Home Business Transport Onder de loep: de toekomst van ons transport

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

De drukte op onze Vlaamse wegen is nefast voor bestuurders, maar zeker ook voor onze economie. De toekomst van ons transport wordt met argusogen bekeken. De problemen kennen we, maar wat zijn de trends, de kansen en de opportuniteiten? VIL, speerpuntcluster voor de Logistiek, staat ons te woord bij monde van Steve Sel (manager projecten en valorisatie a.i.), Peter Lagey (manager Multimodaal Vlaanderen) en Eva Gezels (projectleider). Zij stellen dat de toekomst zich afspeelt op drie niveau’s. Lagey: “Om te beginnen, is er de evolutie van autonome voertuigen, zowel rijdend als varend die zich zal manifesteren. Daarnaast is er de modal shift. Onze wegen zitten tjokvol dus moeten we kijken wat er kan gebeuren op het water of per spoor.” Sel vult aan: “En dan hebben we ook nog het vraagstuk van de alternatieve brandstof. Het aantal auto’s dat rijdt op elektriciteit, batterijen of waterstof is nu nog gering, maar dit zal groeien. Ook in de binnenvaart wordt er naar alternatieven gekeken. Het gaat dus niet alleen om het oplossen van mobiliteitsproblemen, maar het zijn ook maatschappelijke uitdagingen.”

De files zijn ook een doorn in het oog voor Philippe Degraef, directeur van Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs: “De filezwaarte neemt jaar na jaar toe en jaagt de kosten de hoogte in. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens zakt jaar na jaar. Dit brengt met zich mee dat je om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdsspanne te beleveren steeds meer voertuigen moet inzetten.” Op de vraag of er dan beterschap op til is, is Degraef duidelijk: “Het wordt niet makkelijk, maar we moeten er blijven voor gaan. Zonder interregionale mobiliteitsvisie en een coherent pakket aan maatregelen kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen. We moeten vooruitdenken en de toekomst omarmen.” 

Een goede wetgeving moet dus hand in hand gaan met nieuwe opportuniteiten. Er moet gezocht worden naar alternatieven om het fileprobleem op te los. Hyperloops, of beter: supersnelle (tot 1000km/uur), zuinige treinen tussen grootsteden kunnen hulp bieden voor lange afstanden. Op minder dan een uur kun je in Lyon zijn. Op drie uur tijd in Athene. Voor korte afstanden kan het persoonlijk vervoer via de lucht een uitweg bieden. 

 

Zonder interregionale mobiliteitsvisie kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen
Philippe Degraef (FEBETRA)

 

Het moment dat we allemaal vliegend naar het werk gaan, blijft nog even toekomstmuziek. Ondertussen staan we met z’n allen in de file en vragen we ons af of het pakje dat we gisteren online bestelden al geleverd zou zijn. “JIT (Just-in-time) en e-commerce zetten een ongelofelijke druk op onze mobiliteit”, weet Gezels. “We bestellen vandaag en willen het morgen hebben. Dat is crazy.” 

En e-commerce hinkt bij ons nog achterop in vergelijking met de buurlanden. Idealiter worden die pakjes in de toekomst met drones geleverd, maar momenteel gebeurt dit heel vaak met bestelwagens. In vijftien jaar tijd is het aantal bestelwagens met 40 procent gestegen. Degraef: “Die trend wordt overal in Europa waargenomen en dient grotendeels aan het groeiend succes van de e-commerce gerelateerd te worden.” E-commerce die volgens de sector maar al te vaak spreekt van ‘gratis leveringen’. “Een totaal verkeerde verwoording”, repliceert VIL unaniem. “Er zou beter staan ‘levering inbegrepen’. Anders geef je totaal geen erkenning van het transport als toegevoegde waarde.” Degraef bevestigt: “Gratis transport bestaat niet! Het wordt tijd dat de consument opgevoed wordt en tot het besef komt dat gratis transport onmogelijk kan bestaan. De vanzelfsprekendheid, waarmee de consument elke e-commerce levering gratis en ook nog snel verwacht, moeten we durven counteren.”

MEER

De festivalzomer kleurt groen

FestivalsAnno 2019 staan festivals een stuk verder dan bekers inzamelen of de occasionele vuilniszak uitdelen. Maar hoe maken organisatoren hun events echt duurzaam?

Tussen pot en kotelet

Streekproducten, iedere regio pakt er graag mee uit. Of het nu bieren, kazen of chocolade betreft, het blijven producten die ons land internationaal op de kaart zetten. Ook wat kwaliteitsvlees betreft, is België bij de beste leerlingen van de klas.

3 vragen aan… Davina Raemaekers

Een goed ontbijt met voldoende essentiële voedingsstoffen, zoals eiwitten en vezels, verhoogt je productiviteit doorheen de dag en houdt je op de been tot de lunch zonder hongergevoel.

Op een dag vind je de reis van je...

Expertpanel De jaarlijkse vakantie: niet alleen is het telkens (aangenaam) puzzelen om de juiste bestemming te kiezen, maar welke reisformule kies je bovendien? Laat je je heerlijk verwennen door een reisorganisatie die alles voor je regelt? Mag het met fysieke inspanningen gepaard gaan? Drie mogelijkheden op een rijtje!

Leder niet langer van de koe

circulaire economieAan de Katholieke Hogeschool Limburg is een methode ontwikkeld om van appelen- en perenafval materiaal te maken voor handtassen, zo schrijft de krant De Standaard. Een mooie evolutie, maar in België en elders zijn er nog wel meer onderzoekers en ondernemers bezig om inventieve materialen te ontwikkelen die koeienleder kunnen vervangen.

Generatie Y zoekt financieel appeltje voor de dorst

Millennials De rentes op de spaarboekjes leveren nauwelijks nog iets op en ook de toekomst van de pensioenen is onzeker. Als late twintiger of jonge dertiger kun je dus maar beter uitkijken naar andere investeringen die op lange termijn een beter rendement opbrengen.