optimalisatie
Business

Van digitale transformatie naar optimalisatie

08.03.2023
door Marleen Walravens

Het digitale tijdperk biedt bedrijven de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden, zowel intern als naar de buitenwereld toe. Investeringen in nieuwe technologieën leiden tot vernieuwde of nieuwe bedrijfsmodellen en een breder werkveld. 

Digitalisering is veel meer dan alleen maar het toepassen van nieuwe technologieën. Je kunt bepaalde menselijke handelingen automatiseren en processen digitaliseren met allerhande apps die bepaalde, mooi afgebakende taken versnellen of uitbreiden. “Vaak gaat het om een kleine schakel in de ketting die gedigitaliseerd wordt. Als de verschillende schakels dan niet afgestemd zijn op elkaar, loopt het mis en verlies je het geheel”, zegt Jasper Bakker, CEO van Codelines. “Om als bedrijf relevant te blijven, moeten die aparte functies gebundeld worden rond de kernactiviteiten van het bedrijf.” Carine Lucas, Senior Expert Digital bij Agoria, kan dit bevestigen: “Gedigitaliseerde processen hebben een invloed op de hele strategie van het bedrijf en moeten geïntegreerd zijn. De invoer van die nieuwe technologieën kan zo aan de basis liggen van innovatie en zelfs een herziening van het bedrijfsmodel.” 

De digitale optimalisatie is zelden disruptief en gebeurt eerder in opeenvolgende stappen. Over het algemeen hebben bedrijven een keuze gemaakt wat hun digitale transformatie betreft. Ze hebben al systemen en platformen waar ze mee werken. “In de praktijk zien we dat bedrijven al verschillende jaren bezig zijn met de implementatie van nieuwe technologieën. Een reden om dit niet allemaal overboord te gooien en opnieuw from scratch te beginnen”, legt Bakker uit. “Het is beter dat ze hun eigen basissystemen behouden en via enkele extra tools meer winst genereren.” 

De meeste bedrijven beginnen met interne optimalisatieprojecten. In een volgende stap kijken ze naar de interactie met hun klanten, met als gevolg dat de spelers in de waardeketen dikwijls op een andere manier moeten samenwerken. “Dat zien we regelmatig bij de industriële kmo’s”, verklaart Lucas. “Wanneer een bedrijf een technologie toevoegt aan een product waardoor nieuwe diensten geleverd kunnen worden aan de eindklant, zal ook de rol van de distributeur veranderen.” 

Gedigitaliseerde processen hebben een invloed op de hele strategie van het bedrijf.

- Carine Lucas, Agoria

Bij de optimalisatie van de digitale systemen zijn een duidelijke strategie en een actieplan van groot belang. “Mensen beginnen nu in te zien dat sommige projecten eerder zijn uitgegaan van een impuls, digitaal gaan om digitaal te gaan, zonder echt te analyseren welke uitdagingen of problemen op te lossen zijn. Zo worden vaak grote projecten gelanceerd waarover medewerkers niet echt tevreden zijn. Omdat ze niet 100 procent doen wat ervan verwacht werd”, klinkt het. “Bovendien moeten bedrijven oog hebben voor externe evoluties, zoals nieuwe markttrends of de concurrenten.”

Het budget voor de digitalisering is niet altijd het probleem voor de bedrijven. Het gebrek aan digitale talenten des te meer. “Als je digitale technologieën inzet, werk je enerzijds met externe partners. Anderzijds moet je ook de capaciteit hebben om interne medewerkers vrij te maken die de huidige processen kennen en de implementatie van de digitale projecten kunnen begeleiden. Alle bedrijven zijn op zoek naar digitale profielen. Daar zit het knelpunt”, benadrukt Carine Lucas. Een tekort aan gekwalificeerde IT-specialisten en aan mensen die de brug kunnen slaan tussen business en technologie is de grote uitdaging van vandaag.

Hoe het verder zal evolueren? De CEO van Codelines wil dit nog even kwijt: “Cybersecurity en ethisch hacken zullen ongetwijfeld een grotere plaats innemen en 5G zal een explosie veroorzaken. Alles zal nog veel mobieler worden.” Een andere trend die zich nog sterker zal doorzetten is de aandacht voor duurzaamheid en circulaire economie. “Als je circulair wilt werken, moet je je producten beter kunnen opvolgen, wat enkel mogelijk is met een juiste digitale ondersteuning. Het businessmodel ‘…as a service’ wint hierdoor aan belang. De digitale vooruitgang is duizelingwekkend en biedt oneindig veel opportuniteiten”, besluit Lucas.

Vorig artikel
Volgend artikel