Home Business Supply chain Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie

Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie

Herinneren we ons allemaal de film Terminator 2 waarin Arnold Schwarzenegger als futuristische machine terug in de tijd gestuurd werd? Machines hadden onze wereld overgenomen. Wel, die film speelde zich af in 2029. Dat is over elf jaar…

Industrie 4.0

Zo’n vaart als in Terminator zal het wel niet lopen, maar toch staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, ook wel Industrie 4.0 genaamd. Slimme machines en materialen, technologie, digitalisering en (massa)data vormen samen de ronkende motor van die moderne revolutie. “Bedrijven die zich niet aanpassen, dreigen kopje-onder te gaan.”

Aan het woord is Wim Coreynen, onderzoeker aan de Antwerp Management School. Op het moment dat we hem bellen is hij net op een congres in Kopenhagen waar de nieuwste industrietrends worden voorgesteld. Coreynen stelt dat Industrie 4.0 de overkoepelende term is voor verschillende technologieën die in toenemende mate door de industrie worden gebruikt.

“De inzet voor supply chain management is dat de productie en levering effectiever en efficiënter zal worden.” Hij merkt op dat er vroeger vooral naar de back end werd gekeken, hoe het product beter gemaakt kon worden, maar er is een duidelijke verschuiving naar de front end: “Ook daar wordt volop geïnnoveerd en gedigitaliseerd waardoor het contact tussen klant en leverancier geoptimaliseerd wordt.”

Digitaliseren en koppelen

Geert Jacobs is expert in innovatie binnen AGORIA, de federatie van bedrijven van de Belgische technologische industrie. “Digitaliseren en koppelen zijn de toverwoorden van Industrie 4.0”, weet Jacobs. “Zoveel mogelijk elementen van het productieapparaat digitaal aan elkaar koppelen, zowel horizontaal als verticaal.” Met horizontaal bedoelt Jacobs dat machines met elkaar gekoppeld worden, maar ook dat bedrijven digitaal gaan koppelen met leveranciers en klanten.

Zo raakt je stock bijvoorbeeld nooit uitgeput. Een mooie optimalisatie van de supply chain dus: “De leverancier merkt het tekort digitaal op en het wordt automatisch aangevuld bij de klant. Bestelbonnen zijn verleden tijd. Binnen de supply chain moet er steeds sneller geschakeld worden. Digitalisering biedt de oplossing.”

Maar ook verticaal, binnen het bedrijf, kan zo’n optimalisatie. Jacobs: “Een kleine KMO kan al tegen democratische prijs zijn manier van werken digitaliseren waardoor de samenwerking tussen planning, administratie, logistiek, productie en transport op elkaar worden afgestemd. Proactief handelen!”

 

Binnen de supply chain moet er steeds sneller geschakeld worden. Digitalisering biedt de oplossing Geert Jacobs

 

Ook Wim Coreynen ziet in de digitalisering de grootste trend binnen Industrie 4.0, maar hij stelt: “A fool with a tool is still a fool”. Daarmee bedoelt hij dat je als bedrijf goed moet nagaan welk type technologie past bij de strategie van je bedrijf: “Binnen een stabiele markt heb je misschien minder nood aan die digitalisering. In een meer dynamische omgeving moet je proberen je concurrenten te overstijgen en technologie is het middel bij uitstek. Alleen is er voorlopig nog een gebrek aan kennis, interpretatie en het leggen van de juiste prioriteiten bij de bedrijven. Dat moet groeien.” 

Geert Jacobs beaamt: “Laat je adviseren. Doe het niet alleen, laat je omringen door een portfolio van strategische en technologische providers en bouw een intern team uit dat wendbaar en flexibel is om ermee om te gaan. Digitaliseer niet om te digitaliseren, maar ga voor een gerichte aanpak en focus op bepaalde doelstellingen.”

Data, brandstof van de digitalisering

De brandstof van die digitalisering binnen Industrie 4.0 zal data worden. “Bedrijven beseffen nu pas dat ze op een berg data zitten”, vertelt Coreynen. “Ze weten echter onvoldoende wat ze ermee moeten aanvangen. Het Britse nieuwsblad The Economist schreef dat data zelfs de olie van de 21ste eeuw worden.”

De mogelijkheden zijn alvast legio. Kijk maar naar de analyses die worden gemaakt bij Netflix. Door je kijkgedrag te analyseren, verzamelen ze een massa aan gegevens: “Als je series voorgesteld krijgt, is dat op basis van je interesses, wat leidt tot een betere gebruikservaring.”

“Bedrijven weten nog te weinig welke data nuttig zijn”, besluit Jacobs. “Het is beter om tien procent van je data nuttig te gebruiken dan om alles gewoon lukraak bij te houden en in te zetten.”

MEER

Zullen we het hoofd boven water kunnen houden?

Water. Bron van alle leven. Een huizenhoog cliché, maar zeker na deze lange en hete zomer, weer een pijnlijke confrontatie met de realiteit. We zullen allemaal zuiniger en omzichtiger moeten omspringen met water, en als we het gebruiken, moeten we zoveel mogelijk hergebruiken.

Klaar voor een full British brexit?

Danny Van AsscheMet nog amper een paar dagen te gaan voor het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, lijkt een harde brexit onafwendbaar. Niets wijst er immers op dat Britse premier Theresa May alsnog een meerderheid in het House of Commons zal vinden voor de deal die ze sloot met Europa, en waarover niet meer opnieuw wordt onderhandeld. 

3 vragen aan… Otolift Trapliften

traplift Drie vragen aan directeur Luc Vanloon van Otolift trapliften over het belang en veiligheid van een een traplift in huis bij 55-plussers.

De arbeidsmarkt: een studie op zich

Solliciteren Diploma behaald? Top! Wat nu? Nu is het tijd om zo snel mogelijk werk te gaan zoeken, een loon te krijgen en het huis uit te gaan. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan net zoals je studie, is ook solliciteren iets waarvoor je best de nodige kennis opdoet.

Het opvoeden van je huis doe je zo

Multifunctioneel huisDat je kinderen naar analogie met het cliché ‘zo snel groot worden’, lijkt de plek waar je met hen samenhokt vaak even snel te klein te worden. Bij iedere centimeter dat je uk in de hoogte groeit, lijkt je woonst wel een paar vierkante meter te krimpen. Gelukkig zijn er manieren om, naast je kroost, ook je huis de nodige ‘opvoeding’ te geven. 

De weg naar nul verkeersdoden

Vlaamse Stichting Verkeerskunde Aantal verkeersdoden in Vlaanderen is in tien jaar gehalveerd. Echter zijn de doelstellingen voor de komende jaren nog ambitieuzer: maximum 200 doden in 2020, nul doden tegen 2050. Door middel van een slimme mix van maatregelen, is het mogelijk om de doelstellingen te behalen.