Home Opinie Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne –  logistiek en distributie.

De laatste decennia werd er zowel in grote bedrijven als in kmo’s fors geïnvesteerd in het automatiseren van de productielijnen. In de wereld van b2b hebben flexibele geautomatiseerde verpakkingsprocessen met modulaire verpakkingsmachines ertoe bijgedragen om snel te kunnen inspelen op de wisselende vragen van de industrie. Het snel veranderen van matrijzen, de vraag naar verschillende hoeveelheden – kleinere runs – of het aanpassen van bedrukkingen, dus meer gepersonaliseerde producten… hebben ertoe geleid dat de bedrijven een hoog kwalitatief product konden blijven aanleveren en dit steeds binnen een vooropgestelde – snelle – leveringstermijn.

Nieuwe uitdagingen

Niettemin staan we in de goederen- en de logistieke wereld voortdurend voor nieuwe uitdagingen. De stijgende trend van e-commerce binnen b2c geeft aanleiding tot het herbeoordelen van bepaalde verpakkingsprocessen. Hierbij zal bijkomende automatisatie een troef zijn bij het optimaliseren van verpakkingsconcepten. In de eerste drie maanden van dit jaar deden 7,4 miljoen Belgen 23 miljoen aankopen en daarmee werd voor 2,73 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van wat er vorig jaar in dezelfde periode werd uitgegeven. E-commerce neemt deze dagen 18 procent van het marktaandeel b2c in.

Bij retailers die inspelen op de e-commerce markt, kan het gebruik van een reeks standaarddozen voor meerdere productformaten een goedkope oplossing zijn, maar ‘lucht verpakken’ is nog steeds een dure zaak. Zeker als het aantal kubieke meters een variabele in de verzendkost is. Vandaar dat er best gebruik wordt gemaakt van beschikbare berekeningssystemen die de relatie afmeting/gewicht van het product (en buffering indien nodig) in rekening neemt, en hierbij een geoptimaliseerde omdoos van een order kan voorstellen. Een aantal retailers heeft intussen een eigen verpakkingssysteem aangeschaft dat automatisch zelf het juiste kartontype kiest voor een order, en vervolgens een op maat gemaakte doos vouwt en snijdt. Dit levert als eindresultaat minder productieafval en een efficiëntere en snelle uitwerking van een verpakking met even gelijkwaardige beschermingswaardes voor het product als voorheen.

Heel wat verpakkingsproductiebedrijven, vooral b2c-bedrijven, gaan in onderhandeling met hun klanten om aan of in de omgeving van de afvullijnen een modulaire verpakkingsmachine te plaatsen. Zij verzorgen ter plaatse een kwalitatieve productie, waardoor de logistieke aanvoerkost van verpakkingsproducten op een uiterst laag niveau gehouden wordt. Dit geeft bovendien de flexibiliteit om op elk ogenblik, naar de wens van de klant, kleine aanpassingen in etikettering, volumes, materiaalkeuze… aan te brengen.

De komende decennia zal de verpakkings- en distributiewereld blijvend oog moeten hebben voor de continue veranderingen in gebruik van alternatieve materialen. Je zal moeten inspelen op de vragen van bedrijven en het aankoopgedrag van consumenten, en uitleveringen, bijvoorbeeld via drones van de producten naar de consumenten toe.

MEER

Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Change managementNieuwe technologieën, social media, digitalisering, e-commerce… beïnvloeden de manier waarop bedrijven produceren, communiceren en hun producten en diensten aanbieden. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven snel kunnen inspelen op die veranderingen. En dat vraagt om een andere organisatiecultuur en flexibele werknemers.

In dienst van de consument, vandaag én morgen

Karel Van EetveltDe digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Veranderen zonder slag of stoot

Werkomgeving Veel bedrijven zitten in een overgang naar nieuwe structuren. Ook de Vlaamse zorgverlening zorgt voor meer communicatie en een fijne omgeving voor de medewerkers.

Globale trends in packaging en technologie

Dick de KoningTechnologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain.

Als één plus één drie is

BedrijfsovernameElke ondernemer ziet zijn bedrijf graag groeien, dat is de aard van het beestje. Als dat, om welke reden dan ook, niet met organische groei kan, is er nog altijd de mogelijkheid om concurrenten of sectorgenoten in te lijven. Al is dat meestal geen proces dat op één, twee, drie is afgerond.

Duurzame wijken stilaan realiteit!

Duurzame WijkEen wijk is een veelvoud van plekken en beweging, van mensen en activiteiten. Een duurzame wijk gaat over meer dan energiezuinige gebouwen. Het is een samenhang van ‘ecopolis-principes’ om een leefbare, klimaatvriendelijke wijk te verzekeren voor iedereen.