Home Business Meer dan een verpakking

Meer dan een verpakking

Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze zes innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.   

Een pakketje bloemen 

Er zijn zoveel sociale gelegenheden die om een bloemetje roepen. En met BloomPost kun je nu ook online je boeket bestellen en verzenden per post, zonder gebruik van water of koeling. De verpakking is namelijk een slim ontworpen golfkartonnen doos, gecombineerd met een hoogtechnologisch ontwikkelde – atmosphere controlled packaging – folie. De bloemen (mét glazen vaas) worden zo goed beschermd en blijven vers, tot zeker negen dagen na aankomst.   

Zeeppapieren verpakking 

Een verpakking met zowel letterlijk als figuurlijk een warme inhoud? Het Engelse bedrijf Bennison heeft er een ontwikkeld. Zij verkopen slaapkledij voor de aller-allerkleinsten, in een papieren verpakking gemaakt van zeep. Dat zeeppapier lost op in water waardoor je de pyjama meteen kan wassen. Zo houd je baby’s niet enkel warm, veilig en proper, bovendien gaan de opbrengsten rechtstreeks naar pasgeborenen die in moeilijke omstandigheden leven.

Tweemaal batterijtjes opladen  

Een foto van je maaltijd delen op sociale media is nog altijd een big deal, maar kan moeilijk zijn als de batterij van je smartphone leeg is. Fastfoodketen KFC voorziet in al je noden op zo’n moment, dankzij de Watt-A-Box. Niet enkel is het een doos vol gefrituurde snacks, maar tevens ook een smartphone-oplader. Deze ongewone verpakking is momenteel slechts in enkele Indische steden te vinden, maar hopelijk vindt het zijn weg nog naar Europa.

Bio-bonbons

Als Belg hoor je alles te weten wat er te weten valt over chocolade. Zo ook dat chocoladeproducent Ferrero als eerste haar hazelnootdoppen, overblijfsels van de productie van onder andere hun Nutella-smeerchoco, gebruikt om biologisch afbreekbare grondstoffen te maken. Die grondstoffen worden ingezet om de gouden papiertjes van de Ferrero Rocher-bonbons te maken. De doppen worden zo veel nuttiger (en sprankelender!) aangewend dan ze gewoon weg te gooien.

Slimme sportdop

In het zog van de Olympische Spelen in Rio kunnen we niet anders dan respect hebben voor de medaillewinnaars. De sportwereld is competitief waarin het lichaam het hard te verduren krijgt. Het Amerikaanse Gatorade wil een handje helpen door een drinkbus uit te brengen met een slimme dop. Die dop laat via een lichtje en een meetinstrument op het lichaam van de atleet weten wanneer hij te veel zweet en moet drinken om uitdroging te voorkomen.

Diervriendelijk inpakken 

Zelf cadeaus inpakken: de meeste mensen haten het. Vaak is er te veel plakband en te weinig papier. Maar het hoeft niet onaangenaam te zijn, want waarom van het inpakpapier an sich geen extra cadeau maken? De Animal Gift Wraps van het Britse bedrijf Luckies maakt inpakken leuk en vooral schattiger dan een saaie kartonnen doos. Je cadeau kan variëren van pinguïn tot olifant, wat niet enkel de ontvanger blij stemt, maar ook de dierenvriend in jou.

MEER

“Ik ben een echte people manager: je zal mij...

Michèle SioenAl 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

‘Een passie vraagt de juiste opofferingen’

Seppe SmitsVanaf het moment dat ik op een board stond, wist ik: snowboarden is mijn passie. Het is niet zomaar een sport, tijdverdrijf of job voor mij. Maar iets dat ik adem en leef. Iets waar ik elke dag beter in wil worden. Met dank aan mijn motiverende achterban, die me elke dag steunt.

Olivier Marquet: ‘Een nalatenschap dat voortleeft’

Goede doelenOver de laatste jaren ontving UNICEF België meerdere schenkingen en vooral legaten gaande van enkele duizenden euro’s tot een huis in Spanje en een kasteel in België. De trend is stijgend en het concept raakt steeds meer ingeburgerd.

Bedrijfsovername: hoe ‘werkt’ het?

BedrijfsovernameEen bedrijf overnemen opent een wereld van (commerciële) mogelijkheden, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Wat bijvoorbeeld met de typische bedrijfscultuur van beide partijen? Of hoe aan de vereisten van de overlaters tegemoetkomen?

Zullen we het hoofd boven water kunnen houden?

Water. Bron van alle leven. Een huizenhoog cliché, maar zeker na deze lange en hete zomer, weer een pijnlijke confrontatie met de realiteit. We zullen allemaal zuiniger en omzichtiger moeten omspringen met water, en als we het gebruiken, moeten we zoveel mogelijk hergebruiken.

Nigel Williams: De Belg is grappig in al zijn...

What I like about Belgium? Ik vind België best oké. Als gevolg daarvan zie ik het niet zitten dat België ooit wordt opgesplitst. België zoals het is, met al de verwarring en contradicties dat het met zich meebrengt, is daardoor juist zo leuk.