supermarkt
Agri & Food

Meer voedsel, minder verspilling

15.02.2020
door Maxene Willems

Ik ga naar de winkel met de fiets en ik neem mee… mijn tote bag, biokatoenen groentenzak of tupperwaredozen? Vijf jaar geleden oogde het misschien wat potsierlijk, maar het einde van de single use plastics in Belgische supermarkten komt stilaan in zicht.

Niet enkel de plastic-ban hoort erbij. Zowel voedselverspilling de kop indrukken, als circulaire- en korteketeneconomie stimuleren, zijn vitale onderdelen van een groen beleid. De grote bedrijven moedigen de klant aan duurzaam te zijn. En de consument kan op zijn beurt retailers inspireren om nog meer actie te ondernemen. Hier zijn alvast enkele voorbeelden van initiatieven die mee op de duurzame winkelkar springen.

Act for Food

De supermarkt Carrefour heeft momenteel binnen haar Act For Food twintig verschillende acties waarbij duurzaamheid centraal staat. “Met deze initiatieven zetten wij ons in voor het recht op voedselkwaliteit voor de consument”, oppert Marco Demerling, Woordvoerder van Carrefour België. “Wij willen op verschillende manieren vooruit. De lokale keten bevorderen is een van de voorbeelden, waarbij de klant producten kan vinden van in de buurt. Daarnaast is er de ‘Carrefour kwaliteitsketen’ voor bepaalde producten, die authenticiteit over de gehele keten verzekert.”

De Europese Unie wil niet-herbruikbare plastics de wereld uit helpen tegen 2021. Om onze oceaan niet nog meer te verstikken, heeft Carrefour in samenwerking met Seaqual de Ocean Bag gelanceerd. “Deze is vervaardigd uit plastic dat uit de zee is gevist”, zegt Demerling. “Daarnaast bieden we zakjes aan voor groenten en fruit, gemaakt van jute of biokatoen. We moedigen tevens aan dat mensen zelf hun potten meenemen. Werkelijk iedereen doet mee, en de verschillende acties die er lopen, nemen toe. Dat is een fantastische tendens”, sluit Demerling af.

Lion’s Footprint

De supermarkt Delhaize wil tegen 2021 CO2-neutraal zijn. Mooie voornemens, bevestigt Roel Dekelver, woordvoerder van de supermarktketen. “Via The Lion’s Footprint willen we deze ambitieuze doelstelling waarmaken. Zo lanceerden wij onlangs de CO2-neutrale banaan, waarbij de koolstofketen volledig wordt gereduceerd of gecompenseerd”, aldus Dekelver. Daarnaast vernieuwt Delhaize ook haar vrachtwagens, om de uitstoot met 50 g CO2 per kilometer te verminderen.

De supermarktketen wil hun klanten motiveren om producten in bulk uitsluitend in hernieuwbare materialen te vervoeren.“De impact die wij kunnen leveren door over te schakelen op papieren verpakkingen en stoffen zakken is immens. Al die tonnen plastic belanden immers niet meer in de vuilnisbak”, getuigt Dekelver. Via een helder beleid vallen alle blokjes in elkaar. “Wij hebben de passie en willen onze energie in duurzaamheid investeren. Het is een project dat zichzelf motiveert en wij maken gebruik van het momentum.”

Onverslagen duurzaamheid

Lidl is een supermarkt met zachte prijzen én een oog voor groen. De Duitse winkelketen beent stevig bij met hun MVO-strategie via hun duurzaamheidsverslagen. Veel producten van Lidl voldoen al aan de nodige duurzaamheidscertificaten. Zo is cacao, hout en papier, soja en palmolie al op een duurzame manier aanwezig in de winkel.

Samen voor Minder

Colruyt gaat Samen voor minder: minder vervuiling, maar wel meer duurzaamheid. Een eerste stap is om niet langer stickers te plakken op groenten en fruit. De verpakking errond wordt ook niet langer van plastic gemaakt, maar van polyester. De zakjes van dit materiaal zouden over heel de levenscyclus de kleinste totale milieu-impact hebben. Ten slotte maakt Colruyt zelf plooiboxen uit eigen gerecycleerd materiaal.

Verantwoordelijk goedkoop

Het prijsvriendelijke supermarkt Aldi neemt ook zijn verantwoordelijkheid. De supermarkt ondersteunt de Sustainable Development Goals, 17 duurzame doelen die opgesteld zijn door de Verenigde Naties. Verder willen ze onder andere inzetten op waterbescherming en hun fairtradeproducten in aantal laten toenemen.

Too Good to Go 

Vechten tegen voedselverspilling is iets dat zowel restaurants als supermarkten samen doen. Een derde van het eten wordt weggegooid. Gelukkig kan veel eten gered worden van de ondergang via schenkingen aan voedselbanken en deelname aan het platform Too Good To Go. Via de app kun je voor een gereduceerde prijs eten afhalen – in eigen potjes weliswaar – dat op het einde van de dag overblijft, bij restaurants, traiteurs, supermarkten… Al 75.000 bedrijven dragen ondertussen hun steentje bij via dit initiatief.

Vorig artikel
Volgend artikel