werkgeluk
Business

Thomas Van Eeckhout: Wat is werkgeluk?

18.11.2020
door Fokus Online

“Bij EASI is het zeker alle dagen feest?”Ik krijg het vaak te horen wanneer we in de prijzen vallen. Echter, niets is minder waar. We vragen véél van onze werknemers, misschien wel meer dan andere bedrijven in de sector. En toch zijn we al zes jaar op rij de beste werkgever in België. Recent behaalden we zelfs een podiumplaats in de Europese competitie.

“Wat is jullie geheim?” is dan meestal nog een vraag. Mijn antwoord is simpel: een gezond evenwicht tussen vragen en geven. Dat betekent inzetten op diverse, degelijke verloning, maar vooral op fundamentele menselijke behoeften die het geluk van medewerkers op lange termijn versterken. 

Werkgeluk inhoudelijk bekeken

Maar wat houdt dat ‘werkgeluk’ juist in? Het is niet helemaal hetzelfde als welzijn, maar zit dieper en is wat minder tastbaar. Het is de basis van een loopbaan die voldoening geeft. Werkgeluk is erkenning, vrijheid, transparantie, liefde en uitdaging. Het is dus duurzamer dan investeren in een pingpongtafel of gratis fruit én het laat bedrijven toe om crisissen door te komen zonder al te veel problemen. Bedrijfsleiders die inspelen op die waarden zullen merken dat werkgeluk en performantie hand in hand gaan. Ik ben ervan overtuigd dat een leidinggevende een context kan creëren waarin zijn of haar mensen gelukkig kunnen zijn, en dat zo’n context een bedrijf vleugels kan geven.

“Erkenning is dé belangrijkste bron van energie op de werkvloer.”

Buitengewone prestaties verdienen aandacht

Erkenning is dé belangrijkste bron van energie op de werkvloer. Mijn ervaring leert me dat de doorsnee manager hier nog onvoldoende mee bezig is. We willen nochtans allemaal dat wat we doen, opgemerkt wordt. Zeker vandaag, in een wereld waar professioneel contact beperkt wordt tot onlinemeetings en gesprekken per mail. Buitengewone prestaties moeten altijd de nodige aandacht krijgen.

Wij reiken bijvoorbeeld elk jaar een reeks awards uit en hebben een jaarlijkse recognition day, die helemaal in het teken staat van erkenning. Maar daar stopt het niet: al tien jaar nemen we geen managers van buitenaf aan. Elke manager heeft zichzelf intern bewezen en onderschrijft onze waarden en cultuur. Op die manier geven we perspectief aan onze collega’s en bewaken we onze eigenheid.

Transparantie is nog zo’n behoefte: Openlijk communiceren over targets, resultaten en strategische projecten. Maar wees even duidelijk over wat er verwacht wordt van medewerkers. Zorg dat ze perfect weten wat ze kunnen doen om aanspraak te maken op promotie. Ik geloof dat de weg vooruit er één is met werkgeluk. Waar werkgevers hun medewerkers vertrouwen geven en perspectief en doorgroeimogelijkheden geen wollige begrippen zijn, maar echt deel uitmaken van de strategie en de basis zijn voor groei.

Vorig artikel
Volgend artikel