Home Opinie De weg naar nul verkeersdoden

Werner De Dobbeleer

De weg naar nul verkeersdoden

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen werd in tien jaar tijd nagenoeg gehalveerd. De doelstellingen voor de komende jaren zijn nog ambitieuzer: maximum 200 doden in 2020, nul doden tegen 2050. Om dat te realiseren is een slimme mix van maatregelen nodig.

Oorzaak

Menselijk gedrag blijft de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen: van onoplettendheid en inschattingsfouten tot bewuste overtredingen, met bovenaan de ranglijst overdreven en onaangepaste snelheid, rijden onder invloed, en bellen of sms’en aan het stuur. Blijven inzetten op de aanpak van risicogedrag is dus van het grootste belang als we het aantal slachtoffers drastisch willen verminderen. Dat kan met gerichte sensibilisering in combinatie met verhoogde politiecontroles, maar bijvoorbeeld ook met specifieke cursussen voor hardnekkige overtreders, een alcoholslot of intelligente snelheidsbegrenzers. Verder valt op dat de laatste jaren vooral het aantal slachtoffers onder auto-inzittenden is gedaald, onder meer dankzij de geavanceerde veiligheidstechnologie die tegenwoordig in steeds meer wagens zit.

Blijven inzetten op de aanpak van risicogedrag is dus van het grootste belang als we het aantal slachtoffers drastisch willen verminderen

Levenslang leren

De cijfers voor voetgangers en fietsers ogen jammer genoeg een stuk minder rooskleurig. Blijven investeren in veilige voetgangers- en fietsvoorzieningen is daarom nodig om de veiligheid van deze kwetsbare groepen te verbeteren. Uiteraard naast sensibilisering, snelheidsremmende maatregelen en technologische ontwikkelingen, zoals auto’s die voetgangers en fietsers detecteren en zo nodig een noodstop uitvoeren. Dergelijke systemen zijn tegenwoordig al op de markt en zullen de komende jaren alleen maar talrijker worden. Het logische eindpunt van die evolutie is de zelfrijdende auto, waarmee tegenwoordig al volop proeven lopen.

Maar ook al neemt de technologie steeds meer taken van ons over, dan nog blijft een goede verkeersopvoeding cruciaal, en dit van jongs af aan. Daarbij gaat het over jonge stappers en trappers die vanaf de basisschool de kennis en vooral de praktische vaardigheden aangeleerd krijgen om zich veilig in het verkeer te begeven. Over tieners die in groep discussiëren over verkeersrisico’s, maar evengoed over doorgewinterde weggebruikers die hun verkeerskennis opfrissen of leren omgaan met een elektrische fiets. Uiteindelijk blijven we zelf nog altijd verantwoordelijk voor onze veiligheßid én die van anderen, of we nu voetganger, fietser of automobilist zijn. Levenslang leren is daarom een must, ook in het verkeer.

MEER

Driemaal klassieke kwaal

OuderdomskwaaltjesVanaf een bepaalde leeftijd steken kwaaltjes de kop op die de levenskwaliteit verminderen. Hoewel we de oorzaken hiervan niet steeds zelf onder controle hebben, loont het toch de moeite om te zien met welke stappen of hulpmiddelen we de negatieve impact hiervan kunnen tegengaan.

Logistieke wereld omarmt Internet of Things

INTERNET OF THINGS Als er één sector is waar Internet of Things het verschil zal maken, dan is het wel de logistiek.

Een huis vol verhalen

HyggeHygge. Het woord is ons nieuw, maar het gevoel zelf – een gezellige geborgenheid – is iets wat we allang kennen en waar we allemaal wel naar verlangen. Zeker in eigen huis, waar we het merendeel van onze tijd doorbrengen, zoeken we dat gevoel op. Interieur is dus hot tegenwoordig, en we liken met z’n allen prikbordjes vol inspiratie op Instagram en Pinterest. Maar wat maakt een huis precies tot een thuis?

Aandacht voor een doordacht mobiliteitsbeleid

mobiliteitsbudget Zeggen dat mobiliteit een uitdaging is, is een open deur intrappen. Hoog tijd om niet meer uitsluitend de kaart van de (bedrijfs)wagen te trekken.

Genoeg blijven bewegen is de boodschap

Velen zouden zich liever even ingraven, of een winterslaapje doen van oktober tot april, maar we moeten er toch weer door. Die dekselse winter met wind, regen, sneeuw en koude. Steek alvast het haardvuur aan, neem een fleece en wentel je in gezelligheid. Wij polsten alvast even bij enkele bekende Vlamingen hoe ze de wintermaanden overleven.

Een auto zal altijd een oplossing zijn

Europcar De wegen slibben dicht, de CO2-emissie moet omlaag en toch zal een auto altijd een oplossing zijn, vertelt Michaël Xhonneux van Europcar Mobility Group Belgium.