Home Business Transport Onder de loep: de toekomst van ons transport

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

De drukte op onze Vlaamse wegen is nefast voor bestuurders, maar zeker ook voor onze economie. De toekomst van ons transport wordt met argusogen bekeken. De problemen kennen we, maar wat zijn de trends, de kansen en de opportuniteiten? VIL, speerpuntcluster voor de Logistiek, staat ons te woord bij monde van Steve Sel (manager projecten en valorisatie a.i.), Peter Lagey (manager Multimodaal Vlaanderen) en Eva Gezels (projectleider). Zij stellen dat de toekomst zich afspeelt op drie niveau’s. Lagey: “Om te beginnen, is er de evolutie van autonome voertuigen, zowel rijdend als varend die zich zal manifesteren. Daarnaast is er de modal shift. Onze wegen zitten tjokvol dus moeten we kijken wat er kan gebeuren op het water of per spoor.” Sel vult aan: “En dan hebben we ook nog het vraagstuk van de alternatieve brandstof. Het aantal auto’s dat rijdt op elektriciteit, batterijen of waterstof is nu nog gering, maar dit zal groeien. Ook in de binnenvaart wordt er naar alternatieven gekeken. Het gaat dus niet alleen om het oplossen van mobiliteitsproblemen, maar het zijn ook maatschappelijke uitdagingen.”

De files zijn ook een doorn in het oog voor Philippe Degraef, directeur van Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs: “De filezwaarte neemt jaar na jaar toe en jaagt de kosten de hoogte in. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens zakt jaar na jaar. Dit brengt met zich mee dat je om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdsspanne te beleveren steeds meer voertuigen moet inzetten.” Op de vraag of er dan beterschap op til is, is Degraef duidelijk: “Het wordt niet makkelijk, maar we moeten er blijven voor gaan. Zonder interregionale mobiliteitsvisie en een coherent pakket aan maatregelen kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen. We moeten vooruitdenken en de toekomst omarmen.” 

Een goede wetgeving moet dus hand in hand gaan met nieuwe opportuniteiten. Er moet gezocht worden naar alternatieven om het fileprobleem op te los. Hyperloops, of beter: supersnelle (tot 1000km/uur), zuinige treinen tussen grootsteden kunnen hulp bieden voor lange afstanden. Op minder dan een uur kun je in Lyon zijn. Op drie uur tijd in Athene. Voor korte afstanden kan het persoonlijk vervoer via de lucht een uitweg bieden. 

 

Zonder interregionale mobiliteitsvisie kan ons land zijn rol als logistieke draaischijf moeilijk bestendigen
Philippe Degraef (FEBETRA)

 

Het moment dat we allemaal vliegend naar het werk gaan, blijft nog even toekomstmuziek. Ondertussen staan we met z’n allen in de file en vragen we ons af of het pakje dat we gisteren online bestelden al geleverd zou zijn. “JIT (Just-in-time) en e-commerce zetten een ongelofelijke druk op onze mobiliteit”, weet Gezels. “We bestellen vandaag en willen het morgen hebben. Dat is crazy.” 

En e-commerce hinkt bij ons nog achterop in vergelijking met de buurlanden. Idealiter worden die pakjes in de toekomst met drones geleverd, maar momenteel gebeurt dit heel vaak met bestelwagens. In vijftien jaar tijd is het aantal bestelwagens met 40 procent gestegen. Degraef: “Die trend wordt overal in Europa waargenomen en dient grotendeels aan het groeiend succes van de e-commerce gerelateerd te worden.” E-commerce die volgens de sector maar al te vaak spreekt van ‘gratis leveringen’. “Een totaal verkeerde verwoording”, repliceert VIL unaniem. “Er zou beter staan ‘levering inbegrepen’. Anders geef je totaal geen erkenning van het transport als toegevoegde waarde.” Degraef bevestigt: “Gratis transport bestaat niet! Het wordt tijd dat de consument opgevoed wordt en tot het besef komt dat gratis transport onmogelijk kan bestaan. De vanzelfsprekendheid, waarmee de consument elke e-commerce levering gratis en ook nog snel verwacht, moeten we durven counteren.”

MEER

België als wintersportland

WintersportlandIn het vlakke land van Jacques Brel, waar voetbal en wielrennen de plak zwaaien, zal wintersport wellicht niet meteen dé nationale sport worden. Maar het aantal Belgen dat jaarlijks op wintersport vertrekt, ligt toch tussen de 640.000 en 730.000. Niet weinig.

Het opvoeden van je huis doe je zo

Multifunctioneel huisDat je kinderen naar analogie met het cliché ‘zo snel groot worden’, lijkt de plek waar je met hen samenhokt vaak even snel te klein te worden. Bij iedere centimeter dat je uk in de hoogte groeit, lijkt je woonst wel een paar vierkante meter te krimpen. Gelukkig zijn er manieren om, naast je kroost, ook je huis de nodige ‘opvoeding’ te geven. 

Onze wijk: de energiecentrale van de toekomst

De steden en gemeenten van de toekomst zijn zelfbedruipende energiecentra. Ze springen niet alleen zuiniger om met hun energie, maar kunnen die ook zelf lokaal opwekken, opslaan en verdelen. De eerste stappen daarnaartoe worden vandaag al gezet. 

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

‘Bijna alles in het leven is chemie’

Hans CasierSinds oktober heeft essenscia, de industriefederatie van de Belgische chemie en life sciences, een nieuwe voorzitter: Hans Casier, de CEO van INEOS Phenol, een van de divisies van het internationale chemieconcern INEOS. Een prima gelegenheid om eens te polsen hoe hij de positie van de sector in België ziet en wat de uitdagingen zijn. 

Spelen: Kinderen zijn elkaars eerste opvoeders

Spelen De kinderen als zombies verankerd aan een tablet of smartphone. Ouders die tot vervelens toe herhalen ‘ga toch eens buiten spelen’. Wie kinderen heeft, herkent het wellicht al te goed. En toch moeten we blijven motiveren want ‘samenspelen’ sterkt een kind in zijn opvoeding. En wat met die tablet? We legden onze vragen even neer bij drie experts.