Home Maatschappij Moderne Stad Slimme (snel)wegen als opstap naar zelfrijdende wagens

Slimme (snel)wegen als opstap naar zelfrijdende wagens

Wereldwijd sterft elke 25 seconden iemand in het verkeer. Vaak zijn verkeersongevallen het gevolg van menselijke fouten. Autonome voertuigen die niet afhankelijk zijn van een bestuurder, kunnen de oplossing bieden. Vandaag zijn ze echter nog niet in staat om zich in ons druk verkeer te mengen. Kunnen slimme (snel)wegen de oplossing bieden? 

Onder het motto “Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel” streeft Vlaanderen ernaar om tegen 2050 het aantal dodelijke slachtoffers op de Vlaamse wegen terug te dringen tot nul. Om die ambitie te realiseren, scheppen zelfrijdende voertuigen hoge verwachtingen. Maar zover zijn we nog lang niet: hoewel op YouTube een aantal indrukwekkende beelden van zelfrijdende auto’s circuleren, zullen er nog jaren van onderzoek, ontwikkeling en testen nodig zijn vooraleer zelfrijdende auto’s op onze drukke en onvoorspelbare Vlaamse wegen een feit zijn.

Geconnecteerde rijhulpsystemen

Op kortere termijn zou die leemte echter opgevuld kunnen worden door de aanleg van slimme (snel)wegen – zeker op de drukke verkeersknooppunten – in combinatie met geconnecteerde voertuigen. Communicatietechnologie is hierbij cruciaal om nieuwe, slimme applicaties mogelijk te maken, die de verkeersveiligheid en -doorstroming fundamenteel verbeteren. Geconnecteerde rijhulpsystemen kun je bijvoorbeeld veel sneller laten anticiperen op gevaarlijke situaties in hun omgeving – door hen real time de observaties van de voertuigen uit de buurt door te sturen. Zo wordt het mogelijk om een aantal voertuigen vooruit te zien of om de hoek te kijken. 

“Slimme (snel)wegen kunnen ons verkeer vlotter en veiliger maken.”

Real time beslissingen en rekenkracht

Maar slimme (snel)wegen omvatten veel meer dan enkel het communicatie-aspect. Er zullen ook nieuwe generaties (kleinere, gevoeligere en meer energie-efficiënte) sensoren en camera’s nodig zijn. Maar ook bijvoorbeeld geconnecteerde verkeerslichten, om 24/7 informatie te verzamelen, en informatie die door rijhulpsystemen gebruikt kan worden om in real time intelligente beslissingen te nemen. 

Daar houdt het trouwens niet op. Wil je dat soort applicaties op grote schaal uitrollen, is er gigantisch veel rekenkracht nodig. En dat leidt dan weer tot de vraag waar je die rekenkracht gaat voorzien. Is dat in de cloud, zo dicht mogelijk bij de sensoren in het voertuig of langs de weg, of verspreid doorheen het netwerk?

Praktische vragen en technische vereisten

Daarnaast vragen ook onderwerpen zoals interoperabiliteit tussen technologieën en schaalbaarheid nog veel meer onderzoek. Bovendien zijn er niet alleen de technische uitdagingen. Economisch moet er eveneens over een aantal dingen goed worden nagedacht. Wie gaat bijvoorbeeld investeren in de aankoop, de installatie en het onderhoud van die infrastructuur? De lokale telecomoperator? De wegbeheerder? Of moet er een nieuwe instantie in het leven worden geroepen?

Een echt slimme (snel)weg is met andere woorden de optelsom van al die praktische vragen en technische vereisten. Eén ding is duidelijk: slimme (snel)wegen zijn een stap in de goede richting om ons verkeer vlotter en veiliger te maken. We hoeven zeker niet te wachten op de introductie van zelfrijdende wagens. 

MEER

3 vragen aan… Sentia

cloud Cloud computing is een strategische keuze geworden, een manier om business te doen met de klant. Contradictorisch: hoe meer het digitale aan belang wint, hoe crucialer het menselijke aspect in de klantervaring. Wat de cloud niet kan opvangen, moet een persoonlijke service doen. Daarmee maken bedrijven het verschil.

Kansen voor de Belgische automobielsector: het moment is nu

Mobiliteitssector De mens houdt niet van verandering. We zijn gewoontedieren, maar ook dieren die een fenomenaal aanpassingsvermogen hebben. De piek in het aanpassingsvermogen (of is het eerder gewenning?) hebben we in België rond eind april bereikt.

Afvalwater, een verborgen goudmijn

Waterzuivering Wie ons afvalwater goed doorzoekt – al raden we niet aan dat je dit thuis zelf probeert – zal ontdekken dat er heel wat waardevolle metalen in te vinden zijn. Belgische en Nederlandse onderzoekers proberen nu manieren te vinden om die metalen eruit te vissen en opnieuw te gebruiken.

In de knoop met de verkeersknoop

FilesElke dag hetzelfde liedje: dan ben je eens op tijd uit je bed, kom je toch nog te laat door die verrekte files. Een vlot verkeer, daar ijveren we al lang voor. Door politici aan het werk te zetten, maar ook door zélf mee te denken. “In Rotterdam haalden ze zo al 6000 auto’s uit de file.”

Niet onbezonnen zonnen

ZonnenDe winter is voorbij. De lente komt er aan en je vraagt je af hoe geraak je nu af van dat schrale wintervel en die winterbenen?

‘De toekomst van Volvo: elektrisch, autonoom en flexibel’

Lex KerssemakersDe autoindustrie blijft in beweging. Elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en nieuwe manieren van autobezit zijn op dit moment volop in ontwikkeling. Volvo heeft een duidelijke koers gekozen wanneer het gaat om energiezuinig rijden en veiligheid. Lex Kerssemakers, ceo van Volvo Europa, het Midden-Oosten en Afrika, licht toe.