Home Business Verpakkingen Intelligent recycleren wordt de toekomst

Intelligent recycleren wordt de toekomst

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

We onthouden allemaal het beeld van de zeeschildpad, spartelend in plastic. De oceanen zijn een soep geworden, met plastic als de balletjes. We moeten het geweer over een andere schouder gooien als we onze planeet enigszins proper willen afgeven aan de volgende generatie, maar hoe?

Jan Goesaert is voorzitter van Fedpack, de Belgische Federatie voor Serviceverpakkingen en wil in de toekomst resoluut de kaart trekken van recyclage. “Het is niet omdat een verpakking bio-afbreekbaar is, dat je het gewoon in je tuin kunt gooien en over enkele weken verdwenen is”, stelt hij. “We moeten oplossingen vinden om verpakkingen op grote, industriële schaal te recycleren.” En dat is niet zo evident als het lijkt, want verpakkingen bestaan vaak uit verschillende stoffen. Karton, plastic, gelamineerd, met garen gebonden, de stof van een etiketje… Goesaert: “Intelligent recycleren wordt de toekomst. Een doordachte samenwerking tussen overheid en industrie is noodzakelijk, net als een samenwerking tussen verschillende landen binnen de Europese Unie.”

Karel Gemmeke is Business Development Director bij VAL-I-PAC. De organisatie werd in 1997 opgericht op initiatief van de Belgische economische wereld en heeft als doel de recyclage van bedrijfsmatige verpakkingen te stimuleren en te coördineren. Hij stelt dat België het niet slecht doet inzake recyclage, maar als het voorop wil blijven in de toekomst moet er nu actie ondernomen worden, zeker wat betreft kunststofverpakking. “53 procent van de bedrijfsmatige kunststof verpakkingen wordt nu gerecycleerd, maar Europa bepaalt dat tegen 2030 dit overal 55 procent of meer moet zijn.” Om dit te bewerkstelligen werden actiepunten in kaart gebracht. Gemmeke: “Eerst en vooral inzetten op lokale circulaire economie waardoor we onder meer niet langer gaan recycleren in verre landen.”

Daarnaast moet recyclage zo veel mogelijk resulteren in evenwaardige producten: “Eeuwige recyclage moet de filosofie zijn. Tenslotte moeten we zorgen dat we zo weinig mogelijk materiaal verliezen om de afvalberg en het zwerfvuil te beperken.”

Minder kunststofverpakking moet de norm worden, maar vooral voor de grote industrie is dit niet evident. Goesaert pleit dan ook voor een afbouw tot er een degelijk alternatief is dat kwaliteitsvol is én vooral ook niet duur. “Plastic blijft de goedkoopste verpakking en er kan ook zo goed als oneindig van geproduceerd worden. Bij papier ligt dat al helemaal anders. Ik pleit dan ook om de industrie de kans te geven om degelijk in het verhaal te stappen. Over duurzaam verpakken moet nagedacht worden. Dat mag je niet in één, twee, drie doen.”

Over duurzaam verpakken moet nagedacht worden. Dat mag je niet in één, twee, drie doenJan Goesaert

Om die overstap te ondersteunen biedt VAL-I-PAC een helpende hand. Om te beginnen worden er nu cijfers in kaart gebracht. Hoeveel procent wordt er ingezameld, hoeveel procent wordt daarvan gerecycleerd en nu komt daar nog eens bij hoeveel procent in evenwaardige producten terug de markt in wordt gebracht. Gemmeke: “Hoe dichter die cijfers bij elkaar liggen, hoe dichter we bij een circulaire economie komen. Om dit geheel te ondersteunen, ontwikkelen we nu ook een designtool voor circulaire verpakkingen. Bedrijven kunnen daarmee zien hoe goed hun verpakking scoort, wat ze beter kunnen doen en wat alternatieve mogelijkheden zijn.” Een volgende stap is dat aan die tool ook voordelen worden gekoppeld. “We bekijken nu hoe we mogelijke premies kunnen koppelen aan bedrijven die echt inzetten op duurzame verpakkingen en circulaire economie.”

Om dit verhaal hard te maken, zodat de waardeketen van de producten niet daalt na recyclage, moeten alle neuzen in dezelfde richting wijzen. “Wij willen een platform creëren waarbij we alle spelers rond de tafel krijgen. Duurzaam verpakken is een verhaal van producent over transport en distributie tot recyclage.”

MEER

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.

Gezondheid primeert

gezondheid Gebarsten lippen, droge handen en om de haverklap ziek. Nee, de winter is niet altijd een leuke periode voor je lichaam. “Al kun je met enkele eenvoudige tips ervoor zorgen dat je je nog steeds stralend voelt: zowel vanbinnen, als naar de buitenwereld toe.”

Opzij, opzij, opzij: het is tijd voor mij

Mij-momentjes Je kunt al eens lachen met mensen die het woord ‘me-time’ te vaak in de mond nemen. Soms is dat een terecht gehoon, maar er zit wel een uitgestrekte bron van waarheid is. Tijd voor jezelf is een schaars goed geworden, en steeds meer mensen weten steeds minder hoe dat nog moet.

Obesitas in België

ObesitasDe wereld wordt dikker. Letterlijk. Vandaag kampen 2,2 miljard mensen met overgewicht, dat is een derde van de totale bevolking. In België is de situatie nog schrijnender: hier is de helft van de bevolking te zwaar. Hoe is dat te verklaren en wat kunnen we eraan doen?

Mode, dat blijft Belgisch

modeBier, friet, chocolade en wafels… De clichéproducten die buitenlanders met ons land associëren mogen ook gerust met ‘mode’ aangevuld worden. Want wat fashion betreft, bokst een klein landje als België ver boven zijn gewicht.

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...