Home Opinie Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’
G
.

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”

“In de slotscène van de film Back to the Future vliegt de DeLorean door de lucht terwijl Doc aan Marty vertelt dat waar ze heen gaan, naar 2015, er geen wegen meer nodig zijn. Toendertijd een bizar toekomstbeeld. Maar hoewel ondertussen duidelijk is geworden dat de (nabije) toekomst niet uit vliegende auto’s zal bestaan, hebben we wél drones, een futuristisch dashboard en de eerste zelfrijdende auto’s. En er is nog meer op komst. Zo gaan we langzaam weg van het opdelen van de vervoers-systemen in de hokjes auto, fiets, bus, trein, taxi, voetgangers. De auto-afhankelijkheid maakt plaats voor geïntegreerde transport-systemen. In plaats van een auto-sleutel op zak te hebben, lopen we rond met een mobiliteitskaart en een smartphone vol apps. Onze visie op mobiliteit verandert.

We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken. Daarbij maken we gebruik van het aloude asfalt (en spoor), maar op nieuwe manieren. Reizigers zullen profiteren van een verbeterde mobiliteitservaring, dankzij een hele reeks van innovatieve technologische oplossingen. Gecombineerde mobiliteitsdiensten gaan meer en meer op de behoeften van de reiziger inspelen. Naast collectief openbaar vervoer ontstaat individueel openbaar vervoer: autodelen zoals Autopia, carpoolen, ride sharing zoals Uber, en andere peer-to-peer initiatieven zijn aan een opmars bezig.

De grootste sprong naar de toekomst wordt gezet met de zelfrijdende voertuigen

Voor middellange afstanden wordt de auto nog wel gebruikt, maar die zit vol nieuwe technologie zoals coöperatieve systemen. De auto ‘praat’ met systemen langs de kant van de weg en met andere voertuigen over gevaarlijke situaties. Ook de beste route wordt ‘besproken’, en de bestuurder wordt gewaarschuwd voor rood licht, omleidingen en ongevallen. De wegverlichting schiet automatisch aan, overstekende voetgangers worden gedetecteerd, auto’s worden al rijdend opgeladen.

En als je een vloot van auto’s op het internet aansluit, is het ook gemakkelijk om deze auto’s te delen met een breed scala van gebruikers: 24/7 en direct. De trend is niet meer om een auto te bezitten, maar om over een te kunnen beschikken, indien gewenst. Deze demotorisatie is vooral populair bij jongeren, die hun geld liever uitgeven aan andere zaken dan een voertuig dat 23 uur per dag ergens ongebruikt in de weg staat.

Maar de grootste sprong naar de toekomst wordt gezet met de zelfrijdende voertuigen. Ze worden momenteel getest, onder andere door Google in Nevada. Zelfrijdende voertuigen kunnen de schotten tussen privé en openbaar vervoer helemaal doen verdwijnen. Je drukt op een knop, een voertuig naar keuze verschijnt voor je deur en brengt je naar waar je wil. Geen parkeerproblemen meer, ‘lege’ stadscentra, geen oude vervuilende auto’s die maar af en toe van stal worden gehaald – altijd de nieuwste en schoonste versie die véél efficiënter wordt ingezet. Zelfs files kunnen worden opgelost, door deze voertuigen aan elkaar te schakelen als treinwagonnetjes.

En wie dan toch graag helemaal zelf blijft rijden, doet dat liefst met het milieuvriendelijkste en gezondste vervoermiddel: de fiets, die terecht aan populariteit wint. Het lijkt erop dat de emotionele relatie die consumenten hadden met auto’s wordt overgenomen door fietsen. Fietsen wordt meer en meer gezien als een manier om een meer individuele levensstijl te creëren.”

TEKST Griet Deceuster, directeur TM Leuven

Lees meer.

Hoe IoT onze wereld transformeert

Met het tempo waarin technologie evolueert, beeld je eens in waar we over pakweg 20 jaar staan. Steeds meer toestellen en bijbehorende applicaties volgen elkaar razendsnel op. We komen steeds dichter bij een ideale wereld, eentje waar bijna geen tekorten meer zullen gelden.

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het in bezit krijgen van het geld lijkt echter een pak makkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten immers enkele valkuilen extra ontwijken

Dirk Van der Stede: De droogte van 2018

Afgelopen zomer verdiende het predikaat ‘historisch’ omwille van zijn warmte, zonuren en uiteraard zijn droogteproblemen… Maar deze zomer kan ook historisch zijn voor de versnelde doorstart die Vlaanderen maakt naar een duurzaam watergebruik.

Feesten in de tuin… waar anders?

Gekleurde lampionnen in de bomen, heerlijk geurende lavendel en worsten die lekker op de barbecue liggen te pruttelen. Er bestaat geen twijfel over: een feest in je eigen tuin is nog altijd het gezelligst. Maar hoe begin je eraan?

De (a)sociale student

Studenten van weleer kenden geen social media. Nu kennen ze bij wijze van spreken niets anders meer. Maar hoe heeft dat hun onderlinge communicatie eigenlijk beïnvloed?

Wat als… de diagnose kanker is?

“U hebt kanker.” De woorden die je nooit wil horen van de arts, vallen. Mensen die het meemaakten, voelden de grond onder de voeten wegzakken. Wat nu? Dat kan toch niet? Ik heb nog veel te veel voor de boeg… Gelukkig sta je er niet alleen voor.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”