Home Business Transport De auto denkt met u mee

De auto denkt met u mee

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel weg van gemotoriseerde computers. Ook op het vlak van comfort- en veiligheidsvoorzieningen draait het nu helemaal om automatische rijsystemen, radarinstallaties en sensoren. Tony Verhelle, hoofdredacteur van De Autogids, lijst de strafste nieuwigheden op.

Lane Departure Warning System

“Bij dit systeem houdt een camera of sensor in de gaten dat je niet over de witte lijn rijdt. Als dat wel zo is, begint je auto te piepen. Bij sommige merken gaat je stuur trillen en zal de auto zelfs automatisch proberen tegen te sturen. LDWS wordt ook almaar gesofisticeerder: bij Mercedes herkent de auto zelfs of je over een volle witte lijn rijdt of over een stippenlijn.”

Automatisch parkeren

“Hiermee hoef je maar op een knop te drukken en je auto parkeert zichzelf. Het systeem werkt met camera’s die zelf berekenen of een bepaalde plek groot genoeg is om je auto in kwijt te kunnen. Je moet dan langzaam langs die plek rijden en als het lukt, geeft je auto een seintje. Aanvankelijk werkte het alleen maar bij parallel parkeren, maar nu zijn er ook al systemen die dwars kunnen parkeren en zelfs achteruit in een parkeerplaats kunnen rijden.”

Verkeersbordherkenning

“Een handig systeem als je snelheidsboetes wil vermijden: je auto speurt voortdurend de weg af naar verkeersborden waarop de maximumsnelheid staat. Die snelheid wordt dan ook aangegeven op je dashboard of in de voorruit geprojecteerd met een head up display. Als je te snel rijdt, word je daarvan natuurlijk verwittigd. GPS’en weten vaak ook wel wat de maximumsnelheid is, maar niet bij uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld wegenwerken. Met dit systeem zit je altijd goed.”

Automatisch remsysteem

“Bij dit systeem zit er meestal een radar in de auto die voetgangers en andere auto’s kan herkennen en die voortdurend de afstand daarmee meet. Als die afstand te klein wordt, remt de auto uit zichzelf, om een botsing te voorkomen. Als de botsing toch niet voorkomen kan worden, zal de schade in elk geval een stuk kleiner zijn. Deze technologie is vooral bedoeld voor stadsverkeer, want het werkt tot ongeveer 50 kilometer per uur.”

Drowsiness detection

“Hierbij controleren camera’s in de auto voortdurend de chauffeur om te zien of die geen vermoeidheidsverschijnselen vertoont en dus beter de auto aan de kant zet. Bij Lexus bijvoorbeeld focust de camera zich vooral op de ogen. Bij Mercedes zijn het in totaal een zeventigtal parameters die in de gaten worden gehouden. Als de auto denkt dat je te moe bent om te rijden, gaat er een lampje branden op het dashboard of begint het stuur te trillen.”

Gordelvoorspanners

“Dit is een mechanisch systeem dat ondertussen bijna standaard is geworden op de meeste auto’s. Wanneer je je gordel aandoet, zal de auto die vanzelf nog eens aantrekken zodat hij de juiste spanning heeft. Maar natuurlijk ook niet zo hard dat het oncomfortabel wordt. In sommige merken wordt de gordel bij een botsing extra snel en extra hard aangetrokken, door middel van een klein explosief. Zodat je zo goed mogelijk op je plaats blijft zitten tijdens de botsing.”

Adaptieve cruise control

“Hierbij wordt een snelheidsregelaar gecombineerd met een radar. Als je te dicht op een voorligger nadert, remt de auto vanzelf af. Bij enkele luxemerken is het systeem zo gesofisticeerd dat het in een file volledig automatisch kan rijden. Als je voorliggers vertragen, vertraagt jouw auto ook, zelfs tot stilstand. Als ze terug optrekken, zal je auto netjes mee optrekken. Op die manier kom je natuurlijk al heel dicht in het vaarwater van automatisch rijdende auto’s.”

MEER

Hoe ondernemen met oog voor de maatschappij in opmars...

MVOOndernemers hebben meer dan ooit oog voor de maatschappelijke, ecologische en economische impact van wat ze doen. Een paar maatschappelijke evoluties dwingt hen er ook lichtjes toe om waarde in te bakken in hun dna.

De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten

technologie Ongeveer elke grote autoconstructeur de naam waardig is bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen. Ook bij de motorfietsen beweegt wel een en ander, maar het tempo ligt er op het eerste zicht toch een stuk lager. Al probeert ook de Belgische wetgever de motor een stroomstoot te geven.

Digitale transformatie nu écht onderdeel van het bedrijfsproces

Michiel van VlimmerenDat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. 

Gezelligheid troef tijdens winterbarbecue

WinterbarbecueEen stukje wild, spruitjes met spek, boschampignons, een glaasje glühwein en vooral heel veel sfeer. Barbecueën tijdens de winter is ‘hot’. En de populariteit blijft stijgen.

Tournée Minérale, what’s next?

Lifestyle Heb je na Tournée Minérale zin in een nieuwe uitdaging? Wij bezorgen je alvast inspiratie voor een extra ‘maandje zonder’.

Een jong duifke als kerstgerecht

Geert Van Hecke Tijd om plannen te maken voor het kerstmenu. Chef Geert Van Hecke van het driesterrenrestaurant De Karmeliet geeft enkele tips voor een origineel, maar simpel menu.