Home Business Supply chain Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie

Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie

Herinneren we ons allemaal de film Terminator 2 waarin Arnold Schwarzenegger als futuristische machine terug in de tijd gestuurd werd? Machines hadden onze wereld overgenomen. Wel, die film speelde zich af in 2029. Dat is over elf jaar…

Industrie 4.0

Zo’n vaart als in Terminator zal het wel niet lopen, maar toch staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, ook wel Industrie 4.0 genaamd. Slimme machines en materialen, technologie, digitalisering en (massa)data vormen samen de ronkende motor van die moderne revolutie. “Bedrijven die zich niet aanpassen, dreigen kopje-onder te gaan.”

Aan het woord is Wim Coreynen, onderzoeker aan de Antwerp Management School. Op het moment dat we hem bellen is hij net op een congres in Kopenhagen waar de nieuwste industrietrends worden voorgesteld. Coreynen stelt dat Industrie 4.0 de overkoepelende term is voor verschillende technologieën die in toenemende mate door de industrie worden gebruikt.

“De inzet voor supply chain management is dat de productie en levering effectiever en efficiënter zal worden.” Hij merkt op dat er vroeger vooral naar de back end werd gekeken, hoe het product beter gemaakt kon worden, maar er is een duidelijke verschuiving naar de front end: “Ook daar wordt volop geïnnoveerd en gedigitaliseerd waardoor het contact tussen klant en leverancier geoptimaliseerd wordt.”

Digitaliseren en koppelen

Geert Jacobs is expert in innovatie binnen AGORIA, de federatie van bedrijven van de Belgische technologische industrie. “Digitaliseren en koppelen zijn de toverwoorden van Industrie 4.0”, weet Jacobs. “Zoveel mogelijk elementen van het productieapparaat digitaal aan elkaar koppelen, zowel horizontaal als verticaal.” Met horizontaal bedoelt Jacobs dat machines met elkaar gekoppeld worden, maar ook dat bedrijven digitaal gaan koppelen met leveranciers en klanten.

Zo raakt je stock bijvoorbeeld nooit uitgeput. Een mooie optimalisatie van de supply chain dus: “De leverancier merkt het tekort digitaal op en het wordt automatisch aangevuld bij de klant. Bestelbonnen zijn verleden tijd. Binnen de supply chain moet er steeds sneller geschakeld worden. Digitalisering biedt de oplossing.”

Maar ook verticaal, binnen het bedrijf, kan zo’n optimalisatie. Jacobs: “Een kleine KMO kan al tegen democratische prijs zijn manier van werken digitaliseren waardoor de samenwerking tussen planning, administratie, logistiek, productie en transport op elkaar worden afgestemd. Proactief handelen!”

 

Binnen de supply chain moet er steeds sneller geschakeld worden. Digitalisering biedt de oplossing Geert Jacobs

 

Ook Wim Coreynen ziet in de digitalisering de grootste trend binnen Industrie 4.0, maar hij stelt: “A fool with a tool is still a fool”. Daarmee bedoelt hij dat je als bedrijf goed moet nagaan welk type technologie past bij de strategie van je bedrijf: “Binnen een stabiele markt heb je misschien minder nood aan die digitalisering. In een meer dynamische omgeving moet je proberen je concurrenten te overstijgen en technologie is het middel bij uitstek. Alleen is er voorlopig nog een gebrek aan kennis, interpretatie en het leggen van de juiste prioriteiten bij de bedrijven. Dat moet groeien.” 

Geert Jacobs beaamt: “Laat je adviseren. Doe het niet alleen, laat je omringen door een portfolio van strategische en technologische providers en bouw een intern team uit dat wendbaar en flexibel is om ermee om te gaan. Digitaliseer niet om te digitaliseren, maar ga voor een gerichte aanpak en focus op bepaalde doelstellingen.”

Data, brandstof van de digitalisering

De brandstof van die digitalisering binnen Industrie 4.0 zal data worden. “Bedrijven beseffen nu pas dat ze op een berg data zitten”, vertelt Coreynen. “Ze weten echter onvoldoende wat ze ermee moeten aanvangen. Het Britse nieuwsblad The Economist schreef dat data zelfs de olie van de 21ste eeuw worden.”

De mogelijkheden zijn alvast legio. Kijk maar naar de analyses die worden gemaakt bij Netflix. Door je kijkgedrag te analyseren, verzamelen ze een massa aan gegevens: “Als je series voorgesteld krijgt, is dat op basis van je interesses, wat leidt tot een betere gebruikservaring.”

“Bedrijven weten nog te weinig welke data nuttig zijn”, besluit Jacobs. “Het is beter om tien procent van je data nuttig te gebruiken dan om alles gewoon lukraak bij te houden en in te zetten.”

MEER

Muziek voor goed doel én goed gevoel

Siska SchoetersMusic for life leerde Siska Schoeters dat Kerstmis écht de warmste periode van het jaar is. Dat we in een samenleving leven die wél goed kan zijn voor een ander. “Als je er ‘gewoon’ een plaat voor in ruil krijgt, kan er hemel en aarde worden verzet.”

De overnamemarkt in overdrive?

Matthias WautersDe Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.

Het kantoor van de toekomst

Van de eerste Generatie Z’ers die aan de slag gaan, tot het stijgende aantal burn-outs: verschillende maatschappelijke tendensen maken dat onze kantoren er in...

Verloren warmte, verloren geld

Chris Stevens Er komen grote hoeveelheden energie en warmte vrij waar niets mee wordt gedaan.. Met de juiste technologieën kan een groot deel van die energie en de warmte teruggewonnen worden.

Wereldwijd scoren met festivals

festivalBelgische festivals zijn internationaal gerenommeerd. Ons land staat dan ook ver op gebied van festivals, met een sterke organisatie en reputatie.

Als één plus één drie is

BedrijfsovernameElke ondernemer ziet zijn bedrijf graag groeien, dat is de aard van het beestje. Als dat, om welke reden dan ook, niet met organische groei kan, is er nog altijd de mogelijkheid om concurrenten of sectorgenoten in te lijven. Al is dat meestal geen proces dat op één, twee, drie is afgerond.