supplychain
Smart Partner

Meer automatisering, minder risico in je supplychain

06.07.2022
door Fokus Online

Een Brexit, een pandemie, een schip dat het Suezkanaal blokkeert, een tekort aan computerchips, een gebrek aan schepen en containers,… De afgelopen vijf jaar is er meer gebeurd in de wereld van de supplychain dan in de voorgaande honderd. Bedrijven houden niet van onzekerheid en proberen de impact van dat soort risico’s in te perken. Al kun je ook niet elk risico uitsluiten. 

Tot recent speelde supplychainoptimalisatie heel erg in op het inperken van kosten, zegt Tim Hoebeek, managing partner van Quinaptis, een Belgische IT-consultant die zich in logistiek en automatisatie heeft gespecialiseerd. Tegenwoordig gaat het spectrum veel breder. “Nu consumenten een razendsnelle levering van hun e-commerce eisen, moeten bedrijven daarin een nieuw evenwicht zoeken. Veel mensen beseffen het niet, maar leveren binnen de 24 uur is vaak een ongelooflijke tour de force, waar een navenant prijskaartje aan kleeft. Maar je moet als onderneming meedoen, anders verlies je klanten.” 

Een mogelijke oplossing die school maakt, is bijvoorbeeld gedeeltelijk lokaal sourcen, zegt Hoebeek. “Dat geeft je meer controle en dus minder risico. Een eigen fabriek neerpoten in China kan ook, maar dan geef je weer een stuk controle op en zit je er allicht decennia aan vast.”

Zoals in zoveel sectoren is er ook in de supplychain een stevige hausse in het gebruik van IT-systemen en intelligente platformen. Die worden onder meer ingezet om aan risico-inperking te doen. “Door het analyseren van data en door het gebruik van artificiële intelligentie krijg je diepgaande inzichten in je supplychain”, zegt Tim Hoebeek. “Zoals onder meer waar de zwakke schakels in je ketting zitten, bijvoorbeeld omwille van de locatie waar je produceert.” 

Door de coronapandemie werd nog een andere deugd van automatisering duidelijk. “Er waren gewoonweg niet genoeg mensen om de werkvloer te bevolken”, legt Hoebeek uit. “Door te automatiseren kun je de beschikbare werkkrachten anders inzetten, veelal in jobs met meer toegevoegde waarde en meer jobvoldoening.”

Door te automatiseren kun je de beschikbare werkkrachten anders inzetten, veelal in jobs met meer toegevoegde waarde en meer jobvoldoening.

Dat laatste aspect, arbeid meer toegevoegde waarde meegeven, is sowieso een van de hoofdvoordelen van software, aldus de managing director. “Repetitief werk schaalt slecht bij mensen. Software kan dat veel beter. Je moet ook in de gaten houden dat de mens niet de bottleneck in je bedrijf wordt. Bijvoorbeeld in het bedienen van de klanten. Zo riskeer je winst en groei te missen, want de klantenervaring is een essentiele reden waarom mensen voor een bepaald bedrijf kiezen.”

We hebben het de laatste jaren al zo vaak gehoord, maar het blijft een nagel waarop gehamerd moet worden: veel bedrijven zitten op een berg data waar veel te weinig mee gebeurt. “Niet alleen zijn de data vaak onderbenut, ze zijn dikwijls ook niet kwalitatief genoeg”, meent Hoebeek. “De traditionele ERP-systemen zijn daarnaast heel gericht op puur operationele zaken. De focus ligt op een efficiënte uitvoering van individuele processen, ze leggen geen statistische verbanden over heel de keten.”

Met bijvoorbeeld technieken als process mining kom je al een stuk verder. Daarmee kun je visualiseren en analyseren hoe bedrijfsprocessen worden afgehandeld en hier anomaliën in opsporen. “Een heel simpel voorbeeld is het aankopen van een goed: je stuurt een order, je neemt het goed in ontvangst, je krijgt een factuur en je betaalt. Zo zou het moeten lopen. Maar door daar datagedreven procesanalyse op los te laten, merk je dat er in je bedrijf 36 varianten van die logische afhandeling bestaan. Soms wordt er betaald voor een goed binnenkomt, soms wordt er geen order opgemaakt, soms is er een factuur voor een order en ga zo maar door. Met process mining kun je nagaan hoe dat komt. Is er een machine uitgevallen en moest er administratieve rompslomp ingehaald worden? Gebeurt een bepaalde uitzondering altijd bij dezelfde leverancier? Telkens de logische volgorde niet gevolgd wordt, vertraagt dat je eigen logistiek proces.” 

Tot slot: ondernemers moeten weten dat risico inherent is aan de supplychain, zegt Hoebeek. Alles voorspellen of uitsluiten, kan niet. “Had een AI-systeem kunnen voorspellen dat de Ever Given het Suezkanaal zou blokkeren? Tuurlijk niet. Toyota is de chipschaarste tijdens de pandemie goed doorgekomen omdat het bedrijf een strategische voorraad had aangelegd. Maar dat heeft wel een pak geld gekost, en intussen is hun voorraad op en haalt ook Toyota haar targets niet meer. Het is allemaal een kwestie van afwegen.” 

Vorig artikel
Volgend artikel