Home Business Verpakkingen Betrouwbare labels

Betrouwbare labels
B
.

De consument is best bereid om iets méér te betalen voor een product dat met zorg voor het milieu, het klimaat of de arbeidsomstandigheden is geproduceerd. Maar dan moeten de productlabels wel te vertrouwen zijn, natuurlijk. “Labels kunnen niet zonder een grondige, transparante en onafhankelijke validatie.”

Productlabels zijn het slachtoffer van hun eigen succes. Wereldwijd bestaan er bijvoorbeeld meer dan 430 ecolabels. Allemaal worden ze volgens hun eigen methodologie opgesteld door de instantie die ze in het leven heeft geroepen, toegekend en geëvalueerd. En allemaal dekken ze een andere lading, hoewel de rode draad – het product is ecologisch verantwoord geproduceerd – steevast dezelfde is.

Door de veelheid aan labels kan de consument echter slecht de betrouwbaarheid inschatten. “Lang niet alle labels zijn betrouwbaar,” zegt Evert Vermaut, product manager bij Vinçotte, één van de grootste inspectie- en certificatiebedrijven wereldwijd. “Wij zien bijvoorbeeld dat slechts een deel van de labels die wordt toegekend, ook daadwerkelijk door een externe, onafhankelijke partij werd gevalideerd. Nochtans is dat onontbeerlijk om het vertrouwen bij de consument op te bouwen, te behouden en – in het geval van de ecolabels – greenwashing te voorkomen.” Als een label wordt gevalideerd dan wint het aan geloofwaardigheid en kan het zich onderscheiden van de rest.

We selecteren een duurzaam traject om de resterende uitstoot te compenseren

– Antoine Geerinckx

Ecolabels zijn grofweg op de delen in twee categorieën: labels die rechtstreeks op de eindconsument zijn gericht, en labels die bedoeld zijn voor andere bedrijven of leveranciers in de productieketen. “We merken dat multinationals die zichzelf een groener imago willen aanmeten, steeds vaker van hun leveranciers eisen dat ook zij de impact op het milieu of het klimaat klein houden,” vertelt Vermaut. “Een betrouwbaar, gevalideerd label kan daarbij helpen.”

Zo’n populair, Belgisch en gevalideerd ecolabel is CO2 Neutral van de firma CO2logic. Dat label kunnen bedrijven aanvragen als ze hun koolstofneutraliteit in de kijker willen plaatsen. Eerst wordt de totale CO2-uitstoot van een bedrijf berekend. “Die bestaat hoofdzakelijk uit verschillende bronnen zoals de eigen CO2-emissies van het bedrijf, de uitstoot van de elektriciteit en energie die het bedrijf aankoopt, en de CO2 die verderop in de productieketen wordt geproduceerd,” vertelt Antoine Geerinckx van CO2logic. Vervolgens zoeken Geerinckx en zijn collega’s van CO2logic naar opties om de uitstoot te beperken. “Ten slotte selecteren we een duurzaam traject om de resterende uitstoot te compenseren. Meestal is dat een investering in een klimaatproject in het buitenland.”

Heel dat toekenningsproces wordt door een extern certificatiebedrijf nog eens overgedaan ter controle. Vermaut: “De uitstoot wordt opnieuw berekend en we kijken of er bijvoorbeeld niet méér kan gereduceerd worden.” Vermaut benadrukt ook het belang van de validatie van zulke duurzame investeringen zoals klimaatprojecten. “Het geïnvesteerde geld moet natuurlijk ook écht tot een vermindering van de CO2-emissie elders leiden.”

Ondertussen wil ook Europa schoon schip maken in labelland. In een pilootproject, waaraan ook Vinçotte meewerkt, onderzoekt de Europese Commissie hoe een betrouwbaar, omvattend en uniform label de consument ertoe kan aanzetten zijn koopgedrag te veranderen – een label dat bijvoorbeeld niet alleen de impact op het milieu of het klimaat weergeeft, maar de ganse levenscyclusanalyse in rekening brengt. Vermaut: “We weten uit onderzoek dat mensen best bereid zijn iets meer te betalen, als ze maar de garantie hebben dat labels ook écht de lading dekken.”

tekst Senne Starckx

Lees meer.

Van ecologisch doen naar levenscyclusdenken

Verpakkingen vind je in alle soorten, maten en kleuren. Kan tof zijn, maar qua milieuvriendelijkheid is het vaak niet alles. Nochtans zijn esthetiek en duurzaamheid combineerbaar. Maar hoe groot precies is de rol van die laatste in de verpakkingsindustrie?

Afval: Verpakkingen, een pak ellende?

We kopen steeds vaker online en verwachten ook dat onze bestelling gaaf en ongeschonden tot bij ons geraakt. Daar zorgt de verpakking voor. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

In de knoop met de verkeersknoop

Elke dag hetzelfde liedje: dan ben je eens op tijd uit je bed, kom je toch nog te laat door die verrekte files. Een vlot verkeer, daar ijveren we al lang voor. Door politici aan het werk te zetten, maar ook door zélf mee te denken. “In Rotterdam haalden ze zo al 6000 auto’s uit de file.”

Generische geneesmiddelen: even goed én goedkoper

Niemand ontkomt eraan. Ook jij hebt wel eens last van een gezondheidskwaaltje. En dan kan het al eens gebeuren dat je hier en daar een pilletje slikt. Met een beetje geluk valt de prijs mee. Maar sommige geneesmiddelen hebben een stevig prijskaartje, al is het niet altijd nodig om er veel geld aan te spenderen. Van de meeste geneesmiddelen bestaat namelijk een goedkope variant die zeker even goed is.

Amai, m’n botten

In bomen klauteren, op springkastelen tuimelen en kruipen op alles dat wielen heeft: het was ongetwijfeld een mooi leven, dat wildebrassen toen je jong was. Op zich houdt niets je tegen om op latere leeftijd dezelfde stoten uit te halen, al dien je rekening te houden met een iets brozer bottengestel. Maar met enkele preventietips kun je het onstuimige kind in jou lustig in leven laten, al toom je hem/haar toch best wat in.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”