Home Opinie De weg naar nul verkeersdoden

Werner De Dobbeleer

De weg naar nul verkeersdoden

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen werd in tien jaar tijd nagenoeg gehalveerd. De doelstellingen voor de komende jaren zijn nog ambitieuzer: maximum 200 doden in 2020, nul doden tegen 2050. Om dat te realiseren is een slimme mix van maatregelen nodig.

Oorzaak

Menselijk gedrag blijft de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen: van onoplettendheid en inschattingsfouten tot bewuste overtredingen, met bovenaan de ranglijst overdreven en onaangepaste snelheid, rijden onder invloed, en bellen of sms’en aan het stuur. Blijven inzetten op de aanpak van risicogedrag is dus van het grootste belang als we het aantal slachtoffers drastisch willen verminderen. Dat kan met gerichte sensibilisering in combinatie met verhoogde politiecontroles, maar bijvoorbeeld ook met specifieke cursussen voor hardnekkige overtreders, een alcoholslot of intelligente snelheidsbegrenzers. Verder valt op dat de laatste jaren vooral het aantal slachtoffers onder auto-inzittenden is gedaald, onder meer dankzij de geavanceerde veiligheidstechnologie die tegenwoordig in steeds meer wagens zit.

Blijven inzetten op de aanpak van risicogedrag is dus van het grootste belang als we het aantal slachtoffers drastisch willen verminderen

Levenslang leren

De cijfers voor voetgangers en fietsers ogen jammer genoeg een stuk minder rooskleurig. Blijven investeren in veilige voetgangers- en fietsvoorzieningen is daarom nodig om de veiligheid van deze kwetsbare groepen te verbeteren. Uiteraard naast sensibilisering, snelheidsremmende maatregelen en technologische ontwikkelingen, zoals auto’s die voetgangers en fietsers detecteren en zo nodig een noodstop uitvoeren. Dergelijke systemen zijn tegenwoordig al op de markt en zullen de komende jaren alleen maar talrijker worden. Het logische eindpunt van die evolutie is de zelfrijdende auto, waarmee tegenwoordig al volop proeven lopen.

Maar ook al neemt de technologie steeds meer taken van ons over, dan nog blijft een goede verkeersopvoeding cruciaal, en dit van jongs af aan. Daarbij gaat het over jonge stappers en trappers die vanaf de basisschool de kennis en vooral de praktische vaardigheden aangeleerd krijgen om zich veilig in het verkeer te begeven. Over tieners die in groep discussiëren over verkeersrisico’s, maar evengoed over doorgewinterde weggebruikers die hun verkeerskennis opfrissen of leren omgaan met een elektrische fiets. Uiteindelijk blijven we zelf nog altijd verantwoordelijk voor onze veiligheßid én die van anderen, of we nu voetganger, fietser of automobilist zijn. Levenslang leren is daarom een must, ook in het verkeer.

MEER

Professor Alex Mottrie: “De komende tien jaar zal de...

Robotisering De tijd dat hij nog - zoals hij het zelf zegt - met ‘mes en vork’ opereerde, ligt al lang achter hem. Vandaag bedient professor Alex Mottrie een robot in de operatiezaal. “De toekomst van de geneeskunde gaat niet over blood & guts, maar over bits & bytes.”

Goud en diamant: al eeuwen een stabiele belegging

Investeren in juwelen Diamant. James Bond wist het al langer: ‘Diamonds Are Forever’, en dat klopt ook anno 2020. Diamanten, goud en platina blijven tot de meest waardevolle grondstoffen behoren. In combinatie leveren ze sieraden op die kunnen oplopen tot meer dan honderdduizend euro’s.

Automatisch lossen van containers: een huzarenstukje

Containers Het zijn nog altijd handen, en geen robots, die onze containers laden en lossen: een hels karwei, waarvoor steeds minder mensen te vinden zijn. Automatisering van het proces was lange tijd geen optie. Vandaag zijn er technologische oplossingen op de markt.

O&O floreert in Vlaanderen

O&O-vestigingComplexe wetten rond belastingen, administratie en bedrijfsontwikkeling kunnen de zoektocht naar een geschikte locatie voor een O&O-vestiging serieus bemoeilijken. Bedrijven hebben nood aan persoonlijke begeleiding.

De circulariteit van het chemisch gebeuren

We stoten te veel CO2 uit. Klimaatopwarming lijkt het gebruik van fossiele grondstoffen een halt toe te roepen. De grootschalige en verstrekkende transitie naar een duurzame CO2-neutrale samenleving is vandaag een belangrijke innovatiedrijver in de chemische industrie en het academisch onderzoek.

De luidsprekers worden slim (en kunnen praten)

Gebruiken we binnen tien jaar nog ons toetsenbord als belangrijkste methode om te communiceren met machines? Waarschijnlijk niet, denken de meeste tech watchers, futurologen en andere specialisten. In de toekomst zullen we vooral babbelen met machines. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar.