Home Business Verpakkingen Packaging met persoonlijkheid

Packaging met persoonlijkheid

Wat maakt de lokroep van een product onweerstaanbaar voor de consument? De ingrediënten voor een aantrekkelijke verpakking zijn duurzaamheid, efficiëntie, gebruiksgemak en persoonlijkheid. Een simpel recept, maar vergis je niet: het mixen ervan is een uitdaging.

Het oog wil ook wat: als je als consument in een winkel staat, is de kans groot dat een mooie verpakking de doorslag geeft om voor een bepaald product te kiezen. Standaardverpakkingen die geen persoonlijkheid uitstralen, maken niets meer los bij de consument. Meer nog: ze vallen zelfs niet op. Design en packaging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het wordt daardoor steeds belangrijker om als merk je eigen stempel op het product te drukken via een geslaagde verpakking. Maar hoe doe je dat dan? En hoe zorg je ervoor dat de afdruk van die stempel zichtbaar blijft?

Duurzaam is aantrekkelijk

“Als je de consument de komende jaren wilt verleiden met een verpakking, moet je als bedrijf ongetwijfeld inzetten op duurzaamheid”, klinkt het bij Jennifer Wiseman, Senior Brand & Packaging Designer bij het Nederlandse awardwinnende SNOW DONUTS Design Agency. “Om dat duurzame op een aantrekkelijke manier te brengen, is het belangrijk om als creatieveling rond te kijken naar verschillende invloeden uit de buitenwereld om tot een tof, duurzaam, mooi en functioneel design te komen. Denk aan fashion, food, trends, materialen en zo veel meer.”

‘Het product is eigenlijk de superheld en de verpakking zijn helper.’
— Jennifer Wiseman, SNOW DONUTS Design Agency

The making of… 

Dat duurzaamheid hoog op de agenda staat, beaamt Tille Lingier van Redopapers, een duurzame papierlijn die op basis van papieroverschotten producten zoals weekplanners handmatig creëert. “Zowel het product zelf als de verpakking moeten duurzaam zijn. Ik denk niet dat je vandaag nog een product kunt uitbrengen, waarbij dat aspect over het hoofd gezien wordt. Bedrijven moeten daar onvermijdelijk op focussen, want consumenten interesseren zich meer en meer in hoé een product gemaakt wordt.”

Hou het simpel 

“Daarnaast mag het allemaal wat minimalistischer”, gaat Lingier verder. “Tegenwoordig hebben de populairste producten soms de meest sobere verpakking.” Iets dat ook Wiseman is opgevallen. “Alles wordt eenvoudiger. Mensen staan vaker stil bij waar het product voor staat. Een simpel product moet niet te veel communicatie bevatten. Vergelijk het met een krop sla, die kies je op basis van wat het moet zijn: vers en lekker. Een verpakking vol communicatie en drukke beelden past hier niet bij. Die moet eerder creatief zijn op een minimalistische manier.”

Identiteit 

De verpakking is dus sterk afhankelijk van de essentie van het product, maar ook van de identiteit van het merk. “Het verhaal achter het merk heeft een grote invloed op de uiteindelijke vormgeving van de verpakking”, vertelt Wiseman. “Je moet echt van binnen naar buiten kijken. Is het product duurzaam? Waarom zouden mensen jouw product kopen? Die persoonlijkheid moet naar voor komen. Daar moet je in combinatie met die duurzaamheid mee aan de slag gaan, om tot een gebruiksvriendelijke verpakking te komen. Het product is eigenlijk de superheld en de verpakking is zijn helper. Samen moeten ze opvallen tussen alle producten op een subtiele, maar evengoed eigenwijze en unieke manier.”

‘Je moet zoeken naar wat de meerwaarde is voor de consument, ook wat de productietechniek betreft.’
– Tille Lingier, Redopapers

Wat is de meerwaarde? 

Uiteindelijk is een kwaliteitsvol eindresultaat en het verhaal achter het product datgene wat de verpakking persoonlijk maakt en de consument aanspreekt. “Je moet zoeken naar wat de meerwaarde is voor de consument, ook wat de productietechniek betreft”, aldus Lingier. “Als je alles handmatig produceert, maar je kunt ergens een geautomatiseerde productietechniek integreren om een bepaald detail beter te maken, dan is dat de juiste keuze. Zo kun je evengoed dat persoonlijke verhaal vertellen.”

Opvallen in de massa

De uitdaging voor bedrijven ligt er dus in om op een duurzame en unieke manier het persoonlijke verhaal van het bedrijf en zijn kernwaarden uit te drukken via de verpakking. Wanneer je start vanuit de basis, het product zelf, en zo geleidelijk aan toewerkt naar een mooi, toegankelijk en gebruiksvriendelijk design, dan is de kans groot dat jouw product opvalt in de grijze massa. Zo laat je de consument luisteren naar het verhaal dat jouw verpakking vertelt en wordt hij doof voor de verhalen van de verpakkingen ernaast.

MEER

Jong geleerd is oud gedaan

Tessa BosmansSmaken en voorkeuren worden van jongs af aan gevormd. Breng je kind dus al op vroege leeftijd in contact met verschillende smaken, maar met voldoende aandacht voor de nodige voedingsstoffen.

Van paardenkracht naar kilowatt

alternatieve brandstoffen De fossiele brandstoffen als aandrijfmiddel voor onze voertuigen stilaan ten einde. De elektrische auto is het bekendste alternatief, maar er zijn er nog een boel meer.

Van kot los?

Op KotDe huisvesting van de student tijdens de studies heeft ongetwijfeld een grote invloed hebben op diens sociaal leven, studieresultaten, eetgewoontes en wat nog meer. Het is een tijd die je ongetwijfeld bijblijft. Wij wilden weleens weten welke herinneringen deze BV’s hebben aan hun ‘studielogies’.

3 vragen aan Transporeon

Transporeon“Door volop in te zetten op digitalisering, kunnen bedrijven veel tijd en geld winnen. Om die reden hebben we ook bij Transporeon Group een digitaal platform ontwikkeld dat de communicatie tussen transporteurs en verladers eenvoudiger maakt. Je kunt er online mee tenderen, time slots mee boeken maar ook je administratie in opvolgen en nagaan of een levering tijdig is gebeurd. Via het platform kun je de hele keten in de gaten houden.”

Muziek voor goed doel én goed gevoel

Siska SchoetersMusic for life leerde Siska Schoeters dat Kerstmis écht de warmste periode van het jaar is. Dat we in een samenleving leven die wél goed kan zijn voor een ander. “Als je er ‘gewoon’ een plaat voor in ruil krijgt, kan er hemel en aarde worden verzet.”

‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’

Johan Van OvertveldtHet aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen.