Home Business Meer dan een verpakking

Meer dan een verpakking

Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze zes innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.   

Een pakketje bloemen 

Er zijn zoveel sociale gelegenheden die om een bloemetje roepen. En met BloomPost kun je nu ook online je boeket bestellen en verzenden per post, zonder gebruik van water of koeling. De verpakking is namelijk een slim ontworpen golfkartonnen doos, gecombineerd met een hoogtechnologisch ontwikkelde – atmosphere controlled packaging – folie. De bloemen (mét glazen vaas) worden zo goed beschermd en blijven vers, tot zeker negen dagen na aankomst.   

Zeeppapieren verpakking 

Een verpakking met zowel letterlijk als figuurlijk een warme inhoud? Het Engelse bedrijf Bennison heeft er een ontwikkeld. Zij verkopen slaapkledij voor de aller-allerkleinsten, in een papieren verpakking gemaakt van zeep. Dat zeeppapier lost op in water waardoor je de pyjama meteen kan wassen. Zo houd je baby’s niet enkel warm, veilig en proper, bovendien gaan de opbrengsten rechtstreeks naar pasgeborenen die in moeilijke omstandigheden leven.

Tweemaal batterijtjes opladen  

Een foto van je maaltijd delen op sociale media is nog altijd een big deal, maar kan moeilijk zijn als de batterij van je smartphone leeg is. Fastfoodketen KFC voorziet in al je noden op zo’n moment, dankzij de Watt-A-Box. Niet enkel is het een doos vol gefrituurde snacks, maar tevens ook een smartphone-oplader. Deze ongewone verpakking is momenteel slechts in enkele Indische steden te vinden, maar hopelijk vindt het zijn weg nog naar Europa.

Bio-bonbons

Als Belg hoor je alles te weten wat er te weten valt over chocolade. Zo ook dat chocoladeproducent Ferrero als eerste haar hazelnootdoppen, overblijfsels van de productie van onder andere hun Nutella-smeerchoco, gebruikt om biologisch afbreekbare grondstoffen te maken. Die grondstoffen worden ingezet om de gouden papiertjes van de Ferrero Rocher-bonbons te maken. De doppen worden zo veel nuttiger (en sprankelender!) aangewend dan ze gewoon weg te gooien.

Slimme sportdop

In het zog van de Olympische Spelen in Rio kunnen we niet anders dan respect hebben voor de medaillewinnaars. De sportwereld is competitief waarin het lichaam het hard te verduren krijgt. Het Amerikaanse Gatorade wil een handje helpen door een drinkbus uit te brengen met een slimme dop. Die dop laat via een lichtje en een meetinstrument op het lichaam van de atleet weten wanneer hij te veel zweet en moet drinken om uitdroging te voorkomen.

Diervriendelijk inpakken 

Zelf cadeaus inpakken: de meeste mensen haten het. Vaak is er te veel plakband en te weinig papier. Maar het hoeft niet onaangenaam te zijn, want waarom van het inpakpapier an sich geen extra cadeau maken? De Animal Gift Wraps van het Britse bedrijf Luckies maakt inpakken leuk en vooral schattiger dan een saaie kartonnen doos. Je cadeau kan variëren van pinguïn tot olifant, wat niet enkel de ontvanger blij stemt, maar ook de dierenvriend in jou.

MEER

Luchtdicht bouwen: nu ook met rolluiken

Ronny TiriDoor luchtdicht te bouwen komt er aan de binnenzijde van de woning een luchtdichte, ononderbroken schil. Zo verdwijnen de spleten en kieren waarlangs in een ‘ademend huis’ liefst 25% van de warmte ontsnapt. “In een luchtdichte woning blijft die warmte binnen, wat verwarmingskosten bespaart”, zegt Ronny Tiri, marketingmanager van Wilms. “Je kunt ook zelf perfect bepalen hoeveel verse lucht binnen- en buitengaat, via doordachte ventilatie.”

Zo mik je op toptalent

aanwerving Frederik De Blauwe van Fusion Executive geeft drie bakens die een kantoor kan verzetten om een aanwerving ‘future proof’ te maken.

Ben jij verslaafd aan je werk?

workaholic Sommige mensen werken iets té graag. Zo graag dat ze misschien niet meer doorhebben dat hun werk de overhand neemt in hun leven. Ben jij ook een workaholic?

Bouwen aan een veiligheidscultuur

Veiligheid. Een niet te vergeten topic voor bedrijven die niet enkel een veiligheidscultuur, maar een goede bedrijfscultuur willen creëren voor hun arbeiders. Ingrid Nys en Carmen Dewilde van NOA Trainings praten over het belang van veiligheid en hoe dit uit te rollen in je bedrijf.

De Belgische Cardiologische Liga: voor preventie en patiënten

preventie- en screeningElke dag sterven in België zowat 90 mensen aan hart- en vaatziekten, dat zijn er 31.000 per jaar. De Belgische Cardiologische Liga wil dit cijfer naar beneden halen, door de bevolking te informeren en te sensibiliseren. Voor patiënten biedt ze begeleiding na een cardiovasculair probleem.

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.