recycleren
Business

Intelligent recycleren wordt de toekomst

28.09.2018
door Fokus Online

Men verpakt alles, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft. Hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk. Maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

We onthouden allemaal het beeld van de zeeschildpad, spartelend in plastic. De oceanen zijn een soep geworden, met plastic als de balletjes. We moeten het geweer over een andere schouder gooien als we onze planeet enigszins proper willen afgeven aan de volgende generatie, maar hoe?

Jan Goesaert is voorzitter van Fedpack, de Belgische Federatie voor Serviceverpakkingen en wil in de toekomst resoluut de kaart trekken van recyclage. “Het is niet omdat een verpakking bio-afbreekbaar is, dat je het gewoon in je tuin kunt gooien en over enkele weken verdwenen is”, stelt hij. “We moeten oplossingen vinden om verpakkingen op grote, industriële schaal te recycleren.” En dat is niet zo evident als het lijkt, want verpakkingen bestaan vaak uit verschillende stoffen. Karton, plastic, gelamineerd, met garen gebonden, de stof van een etiketje… Goesaert: “Intelligent recycleren wordt de toekomst. Een doordachte samenwerking tussen overheid en industrie is noodzakelijk. Net als een samenwerking tussen verschillende landen binnen de Europese Unie.”

Karel Gemmeke is Business Development Director bij VAL-I-PAC. De organisatie werd in 1997 opgericht op initiatief van de Belgische economische wereld en heeft als doel de recyclage van bedrijfsmatige verpakkingen te stimuleren en te coördineren. Hij stelt dat België het niet slecht doet inzake recyclage. Maar als het voorop wil blijven in de toekomst moet men nu actie ondernemen. Zeker wat betreft kunststofverpakking. “53 procent van de bedrijfsmatige kunststof verpakkingen recycleert men nu. Maar Europa bepaalt dat tegen 2030 dit overal 55 procent of meer moet zijn.” Om dit te bewerkstelligen bracht men actiepunten in kaart. Gemmeke: “Eerst en vooral inzetten op lokale circulaire economie waardoor we onder meer niet langer gaan recycleren in verre landen.”

Daarnaast moet recyclage zo veel mogelijk resulteren in evenwaardige producten: “Eeuwige recyclage moet de filosofie zijn. Tenslotte moeten we zorgen dat we zo weinig mogelijk materiaal verliezen om de afvalberg en het zwerfvuil te beperken.”

Minder kunststofverpakking, de norm

Minder kunststofverpakking moet de norm worden, maar vooral voor de grote industrie is dit niet evident. Goesaert pleit dan ook voor een afbouw tot er een degelijk alternatief is dat kwaliteitsvol is én vooral ook niet duur. “Plastic blijft de goedkoopste verpakking en men kan er ook zo goed als oneindig van produceren. Bij papier ligt dat al helemaal anders. Ik pleit dan ook om de industrie de kans te geven om degelijk in het verhaal te stappen. Over duurzaam verpakken moet men nadenken. Dat mag je niet in één, twee, drie doen.”

Over duurzaam verpakken moet men nadenken. Dat mag je niet in één, twee, drie doen Jan Goesaert

Helpende hand

Om die overstap te ondersteunen biedt VAL-I-PAC een helpende hand. Om te beginnen brengt men nu cijfers in kaart. Hoeveel procent zamelt men in, hoeveel procent daarvan recycleert men en nu komt daar nog eens bij hoeveel procent in evenwaardige producten men terug de markt inbrengt. Gemmeke: “Hoe dichter die cijfers bij elkaar liggen, hoe dichter we bij een circulaire economie komen. Om dit geheel te ondersteunen, ontwikkelen we nu ook een designtool voor circulaire verpakkingen. Bedrijven kunnen daarmee zien hoe goed hun verpakking scoort, wat ze beter kunnen doen en wat alternatieve mogelijkheden zijn.”

Een volgende stap is dat men aan die tool ook voordelen koppelt. “We bekijken nu hoe we mogelijke premies kunnen koppelen aan bedrijven die echt inzetten op duurzame verpakkingen en circulaire economie.”

Om dit verhaal hard te maken, zodat de waardeketen van de producten niet daalt na recyclage, moeten alle neuzen in dezelfde richting wijzen. “Wij willen een platform creëren waarbij we alle spelers rond de tafel krijgen. Duurzaam verpakken is een verhaal van producent over transport en distributie tot recyclage.”

Vorig artikel
Volgend artikel