Home Business Verpakkingen Intelligent recycleren wordt de toekomst

Intelligent recycleren wordt de toekomst

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

We onthouden allemaal het beeld van de zeeschildpad, spartelend in plastic. De oceanen zijn een soep geworden, met plastic als de balletjes. We moeten het geweer over een andere schouder gooien als we onze planeet enigszins proper willen afgeven aan de volgende generatie, maar hoe?

Jan Goesaert is voorzitter van Fedpack, de Belgische Federatie voor Serviceverpakkingen en wil in de toekomst resoluut de kaart trekken van recyclage. “Het is niet omdat een verpakking bio-afbreekbaar is, dat je het gewoon in je tuin kunt gooien en over enkele weken verdwenen is”, stelt hij. “We moeten oplossingen vinden om verpakkingen op grote, industriële schaal te recycleren.” En dat is niet zo evident als het lijkt, want verpakkingen bestaan vaak uit verschillende stoffen. Karton, plastic, gelamineerd, met garen gebonden, de stof van een etiketje… Goesaert: “Intelligent recycleren wordt de toekomst. Een doordachte samenwerking tussen overheid en industrie is noodzakelijk, net als een samenwerking tussen verschillende landen binnen de Europese Unie.”

Karel Gemmeke is Business Development Director bij VAL-I-PAC. De organisatie werd in 1997 opgericht op initiatief van de Belgische economische wereld en heeft als doel de recyclage van bedrijfsmatige verpakkingen te stimuleren en te coördineren. Hij stelt dat België het niet slecht doet inzake recyclage, maar als het voorop wil blijven in de toekomst moet er nu actie ondernomen worden, zeker wat betreft kunststofverpakking. “53 procent van de bedrijfsmatige kunststof verpakkingen wordt nu gerecycleerd, maar Europa bepaalt dat tegen 2030 dit overal 55 procent of meer moet zijn.” Om dit te bewerkstelligen werden actiepunten in kaart gebracht. Gemmeke: “Eerst en vooral inzetten op lokale circulaire economie waardoor we onder meer niet langer gaan recycleren in verre landen.”

Daarnaast moet recyclage zo veel mogelijk resulteren in evenwaardige producten: “Eeuwige recyclage moet de filosofie zijn. Tenslotte moeten we zorgen dat we zo weinig mogelijk materiaal verliezen om de afvalberg en het zwerfvuil te beperken.”

Minder kunststofverpakking moet de norm worden, maar vooral voor de grote industrie is dit niet evident. Goesaert pleit dan ook voor een afbouw tot er een degelijk alternatief is dat kwaliteitsvol is én vooral ook niet duur. “Plastic blijft de goedkoopste verpakking en er kan ook zo goed als oneindig van geproduceerd worden. Bij papier ligt dat al helemaal anders. Ik pleit dan ook om de industrie de kans te geven om degelijk in het verhaal te stappen. Over duurzaam verpakken moet nagedacht worden. Dat mag je niet in één, twee, drie doen.”

Over duurzaam verpakken moet nagedacht worden. Dat mag je niet in één, twee, drie doenJan Goesaert

Om die overstap te ondersteunen biedt VAL-I-PAC een helpende hand. Om te beginnen worden er nu cijfers in kaart gebracht. Hoeveel procent wordt er ingezameld, hoeveel procent wordt daarvan gerecycleerd en nu komt daar nog eens bij hoeveel procent in evenwaardige producten terug de markt in wordt gebracht. Gemmeke: “Hoe dichter die cijfers bij elkaar liggen, hoe dichter we bij een circulaire economie komen. Om dit geheel te ondersteunen, ontwikkelen we nu ook een designtool voor circulaire verpakkingen. Bedrijven kunnen daarmee zien hoe goed hun verpakking scoort, wat ze beter kunnen doen en wat alternatieve mogelijkheden zijn.” Een volgende stap is dat aan die tool ook voordelen worden gekoppeld. “We bekijken nu hoe we mogelijke premies kunnen koppelen aan bedrijven die echt inzetten op duurzame verpakkingen en circulaire economie.”

Om dit verhaal hard te maken, zodat de waardeketen van de producten niet daalt na recyclage, moeten alle neuzen in dezelfde richting wijzen. “Wij willen een platform creëren waarbij we alle spelers rond de tafel krijgen. Duurzaam verpakken is een verhaal van producent over transport en distributie tot recyclage.”

MEER

Business travel plukt de vruchten van de digitalisering

digitaliseringTechnologie is niet meer uit ons leven weg te denken. De digitalisering heeft zich sterk gemanifesteerd in alle aspecten van ons leven, niet in het minst in het zakenreizen.

Linde Merckpoel: ‘Sprakeloos tijdens De Warmste Week…’

Na vijf jaar, zal ik voor het eerst de Warmste Week niet presenteren. Dat voelt wat raar, maar tegelijk fantastisch. Want binnen een week organiseer ik, samen met al die andere duizenden mensen, mijn eigen actie voor het goede doel dat ik zelf koos…

Ons land bezit álle eigenschappen voor succesvolle digitale transformatie

Ernst-Jan StigterAlgemeen directeur van Microsoft Nederland zijn, was áltijd al zijn droombaan. Ontmoet Ernst-Jan Stigter: hij vindt ons land práchtig, ziet Nederland als wereldspeler op zowel het gebied van digitale transformatie als in de adoptie van (cloud)technologie én is teamspeler boven alles. 

De juiste aannemer, de enige garantie voor een geslaagd...

de perfecte aannemerDe zoektocht naar the right man for the job verdient je volle aandacht. Want een (ver)bouwproject is niet alleen een serieuze investering, er moet ook een match zijn met de bouwheer. Voor Marc Jacobs was het vinden van een duurzame aannemer een essentiële voorwaarde om zijn ecologisch bouwproject te doen slagen.

3 vragen aan… Adopt-ID

MaakbedrijvenAdopt-ID: “Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren.Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn."

De persoon achter de patiënt

Person centered care Wat wil je zelf? Wat denk je zelf? Het zijn vragen die zorgverleners in de toekomst wellicht vaker zullen stellen. Onderzoek toont immers aan dat een behandeling succesvoller is wanneer een patiënt inbreng krijgt. Wordt luisteren de hoeksteen van onze geneeskunde?