Home Business Transport Onder de loep: de toekomst van ons transport

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

De drukte op onze Vlaamse wegen is nefast voor bestuurders, maar zeker ook voor onze economie. De toekomst van ons transport wordt met argusogen bekeken. De problemen kennen we, maar wat zijn de trends, de kansen en de opportuniteiten? VIL, speerpuntcluster voor de Logistiek, staat ons te woord bij monde van Steve Sel (manager projecten en valorisatie a.i.), Peter Lagey (manager Multimodaal Vlaanderen) en Eva Gezels (projectleider). Zij stellen dat de toekomst zich afspeelt op drie niveau’s. Lagey: “Om te beginnen, is er de evolutie van autonome voertuigen, zowel rijdend als varend die zich zal manifesteren. Daarnaast is er de modal shift. Onze wegen zitten tjokvol dus moeten we kijken wat er kan gebeuren op het water of per spoor.” Sel vult aan: “En dan hebben we ook nog het vraagstuk van de alternatieve brandstof. Het aantal auto’s dat rijdt op elektriciteit, batterijen of waterstof is nu nog gering, maar dit zal groeien. Ook in de binnenvaart wordt er naar alternatieven gekeken. Het gaat dus niet alleen om het oplossen van mobiliteitsproblemen, maar het zijn ook maatschappelijke uitdagingen.”

De files zijn ook een doorn in het oog voor Philippe Degraef, directeur van Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs: “De filezwaarte neemt jaar na jaar toe en jaagt de kosten de hoogte in. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens zakt jaar na jaar. Dit brengt met zich mee dat je om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdsspanne te beleveren steeds meer voertuigen moet inzetten.” Op de vraag of er dan beterschap op til is, is Degraef duidelijk: “Het wordt niet makkelijk, maar we moeten er blijven voor gaan. Zonder interregionale mobiliteitsvisie en een coherent pakket aan maatregelen kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen. We moeten vooruitdenken en de toekomst omarmen.” 

Een goede wetgeving moet dus hand in hand gaan met nieuwe opportuniteiten. Er moet gezocht worden naar alternatieven om het fileprobleem op te los. Hyperloops, of beter: supersnelle (tot 1000km/uur), zuinige treinen tussen grootsteden kunnen hulp bieden voor lange afstanden. Op minder dan een uur kun je in Lyon zijn. Op drie uur tijd in Athene. Voor korte afstanden kan het persoonlijk vervoer via de lucht een uitweg bieden. 

 

Zonder interregionale mobiliteitsvisie kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen
Philippe Degraef (FEBETRA)

 

Het moment dat we allemaal vliegend naar het werk gaan, blijft nog even toekomstmuziek. Ondertussen staan we met z’n allen in de file en vragen we ons af of het pakje dat we gisteren online bestelden al geleverd zou zijn. “JIT (Just-in-time) en e-commerce zetten een ongelofelijke druk op onze mobiliteit”, weet Gezels. “We bestellen vandaag en willen het morgen hebben. Dat is crazy.” 

En e-commerce hinkt bij ons nog achterop in vergelijking met de buurlanden. Idealiter worden die pakjes in de toekomst met drones geleverd, maar momenteel gebeurt dit heel vaak met bestelwagens. In vijftien jaar tijd is het aantal bestelwagens met 40 procent gestegen. Degraef: “Die trend wordt overal in Europa waargenomen en dient grotendeels aan het groeiend succes van de e-commerce gerelateerd te worden.” E-commerce die volgens de sector maar al te vaak spreekt van ‘gratis leveringen’. “Een totaal verkeerde verwoording”, repliceert VIL unaniem. “Er zou beter staan ‘levering inbegrepen’. Anders geef je totaal geen erkenning van het transport als toegevoegde waarde.” Degraef bevestigt: “Gratis transport bestaat niet! Het wordt tijd dat de consument opgevoed wordt en tot het besef komt dat gratis transport onmogelijk kan bestaan. De vanzelfsprekendheid, waarmee de consument elke e-commerce levering gratis en ook nog snel verwacht, moeten we durven counteren.”

MEER

Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Gezond BedrijfGezonde werknemers maken niet per definitie een gezond bedrijf. Volgens Karel van Eetvelt omhelst een gezonde onderneming veel meer. “Het gaat ook over voldoende liquide middelen hebben, genoeg klanten hebben en van bedreigingen opportuniteiten maken.”

Private banking als therapeutisch vermogensbeheer

Private BankingWanneer je aardig wat financieel vermogen hebt verworven, zie je dat liefst in bekwame handen terechtkomen. Zo kun je gewoon bankieren of privaat gaan, wat op zich dan weer een resem opties inhoudt. De keuze is volledig aan jou.

Digitaal leren in de klas én op de werkvloer

duaal leren Volgend schooljaar wordt duaal leren - waarbij leerlingen deeltijds les volgen en deeltijds werken - officieel uitgerold in alle Vlaamse scholen.

De toekomst zit in de export

Unizo InternationaalBelgië is een zeer open economie met een verhouding van 86 procent export van ons BBP. En onze export groeit dagelijks aan. Er komen nieuwe collega’s bij. Ze creëren jobs. Maar ook de concurrentie neemt toe. Unizo Internationaal staat je daarom bij met tips en advies.

‘STEM-loopbanen moeten populairder worden’

Fons LeroyVolgens de recente studie Shaping the future of work van Agoria, waaraan ook VDAB meewerkte, heeft 28 procent van het aantal mensen dat werkzaam is in de chemie en life sciences, een IT- of STEM-profiel. Het doembeeld van een structureel tekort aan gekwalificeerde instroom aan nieuwe arbeidskrachten wordt echter steeds meer een realiteit.

‘Ik was de dikke nek van ’t stad’

Axl Peleman De hele wereld heeft hij rondgetoerd met verschillende rockgroepen, maar sinds enkele jaren zingt hij alleen nog maar in zijn moedertaal: het Antwerps. Met zijn volksliekes veroverde Axl Peleman de harten van menig Antwerpenaar. Maar zijn liefde voor zijn eigen stad is minstens zo groot.