

Het nieuwe verpakkingsplan legt de lat een stuk hoger.

Sorteercentra worden uitgebouwd zodat ze minstens vijftien verschillende soorten plastic kunnen uitsorteren. Recyclagecentra zullen afzetmarkten moeten vinden voor al deze gerecycleerde plastics, liefst binnen België of Europa. Vandaar dat het verpakkingsplan stelt dat tegen 2022 en 2025 petverpakkingen moeten bestaan uit respectievelijk 25 en 50 procent gerecycleerd materiaal. Onze vuilniszakken zullen vanaf 2021 voor 80 procent bestaan uit gerecycleerd materiaal en vanaf 2025 zelfs voor 100 procent.

Extra inspanningen

Hiervoor moet de verpakkingsindustrie extra inspanningen leveren. Zij moet verpakkingen op de markt brengen die gemakkelijker kunnen worden gesorteerd, gerecycleerd en/of gerecycleerd materiaal bevatten. Voor sommige niet recycleerbare verpakkingen pleiten we voor een verbod bij de federale overheid.

Het verpakkingsplan legt geen rechtstreekse verplichting op voor het invoeren van statiegeld op plastic drankverpakkingen en drankblikjes. Wel moeten tegen 2022 90 procent van alle drankverpakkingen worden ingezameld en gerecycleerd. Momenteel liggen de inzamelpercentages voor plasticen drankverpakkingen rond de 80 procent, voor blikjes maar rond de 50 procent.

Verpakkingen_Chronicle-2

Hergebruik

Ook hergebruik krijgt meer aandacht. Zo worden lokale besturen en Vlaamse overheden verplicht om in hun eigen werking en op door hen georganiseerde evenementen enkel herbruikbaar cateringmateriaal te gebruiken. De distributiesector krijgt een verbod om lichte plastic wegwerpzakjes gratis aan te bieden.

Samengevat, het nieuwe verpakkingsplan van de Vlaamse Regering bouwt verder op het succesrecept van de producentenverantwoordelijkheid, maar legt de lat een pak hoger. Het is dus aan de verpakkingsbedrijven om nu actie te ondernemen.

MEER

3 vragen aan… BabyBoom Beurs

Babyboom Beurs De Babyboombeurs richt zich tot alle jonge en aanstaande ouders die zich op het nieuwe leven in hun huis willen voorbereiden.

Ook marketeers houden van data

DataverhaalBig Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...

3 vragen aan… Luc Verstraete, managing director bij mail...

Geautomatiseerd creditmanagement laat bedrijven toe om klanten-debiteuren op een persoonlijke en geautomatiseerde manier te benaderen vanaf de factuur, over de herinnering of aanmaning tot en met de betaling. Data-analyse via algoritmes en machine learning leiden hierbij tot het juiste betaalverzoek op het juiste moment, zonder menselijke tussenkomst.

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Op weg naar het juridische noorden

LegalJustitie staat onder druk. (Inter)nationale politieke wijzigingen zorgen ervoor dat we ons dringend terug op het juiste pad moeten begeven. Advocaat Sven Mary trekt mee aan de alarmbel.