Home Maatschappij Agri & Food Opslag: Elk fruitje zijn truitje

Opslag: Elk fruitje zijn truitje

Groenten en fruit zijn doorgaans delicate producten die – bij voorkeur – vers en ongeschonden op je bord terechtkomen. Verpakking is daarbij van cruciaal belang, van bij de oogst en gedurende de hele reis die de goederen afleggen tot ze in het winkelpunt liggen.

Blozende appelen, fluwelen perziken, exotische vijgen… Ze mogen zo min mogelijk gemanipuleerd worden en moeten zo goed mogelijk verpakt zijn, zonder daarom de afvalberg te vergroten. Een hele uitdaging. “Grote telers en handelaars hebben soms een eigen verpakkingsafdeling, maar een groot deel van de aanvoer wordt getransporteerd in de blauwe starre bakken van het Euro Pool System, de grootste logistieke dienstverlener voor herbruikbare standaardverpakkingen”, vertelt Veerle Van der Sypt, algemeen secretaris van Fresh Trade Belgium. “Er worden ook steeds meer inklapbare kratten gebruikt. Die zijn compacter leeg te vervoeren.”

Koudeschade

Verpakkingen moeten goederen beschermen, tegen onderling contact en invloeden van buitenaf. Wat ook een belangrijke rol speelt in het geval van opslag en bewaring van groenten en fruit, is een aangepaste temperatuur. Niet te hoog, om vroegtijdige rijping en bederf tegen te gaan, maar ook niet te laag, want dan riskeer je koudeschade.

Sommige vruchten moet je tegen elkaar beschermen, omdat ze elkaars rijpingsproces beïnvloeden. “Appelen, peren en bananen, bijvoorbeeld, scheiden ethyleen af, een plantenhormoon dat de rijping stimuleert. Dergelijke vruchten hou je best apart.”

Heel wat fragiele producten worden aan de bron verpakt, in het land van oorsprong, om ze zo min mogelijk te manipuleren of te kneuzen. Aardbeien, frambozen (Mexico), verse vijgen (Turkije en Brazilië), blauwe bessen (Chili)… Ze worden rijp geoogst, anders hebben ze bij aankomst in de winkel geen smaak.

“Een uitdaging toch wel, als je bedenkt dat ze rijp moeten zijn, slechts een paar dagen onderweg zijn en ook nog een shelf life van een paar dagen moeten overleven”, zegt Van der Sypt. Andere producten, zoals bananen, kunnen wel onrijp geoogst worden. Ze gaan na transport de rijpingsruimte in.

Verpakkingen_opslag

Noodzakelijk kwaad

Voor de winkelketens is verpakking aan de ene kant een noodzakelijk kwaad, aan de andere kant een hulpmiddel. “Waar mogelijk trachten we bulk te verkopen om de afvalberg niet nodeloos te vergroten”, zegt Rony Neufkens, verantwoordelijke voor de aankoop van groenten en fruit bij Colruyt. Uiteraard kan dat niet met fragiele producten, daar heeft de keten nog liefst dat ze in het land van oorsprong verpakt worden, zoals komkommers die in Spanje ‘gesealed’ worden om uitdroging tegen te gaan. “Soms dient verpakking ook als herkenningsmiddel”, zegt Neufkens. “Aan de kassa helpt de verpakking om een appelsoort te identificeren.”

Wat de temperatuur betreft, kiezen ze bij Colruyt voor de grootste gemene deler. “Idealiter zou elke fruit- of groentesoort bij een specifieke temperatuur bewaard moeten worden. Bij ons is dat 12° C en dan hebben we nog een zone van 6° C, voor vers gesneden groenten bijvoorbeeld.” Ook het transport van distributiecentrum naar de winkels gebeurt, waar mogelijk, met frigocontainers.

Het oog wil ook wat

Aan de winkelverantwoordelijken wordt aangeraden de koudeketen niet te doorbreken – in de versmarkt bij Colruyt is het inderdaad altijd bibberen geblazen – en de appelen niet op elkaar uit te kieperen om kneuzingen en bruine plekken te voorkomen. De consument is nu eenmaal kieskeurig.

MEER

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen

LegalElke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

De baas moet naar de bak

Jarenlang was hij een economische wonderboy die van het zwalpende Nissan opnieuw een wereldspeler had gemaakt. Maar vorige week werd Carlos Ghosn, de bestuursvoorzitter van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, gearresteerd en moest hij naar de gevangenis. En hij is lang niet de enige topdirecteur die tijdens de uitoefening van zijn job achter de tralies belandde.

Een fact-uur te laat!

debiteurenbeheer Eén van de grootste frustraties van ondernemers? De te laat of zelfs helemaal niet betaalde factuur. Hoe die centen incasseren zonder kwaad bloed te zetten bij je klant? En hoe vermijden dat dit opnieuw gebeurt? Enkele vaststellingen en richtlijnen op een rijtje.

Blijven ontdekken, blijven genieten

Marten Van RielVaak vragen mensen mij hoe het komt dat ik zo hard kan zwemmen, fietsen en lopen. Of hoe ik het ooit geschopt heb tot professioneel atleet. Natuurlijk is talent op het allerhoogste niveau een belangrijke factor, maar nog meer bepalend is misschien wel de passie voor de sport en de consistentie in de training.

Alex Van Breedam: ‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Duurzame LogistiekSteeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen...

Watermanagement 4.0

Waterschaarste Ons water is schaars. Ons water moeten we koesteren. Of het nu het doorspoelen van je toilet of de industriële reiniging van groenten betreft, we kunnen maar beter alert zijn en ons waterverbruik optimaliseren.