Home Business Verpakkingen Verpakkingen als cadeau

Verpakkingen als cadeau

Naar de supermarkt neem je je eigen herbruikbare plastic tassen mee. De totebag die je kreeg bij de bestelling van dat zomerkleedje, is nu een toffe strandtas. En de mooie doos waarin je nieuwe sjaal zat? Die gebruik je nu als juwelendoosje. Verpakkingen zijn hip!

De tijd dat plastic wegwerpzakjes à volonté uitgedeeld werden aan de kassa van de supermarkt, is al lang voorbij. Gelukkig, want al dat plastic zorgde voor bergen afval. En die zakjes? Daar gaf niemand om. Sinds januari 2019 is het voor winkeliers verboden om zakjes voor eenmalig gebruik mee te geven aan klanten. Dat aankopen nu verpakt worden in herbruikbare tassen, zorgt voor nieuwe mogelijkheden.

Weg met wegwerp

David Van Overloop is zaakvoerder van Papier Present, een groothandel van herbruikbare draagtassen en geschenkverpakkingen en gespecialiseerd in maatwerk voor winkeliers en merken. Hij beaamt dat verpakkingen belangrijker geworden zijn: “Verpakkingen zijn geen wegwerpartikelen meer. Mensen houden de zakken of doosjes vaak bij en gebruiken ze terug. Daarom verpakken meer en meer winkels en merken hun producten in mooie papieren of stoffen draagtassen. En op speciale momenten – bij de lancering van een nieuwe collectie, bijvoorbeeld – zorgen ze ervoor dat hun verpakkingen echte hebbedingen worden. Een van onze klanten, het Belgische kledingmerk Terre Bleue, schenkt haar beste klanten zelfs echte handtassen in vegan leder. Zo wordt de verpakking echt een cadeau op zichzelf.”

Natuurlijke verpakking

Winkeliers en merken kiezen ook steeds meer voor natuurlijke verpakkingsmaterialen: gecertificeerd bio-katoen, vilt, jute of papier afkomstig van FSC-gecertificeerde bossen. David Van Overloop: “Een natuurlijke, duurzame verpakking is een zeer zichtbare manier om als merk duurzaamheidsinspanningen tastbaar te maken voor de klant.” Ook verpakkingen van webshops worden leuker. In de begindagen van de e-commerce kozen veel handelaars voor eenvoudige bruine dozen. Maar verpakkingen zijn een eerste touch point voor klanten, een eerste fysiek contact met de shop en het product. En die eerste kennismaking moet goed zijn.

Verpakkingen zijn een eerste touch point voor klanten, een eerste fysiek contact met een webshop. En die eerste kennismaking moet goed zijn.
– David Van Overloop, Papier Present

Verpakking beleven

David Van Overloop: “Veel webshops houden hun pakketjes aan de buitenkant onopvallend, maar aan de binnenkant creëren ze een beleving: het product zit in een geschenkverpakking of werd met veel zorg in zijdepapier verpakt. Er zit een strikje rond of de doos is mooi bedrukt vanbinnen. Al die zaken zorgen voor een beleving. En omdat we alsmaar meer online kopen, kiezen merken en winkeliers er vaak voor om van die beleving iets fijns te maken.”

Verpakken en verwerken

We shoppen inderdaad steeds meer online. En meer online aankopen, wil ook zeggen: meer pakketjes te verzenden. Barbara Van Speybroeck, woordvoerder van bpost: “Klopt helemaal. Tussen 2017 en 2018 zagen we zelfs een stijging van ons pakjesvolume met 23%. Concreet wil dat zeggen dat bpost dagelijks zo’n 250.000 pakketjes verwerkt. In de eindejaarsperiode – die tegenwoordig al begint rond Black Friday en Cyber Monday– verdubbelt dat aantal zelfs.”

Sorteren en automatiseren

Zoveel pakjes verwerken, dat kan niet manueel. Daarom opende bpost in 2017 een nieuw sorteercentrum in Brussel, dat zo’n 300.000 pakketjes per dag kan verwerken, op een meer geautomatiseerde manier. Barbara Van Speybroeck: “Het gaat om het grootste sorteercentrum voor pakjes in de Benelux. Maar zelfs de enorme capaciteit is niet voldoende om de toestroom aan pakjes tijdens de eindejaarsperiode op te vangen. Dan schakelen we ook onze andere sorteercentra in, zeker omdat klanten en consumenten verwachten dat hun pakjes snel geleverd worden.”

Zien ze bij bpost ook trends in verpakkingen? Barbara Van Speybroeck: “Wij zijn natuurlijk geen kartonspecialisten, maar we merken wel dat webshops steeds vaker inspanningen doen om duurzame verpakkingen te gebruiken. En sommige handelaars laten hun dozen leuk opvallen, zoals Coolblue, bijvoorbeeld.”

MEER

Een ver-van-mijn-bedshow voor de kmo?

Cybersecurity Tot voor enkele jaren was cyberbeveiliging slechts weggelegd voor de grote spelers, maar ook kmo's zetten steeds vaker in op het beschermen van hun data.

De laatste schakel van de logistieke keten

ExpertpanelDoor de toename van e-commerce wordt de ‘last mile’ steeds belangrijker als laatste eindje van de logistieke keten. De voorkeur gaat daarbij uiteraard naar een snelle en goedkope manier om die laatste kilometer te overbruggen. Tenzij er nog andere factoren spelen…?

Benut het gigantisch potentieel van duaal leren

duaal leren 1 september 2016 werd het startschot gegeven van duaal leren in Vlaanderen. Met zes trajecten en een honderdveertigtal leerlingen kreeg het combineren van leren op school en leren bij één of meerdere werkgevers vorm.

In de bres voor goeie ideeën

crowdfunding0,40 euro. Zoveel investeerde de gemiddelde Belg in 2014 in crowdfunding. Weinig, als je het naast de cijfers van pakweg Groot-Brittannië en Nederland legt, waar inwoners respectievelijk 29,5 en 3,7 euro vijl hadden. Wat moet je weten als je er zelf mee wilt beginnen?

Wat te doen in een seizoen?

Moestuin Om een moestuin te beginnen is er geduld en vooral tijd nodig. Een moestuin vraagt de nodige zorg in alle seizoenen.

De chemie is goed voor België (en omgekeerd)

ChemieOns kleine landje telt een indrukwekkende hoeveelheid bedrijven in de life sciences en chemie. Waarom kiezen zoveel ondernemingen uit deze sector voor ons tochtgat aan de Noordzee? En wat hebben zij onze economie te bieden? Heel wat, zo blijkt.