Home Opinie Physical Internet als ultieme innovatiedoel

Liesbeth Geysels

Physical Internet als ultieme innovatiedoel

De vierde industriële revolutie is als een digitale wervelstorm en heeft ook grote gevolgen voor de logistieke sector. De supply chain van morgen is vraaggedreven, transparant en geïntegreerd. Dat vraagt om vertrouwen, samenwerking en standaardisatie.

De verschillende stadia in de logistieke keten moeten beter op elkaar afgestemd worden. Physical Internet is het ultieme innovatiedoel voor de logistieke sector.

Wat is P.I.?

Om de term ‘Physical Internet’ te duiden, valt vaak de vergelijking met e-mail. Bij het versturen van een e-mail worden de data in het bericht opgedeeld en in digitale pakketjes verpakt en gelabeld. Zo komt het via een reeks servers aan op bestemming, waar P.I. de pakketjes uitpakt en de e-mail terug samenstelt. De samenwerking tussen alle spelers loopt vlot, op basis van wereldwijd geaccepteerde en toegepaste standaarden en protocollen.

In de logistiek verloopt dat echter helemaal anders. De afzender kiest zelf een transportbedrijf dat ervoor zorgt dat het pakje op zijn bestemming geraakt. Hetzij met inzet van eigen transportmiddelen, of met die van een partner. Interactie met andere logistieke spelers is er niet.

FokusSupplyChainManagement-Editorial-002

Het concept streeft ernaar dat het transport van goederen veel meer zal verlopen zoals het ‘transport’ van e-mails. De afzender hoeft niet te weten welke route de zending volgt. De zending zit in een standaardverpakking of container op basis van globaal afgesproken standaarden en protocollen, en stemt ook afmetingen op elkaar af. Dus elke container past in een andere, of in een transportmiddel. De P.I.-containers zullen ook modulair zijn en verschillende containers samenvoegen tot een standaard maritieme containermaat.

“Physical Internet vervoert goederen op de meest economische en ecologische manier mogelijk.”

Netwerk van hubs

Het ganse P.I. -concept is gebaseerd op geconnecteerde hubs. Dat is vergelijkbaar met de servers op het digitale internet. Big data, IoT, AI… ondersteunen het concept, en het vervoert op die manier goederen op de meest economische en ecologische manier mogelijk. Het netwerk van hubs zal opslag dicht bij de eindklant mogelijk maken, en optimaliseert de capaciteit van de transportmiddelen.

Dat dit nog niet voor morgen is, spreekt voor zich. Er moeten nieuwe standaarden komen. Ook nieuwe data-uitwisseling en analyse, nieuwe businessmodellen en systemen zijn nodig. Dat zal nog vele jaren werk vragen. VIL zet volop in op dit concept en is op Europees vlak actief betrokken bij het uittekenen van de roadmap naar dit Physical Internet.

MEER

Leve de koopfeestdagen?

Koopdagen It’s the most wonderful time of the year… Voor retailers dan toch. Het koophoogseizoen wordt ingeluid door Singles’ Day (11/11) en al snel volgen Black Friday en Cyber Monday. Allemaal dagen waarop de goedgeluimde grijsaards achter hun PC zitten om in bulk pakjes te scoren, die zij dan weer leveren op 6 en 25 december.

(Klimaat)spel zonder grenzen

Bogdan Vanden BergheVan het +2°C scenario naar -2°C. Bogdan Vanden Berghe ziet veel redenen om niet alleen bij ons, maar wereldwijd in te zetten op een energierevolutie. “Toch blijven we ons gedragen alsof het een zaak is van individuele inspanningen.”

Peter ’t Jong: ‘De nieuwe digitale wereld vergt een...

InterviewAtos CEO Peter ’t Jong weet hoe data een steeds belangrijkere rol speelt in onze samenleving. Het vastleggen en interpreteren ervan, om zo tot een rendabel businessmodel te komen, biedt volgens hem dan ook heel wat kansen voor Nederlandse bedrijven.

Transitie in werking

Jan VerheyenVlaanderen staat sterk op het vlak van duurzaam afval-, materialen- en bodembeheer. We sorteren en recycleren als de beste en gaan steeds duurzamer om met onze bodem. En toch staat de transitie naar de circulaire economie nog maar in zijn kinderschoenen.

Een toppositie in de zoekresultaten

Gregory LiénardEen goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Het belang van een girlgang

Girlgang Een goede groep vriendinnen doet heel wat: het biedt je perspectief en vertrouwen in jezelf, maar vooral ook een goede tijd vol betekenisvolle gesprekken en een glimlach van oor tot oor.