Home Business Jenga op europaletten

Jenga op europaletten

Een efficiënte verpakking begint bij de producent, bestrijkt een vlot transport en eindigt op een correcte manier op het schap van een warenhuis. Een totaalproces dat niet snel en ondoordacht mag gebeuren. Efficiënt verpakken kan de totale kostprijs van het product immers gunstig beïnvloeden.

Enkele jaren geleden onderzocht het VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek, de impact van verpakkingen op de totale kost van een product, van productiefase tot in het winkelrek. Eén van de conclusies was dat de verpakkingskost vaak onder druk stond en er door de industrie op werd bespaard. “Een fout signaal”, weet Peter Lagey, project manager bij het  VIL. “Op lange termijn liepen de schadekosten door toegenomen transportschade hoger op dan de gerealiseerde besparingen op verpakking.”

Primaire verpakking

Het probleem voor de keten begint eigenlijk al bij de primaire (buiten)verpakking van een product, die naast een beschermfunctie ook een communicatie- en marketingfunctie heeft. Lagey: “Er wordt te weinig overleg gepleegd tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf, en vooral met de logistiek. Bezint eer ge begint geldt meer dan ooit voor verpakkingen. Neem bijvoorbeeld hogedrukreinigers. Die krijg je onmogelijk deftig te stapelen op een pallet.” Europaletten zijn 80cm x 120 cm. Als producent moet je dus de verpakking van je product afstemmen op de logistieke keten.

Is de bestemming een warehouse, dan heeft de branding of uitstraling van de verpakking weinig belang

– Philippe Degraef

Keten efficiënter maken

Stapelbaarheid en optimaal gebruik van laadruimtes zijn daarbij essentieel. Als daar geen rekening mee wordt gehouden, zijn hogere kosten niet uitgesloten. Uit een nieuw onderzoek naar efficiëntie van de levering van e-commerce bestellingen, dat het VIL momenteel aan het afronden is, blijkt namelijk dat webshops nog steeds grote hoeveelheden lucht of opvulmateriaal versturen. De online consument blijft achter met grote hoeveelheden verpakkingsafval die via de betalende restafvalzak of via het containerpark moet worden afgevoerd. Ook het transport van pakjes van webshops naar de sorteercentra van de pakjesbezorger kan beter. Lagey: “Soms is het schrijnend als je ziet hoeveel vrije ruimte er nog in een vrachtwagen beschikbaar is. Daar liggen heel wat opportuniteiten om de keten efficiënter te maken.”    

Rekening houden met de functie van de bestemming

Logistieke keuzes moeten vooral gemaakt worden in functie van de bestemming: “Wie vooral verscheept binnen Europa, stemt de verpakking van zijn goederen best af op europaletten”, bevestigt Lagey. “Maar als je verder gaat verschepen, moet je rekening houden met zeecontainers.” Of goederen nu met een vrachtwagen of een containerschip vervoerd worden, de verpakking is er om het risico op beschadiging en/of verlies tot een minimum te herleiden. “Daarnaast moet de verpakking bestand zijn tegen belasting van spanbanden.” Aan het woord is Philippe Degraef, directeur van FEBETRA, de Koninklijke federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners. “Die zijn namelijk vereist volgens de wetgeving rond laadveiligheid.”

Niemand koopt een beschadigde doos LEGO

– Peter Lagey

Verpakking is belangrijk voor de klant

Besparen op verpakkingen heeft dus weinig zin. Uit hetzelfde VIL-onderzoek bleek dat de kwaliteit hoe dan ook werd aantast. De sector krijgt in de supply chain dan ook vaak te maken met problemen met producten die uit het Verre Oosten komen. Lagey: “Door de hoge vochtigheid wordt het karton van te lage kwaliteit wak en zakken de paletten soms in. Het product is dan misschien niet beschadigd, maar de doos wel. Ga jij een parasol kopen waarvan de doos helemaal gekreukt is en klam aanvoelt? Nee, dan neem je gewoon de volgende uit het rek.”

Het gevolg is te raden. Het product raakt niet verkocht, moet in promotie of wordt zelfs teruggestuurd. “Net zoals met onze maaltijden geldt hier ook de regel het oog wil ook wat. We kopen niets wat beschadigd zou kunnen zijn, afgaand op een inferieure verpakking”, aldus Lagey. In de speelgoedsector geldt zelfs een ongeschreven wet dat producten met transportschade gewoon blijven liggen. “Niemand koopt een beschadigde doos LEGO. De oplossing is een verpakking die efficiënt ontwikkeld werd zodat het product de volledige supply chain ongeschonden kan doorkomen.”

Degraef bevestigt het belang van ongeschonden verpakkingen in functie van de eindbestemming van het product: “Is de bestemming een warehouse, dan heeft de branding of uitstraling van de verpakking weinig belang. Indien het product bij de eindklant geleverd moet worden, dan heeft het uiterlijke van de verpakking wel belang. Het is  immers het eerste is wat de klant ziet en het beïnvloedt zijn aankoopgedrag.”

MEER

De toekomst zit in de export

Unizo InternationaalBelgië is een zeer open economie met een verhouding van 86 procent export van ons BBP. En onze export groeit dagelijks aan. Er komen nieuwe collega’s bij. Ze creëren jobs. Maar ook de concurrentie neemt toe. Unizo Internationaal staat je daarom bij met tips en advies.

20 patiënten per seconde

BD Benelux Weinig sectoren veranderen zo snel en zo ingrijpend als de gezondheidszorg. Om deze verandering mee vorm te geven, is blijven investeren in innovatie en samenwerking met klanten en partners nodig. “Met die combinatie kun je het meeste waarde bieden aan de hele zorgsector”, zegt Alexander Alonso, General Manager BD Benelux.

De sleutel tot een duurzame samenleving

Leentje CroesDuurzame chemie is de sleutel tot een klimaatneutrale en circulaire economie. Er rust een grote taak op de schouders van onze chemische industrie. We zijn ons hiervan bewust, meer nog: we gaan deze gigantische uitdaging niet uit de weg.

3 vragen aan… professor Pierre Van Damme

We starten het vaccinatieschema van het jonge kind/zuigeling op de leeftijd van 8 weken in België. Dat geeft de beste garantie voor een snelle start van bescherming tegen vaccineerbare infecties.

De logica van patiëntenparticipatie in de zorg

Patiëntenparticipatie We zien vandaag dat in alle aspecten van de samenleving de burger of consument meer inspraak krijgt bij beslissingsvorming – denken we maar aan de burgerplatformen in verschillende Vlaamse steden. Waarom zou dat in de zorg dan anders zijn? De patiënt mee laten beslissen over zijn zorg vormt met andere woorden een van dé fundamenten van gezondheidszorg in de 21e eeuw.

De liefde voor de stad

Belgische steden De stad waar je woont. Natuurlijk is er vaak wat te klagen, denk aan het verkeer, de service in de horeca, of de drukte. Maar de meeste mensen houden van hun stad. Zo ook bekende gezichten Bart Somers, Nigel Williams en Joy Anna Thielemans. Elk in hun eigen stad vinden ze alles wat ze nodig hebben voor een aangenaam leven. Voor de een is dat een openluchtkunstpark, voor de ander een gezellig terras. “Echte rust vind ik door op zondag of na valavond in de lege stad rond te wandelen of te gaan lopen.”