Home Business Transport Onder de loep: de toekomst van ons transport

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

De drukte op onze Vlaamse wegen is nefast voor bestuurders, maar zeker ook voor onze economie. De toekomst van ons transport wordt met argusogen bekeken. De problemen kennen we, maar wat zijn de trends, de kansen en de opportuniteiten? VIL, speerpuntcluster voor de Logistiek, staat ons te woord bij monde van Steve Sel (manager projecten en valorisatie a.i.), Peter Lagey (manager Multimodaal Vlaanderen) en Eva Gezels (projectleider). Zij stellen dat de toekomst zich afspeelt op drie niveau’s. Lagey: “Om te beginnen, is er de evolutie van autonome voertuigen, zowel rijdend als varend die zich zal manifesteren. Daarnaast is er de modal shift. Onze wegen zitten tjokvol dus moeten we kijken wat er kan gebeuren op het water of per spoor.” Sel vult aan: “En dan hebben we ook nog het vraagstuk van de alternatieve brandstof. Het aantal auto’s dat rijdt op elektriciteit, batterijen of waterstof is nu nog gering, maar dit zal groeien. Ook in de binnenvaart wordt er naar alternatieven gekeken. Het gaat dus niet alleen om het oplossen van mobiliteitsproblemen, maar het zijn ook maatschappelijke uitdagingen.”

De files zijn ook een doorn in het oog voor Philippe Degraef, directeur van Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs: “De filezwaarte neemt jaar na jaar toe en jaagt de kosten de hoogte in. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens zakt jaar na jaar. Dit brengt met zich mee dat je om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdsspanne te beleveren steeds meer voertuigen moet inzetten.” Op de vraag of er dan beterschap op til is, is Degraef duidelijk: “Het wordt niet makkelijk, maar we moeten er blijven voor gaan. Zonder interregionale mobiliteitsvisie en een coherent pakket aan maatregelen kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen. We moeten vooruitdenken en de toekomst omarmen.” 

Een goede wetgeving moet dus hand in hand gaan met nieuwe opportuniteiten. Er moet gezocht worden naar alternatieven om het fileprobleem op te los. Hyperloops, of beter: supersnelle (tot 1000km/uur), zuinige treinen tussen grootsteden kunnen hulp bieden voor lange afstanden. Op minder dan een uur kun je in Lyon zijn. Op drie uur tijd in Athene. Voor korte afstanden kan het persoonlijk vervoer via de lucht een uitweg bieden. 

 

Zonder interregionale mobiliteitsvisie kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen
Philippe Degraef (FEBETRA)

 

Het moment dat we allemaal vliegend naar het werk gaan, blijft nog even toekomstmuziek. Ondertussen staan we met z’n allen in de file en vragen we ons af of het pakje dat we gisteren online bestelden al geleverd zou zijn. “JIT (Just-in-time) en e-commerce zetten een ongelofelijke druk op onze mobiliteit”, weet Gezels. “We bestellen vandaag en willen het morgen hebben. Dat is crazy.” 

En e-commerce hinkt bij ons nog achterop in vergelijking met de buurlanden. Idealiter worden die pakjes in de toekomst met drones geleverd, maar momenteel gebeurt dit heel vaak met bestelwagens. In vijftien jaar tijd is het aantal bestelwagens met 40 procent gestegen. Degraef: “Die trend wordt overal in Europa waargenomen en dient grotendeels aan het groeiend succes van de e-commerce gerelateerd te worden.” E-commerce die volgens de sector maar al te vaak spreekt van ‘gratis leveringen’. “Een totaal verkeerde verwoording”, repliceert VIL unaniem. “Er zou beter staan ‘levering inbegrepen’. Anders geef je totaal geen erkenning van het transport als toegevoegde waarde.” Degraef bevestigt: “Gratis transport bestaat niet! Het wordt tijd dat de consument opgevoed wordt en tot het besef komt dat gratis transport onmogelijk kan bestaan. De vanzelfsprekendheid, waarmee de consument elke e-commerce levering gratis en ook nog snel verwacht, moeten we durven counteren.”

MEER

België: bodem voor BENOvaties

renoveren We zijn genoodzaakt anders te denken over hoe we wonen en renoveren. BENOveren -‘beter renoveren’: een mix van energiezuinigheid en design.

3 vragen aan… Tengu

Smart CityTengu: “Het smart city-concept is cruciaal. Het probleem is echter dat er veel goede ideeën zijn, maar dat ook de technologische voedingsbodem vaak ontbreekt.

De weg naar nul verkeersdoden

Vlaamse Stichting Verkeerskunde Aantal verkeersdoden in Vlaanderen is in tien jaar gehalveerd. Echter zijn de doelstellingen voor de komende jaren nog ambitieuzer: maximum 200 doden in 2020, nul doden tegen 2050. Door middel van een slimme mix van maatregelen, is het mogelijk om de doelstellingen te behalen.

‘Gisteren was mooi, maar ons moment is vandaag’

KOEN CRUCKE & Jan GHEYSENSEen halve eeuw zijn Koen Crucke en zijn levensgezel Jan Gheysens dit jaar bij elkaar. Wij vinden dat misschien bijzonder, zijzelf zeker niet. Verjaardagen zijn vakjes in de kalender. Die kruist het tweetal nog even terloops af als toen ze elkaar leerden kennen.

Een virtuele reis door je eigen huis

3STATE Vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars kunnen nog zo’n mooie huizen verkopen, voor potentiële kopers is het heel lastig om een echt idee van zo’n huis te krijgen als het nog niet ingericht is naar hun smaak. Enter de Mechelse startup 3State: hun 3D-VR-platform laat mensen toe in hun nieuwe droomhuis rond te wandelen en dat precies in te richten zoals zij willen.

Lean management: invloed van je werkplek op je productiviteit

Lean managementDe alom gekende lean filosofie toepassen op de werkvloer en er zo voor te zorgen dat medewerkers gelukkiger en dus productiever worden. Of hoe een aangename werkplek wel degelijk een invloed heeft op de productiviteit.