Home Business Transport De auto denkt met u mee

De auto denkt met u mee

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel weg van gemotoriseerde computers. Ook op het vlak van comfort- en veiligheidsvoorzieningen draait het nu helemaal om automatische rijsystemen, radarinstallaties en sensoren. Tony Verhelle, hoofdredacteur van De Autogids, lijst de strafste nieuwigheden op.

Lane Departure Warning System

“Bij dit systeem houdt een camera of sensor in de gaten dat je niet over de witte lijn rijdt. Als dat wel zo is, begint je auto te piepen. Bij sommige merken gaat je stuur trillen en zal de auto zelfs automatisch proberen tegen te sturen. LDWS wordt ook almaar gesofisticeerder: bij Mercedes herkent de auto zelfs of je over een volle witte lijn rijdt of over een stippenlijn.”

Automatisch parkeren

“Hiermee hoef je maar op een knop te drukken en je auto parkeert zichzelf. Het systeem werkt met camera’s die zelf berekenen of een bepaalde plek groot genoeg is om je auto in kwijt te kunnen. Je moet dan langzaam langs die plek rijden en als het lukt, geeft je auto een seintje. Aanvankelijk werkte het alleen maar bij parallel parkeren, maar nu zijn er ook al systemen die dwars kunnen parkeren en zelfs achteruit in een parkeerplaats kunnen rijden.”

Verkeersbordherkenning

“Een handig systeem als je snelheidsboetes wil vermijden: je auto speurt voortdurend de weg af naar verkeersborden waarop de maximumsnelheid staat. Die snelheid wordt dan ook aangegeven op je dashboard of in de voorruit geprojecteerd met een head up display. Als je te snel rijdt, word je daarvan natuurlijk verwittigd. GPS’en weten vaak ook wel wat de maximumsnelheid is, maar niet bij uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld wegenwerken. Met dit systeem zit je altijd goed.”

Automatisch remsysteem

“Bij dit systeem zit er meestal een radar in de auto die voetgangers en andere auto’s kan herkennen en die voortdurend de afstand daarmee meet. Als die afstand te klein wordt, remt de auto uit zichzelf, om een botsing te voorkomen. Als de botsing toch niet voorkomen kan worden, zal de schade in elk geval een stuk kleiner zijn. Deze technologie is vooral bedoeld voor stadsverkeer, want het werkt tot ongeveer 50 kilometer per uur.”

Drowsiness detection

“Hierbij controleren camera’s in de auto voortdurend de chauffeur om te zien of die geen vermoeidheidsverschijnselen vertoont en dus beter de auto aan de kant zet. Bij Lexus bijvoorbeeld focust de camera zich vooral op de ogen. Bij Mercedes zijn het in totaal een zeventigtal parameters die in de gaten worden gehouden. Als de auto denkt dat je te moe bent om te rijden, gaat er een lampje branden op het dashboard of begint het stuur te trillen.”

Gordelvoorspanners

“Dit is een mechanisch systeem dat ondertussen bijna standaard is geworden op de meeste auto’s. Wanneer je je gordel aandoet, zal de auto die vanzelf nog eens aantrekken zodat hij de juiste spanning heeft. Maar natuurlijk ook niet zo hard dat het oncomfortabel wordt. In sommige merken wordt de gordel bij een botsing extra snel en extra hard aangetrokken, door middel van een klein explosief. Zodat je zo goed mogelijk op je plaats blijft zitten tijdens de botsing.”

Adaptieve cruise control

“Hierbij wordt een snelheidsregelaar gecombineerd met een radar. Als je te dicht op een voorligger nadert, remt de auto vanzelf af. Bij enkele luxemerken is het systeem zo gesofisticeerd dat het in een file volledig automatisch kan rijden. Als je voorliggers vertragen, vertraagt jouw auto ook, zelfs tot stilstand. Als ze terug optrekken, zal je auto netjes mee optrekken. Op die manier kom je natuurlijk al heel dicht in het vaarwater van automatisch rijdende auto’s.”

MEER

‘Ik geloof niet in voorbeeldfuncties’

Gers PardoelAlleen al zijn (artiesten)naam geeft aan dat Gers Pardoel een echte vent is: ‘gers’ betekent in het Rotterdams namelijk ‘vet’ of ‘cool’. Is er een verschil met Gerwin, zoals zijn echte naam luidt? En hoe slaagt hij erin zijn muziekcarrière te combineren met die van partner en vader? Ik neem je mee voor een interview met de man zelf.

Samen naar een gesloten circulair circuit

Circulair Duurzaamheid en circulaire economie. De industrie heeft er de mond van vol. En terecht, want op weg naar een betere wereld moeten we allemaal een flinke steen bijdragen. De chemiesector op kop. 

De luidsprekers worden slim (en kunnen praten)

Gebruiken we binnen tien jaar nog ons toetsenbord als belangrijkste methode om te communiceren met machines? Waarschijnlijk niet, denken de meeste tech watchers, futurologen en andere specialisten. In de toekomst zullen we vooral babbelen met machines. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar.

Flexibiliteit: de sleutel binnen het mobiliteitsbudget

mobiliteitsbudget Met het mobiliteitsbudget zouden we onze wegen vrijer en de lucht zuiverder krijgen. Flexibiliteit vormt kansen voor zowel bedrijf als werknemer.

‘Bijna alles in het leven is chemie’

Hans CasierSinds oktober heeft essenscia, de industriefederatie van de Belgische chemie en life sciences, een nieuwe voorzitter: Hans Casier, de CEO van INEOS Phenol, een van de divisies van het internationale chemieconcern INEOS. Een prima gelegenheid om eens te polsen hoe hij de positie van de sector in België ziet en wat de uitdagingen zijn. 

Scheiden, recycleren en hergebruiken

RecyclerenDe tijd dat ‘afval’ synoniem was voor ‘storten’ is voorbij. Afvalstromen scheiden en recycleren zijn de ordewoorden van de dag. En al die moeite is nog economisch zinvol ook.