Home Business Meer dan een verpakking

Meer dan een verpakking

Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze zes innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.   

Een pakketje bloemen 

Er zijn zoveel sociale gelegenheden die om een bloemetje roepen. En met BloomPost kun je nu ook online je boeket bestellen en verzenden per post, zonder gebruik van water of koeling. De verpakking is namelijk een slim ontworpen golfkartonnen doos, gecombineerd met een hoogtechnologisch ontwikkelde – atmosphere controlled packaging – folie. De bloemen (mét glazen vaas) worden zo goed beschermd en blijven vers, tot zeker negen dagen na aankomst.   

Zeeppapieren verpakking 

Een verpakking met zowel letterlijk als figuurlijk een warme inhoud? Het Engelse bedrijf Bennison heeft er een ontwikkeld. Zij verkopen slaapkledij voor de aller-allerkleinsten, in een papieren verpakking gemaakt van zeep. Dat zeeppapier lost op in water waardoor je de pyjama meteen kan wassen. Zo houd je baby’s niet enkel warm, veilig en proper, bovendien gaan de opbrengsten rechtstreeks naar pasgeborenen die in moeilijke omstandigheden leven.

Tweemaal batterijtjes opladen  

Een foto van je maaltijd delen op sociale media is nog altijd een big deal, maar kan moeilijk zijn als de batterij van je smartphone leeg is. Fastfoodketen KFC voorziet in al je noden op zo’n moment, dankzij de Watt-A-Box. Niet enkel is het een doos vol gefrituurde snacks, maar tevens ook een smartphone-oplader. Deze ongewone verpakking is momenteel slechts in enkele Indische steden te vinden, maar hopelijk vindt het zijn weg nog naar Europa.

Bio-bonbons

Als Belg hoor je alles te weten wat er te weten valt over chocolade. Zo ook dat chocoladeproducent Ferrero als eerste haar hazelnootdoppen, overblijfsels van de productie van onder andere hun Nutella-smeerchoco, gebruikt om biologisch afbreekbare grondstoffen te maken. Die grondstoffen worden ingezet om de gouden papiertjes van de Ferrero Rocher-bonbons te maken. De doppen worden zo veel nuttiger (en sprankelender!) aangewend dan ze gewoon weg te gooien.

Slimme sportdop

In het zog van de Olympische Spelen in Rio kunnen we niet anders dan respect hebben voor de medaillewinnaars. De sportwereld is competitief waarin het lichaam het hard te verduren krijgt. Het Amerikaanse Gatorade wil een handje helpen door een drinkbus uit te brengen met een slimme dop. Die dop laat via een lichtje en een meetinstrument op het lichaam van de atleet weten wanneer hij te veel zweet en moet drinken om uitdroging te voorkomen.

Diervriendelijk inpakken 

Zelf cadeaus inpakken: de meeste mensen haten het. Vaak is er te veel plakband en te weinig papier. Maar het hoeft niet onaangenaam te zijn, want waarom van het inpakpapier an sich geen extra cadeau maken? De Animal Gift Wraps van het Britse bedrijf Luckies maakt inpakken leuk en vooral schattiger dan een saaie kartonnen doos. Je cadeau kan variëren van pinguïn tot olifant, wat niet enkel de ontvanger blij stemt, maar ook de dierenvriend in jou.

MEER

Samen de kringloop sluiten

Waterkringloop Is water het nieuwe, vloeibare goud? Dat is misschien nog een brug te ver, maar dat we ons water moeten koesteren, is eens zo duidelijk. Of het nu het doorspoelen van je toilet of de industriële reiniging van groenten betreft, we kunnen maar beter bewust ons waterverbruik optimaliseren. 

Innoveren met de Heilige Drievuldigheid

Expertpanel België is in Europa uitgegroeid tot een van de innovatieleiders op gebied van Onderzoek en Ontwikkeling. Maar hebben we ook het potentieel om tot de wereldtop te behoren? Kruisbestuiving tussen verschillende actoren als de overheid, kennisinstellingen en het middenveld zijn hiervoor essentieel.

Op een bedje van ecologisch verantwoord

We worden ermee om de oren geslagen: advies om gezond te eten. Vandaag komt daar nog een ander aspect bij, namelijk hoe je ecologisch verantwoord moet degusteren. Gelukkig sluiten die twee elkaar niet noodzakelijk uit. De voedingsdriehoek is een leidraad voor gezond én duurzaam eten.

‘Sinds ik begon, is de advocatuur onherkenbaar veranderd’

Dominique MatthysAls voorzitter van de Orde van Vlaamse Balies heeft Dominique Matthys een unieke kijk op het justitiële landschap. Hoe heeft hij het beroep van advocaat zien evolueren? Alles digitaal? “In de rechtspraak zal er altijd een menselijke factor nodig zijn”.

Maak je zomer zzzoet

bij Dominique Persoone vertelt als peter van de bij over het belang van de bij. Leer bij over zijn favoriete diertjes ... En ook over zijn favoriete cocktail.

Bart Albrechts: ‘Verpakkingen zijn een volwaardig deel van een...

Interview Bart Albrechts is bijna twee jaar General Manager van DS Smith België, een van de grootste spelers op de Belgische, en wereldwijde, verpakkingsmarkt. Wat de verpakkingsindustrie zo boeiend maakt? We laten het hem graag zelf vertellen.