Home Business Supply chain Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

Joost Uwents

Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

10 jaar geleden was de logistiek in een onderneming een pure commodity, onder de supervisie van de financieel directeur. Vandaag is net dat middenstuk het hart van veel bedrijven geworden. De supply chain tussen productie en eindklant, met als kloppend hart de distributiecentra, wordt gedreven door de consument/klant.

In de logistiek maakt men vandaag het verschil. Snelheid van levering, beschikbaar assortiment, retour- en herstellingslogistiek zijn vandaag essentieel in de klantenbeleving, gedreven door onze drang naar instant gratification en mogelijk gemaakt door technologie en digitalisering. En omdat het zo belangrijk is, zijn bedrijven ook bereid om zwaar te investeren in logistiek onder andere via de vele automatiserings- en robotiseringstrajecten. Logistiek is in elk geval een game changer voor elke sector en elk bedrijf.

De rol van distributiecentra? Zij staan hier uiteraard centraal in, maar niet alleen… Ze zijn slechts een onderdeel van de totale supply chain. Naast de opslag en verwerking van goederen, is en blijft er ook het transport van de productie naar de distributiecentra en van daaruit naar de klant. En hier knelt regelmatig het schoentje. Onze individuele drang naar ‘nu, direct’ botst met de nood aan efficiënt en duurzaam transport binnen de beschikbare infrastructuur van vandaag. Ook de last mile, de levering tot aan onze voordeur is in zijn huidige vorm niet houdbaar.

 

We zijn op een punt gekomen dat we niet meer maar beter willen doen als maatschappij

 

Nieuwe technologiën en gedragswijzigingen zullen cruciaal zijn de komende jaren. Misschien zullen zelfrijdende trucks en drones een deel van de oplossing zijn, maar lang niet alleen. Ook 3D-printing en lokale productie zullen hier hun rol spelen langs de aanvoerzijde. Daarnaast zal ook de consument moeten betalen voor de geleverde service. De kost van de luxe, ons omnichannel aangeboden zodat we alles kunnen kopen en laten leveren waar en wanneer we maar willen, zit vandaag niet vervat in de prijs. Ook al zal artificiële intelligentie ons helpen voorspellen wat we waar zullen bestellen en geleverd krijgen.

We zijn op een punt gekomen dat we niet meer maar beter willen doen als maatschappij. De logistieke sector zal daardoor de kans krijgen om nog meer toegevoegde waarde te creëren dan ze vandaag al doet. Hiervoor hebben we ‘sustainable warehouses with brains’ nodig. Deze zullen voorzien zijn van zonnepanelen met opslagbatterijen voor lokale energieopwekking en -verbruik door de robots en elektrische voertuigen. Alsook Internet of Things om er letterlijk en figuurlijk mee te kunnen praten en ze te beheren. Kortom, als kloppend hart van een veranderend commercieel landschap heeft de logistieke sector een grote verantwoordelijkheid op te nemen, maar kan deze ook een even grote – positieve – impact maken.  

MEER

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...

Ondernemen in stijl, in drie stijlen

Een start-up die een alternatief GPS-systeem ontwierp, een bouwondernemer bekroond tot Jonge Vlaamse Aannemer 2019 en een CEO die binnenkort zijn tiende supermarkt opent. Om hun ambitie te realiseren, koos elk van dit drietal voor een andere ondernemersvorm.

Luchtdicht bouwen: nu ook met rolluiken

Ronny TiriDoor luchtdicht te bouwen komt er aan de binnenzijde van de woning een luchtdichte, ononderbroken schil. Zo verdwijnen de spleten en kieren waarlangs in een ‘ademend huis’ liefst 25% van de warmte ontsnapt. “In een luchtdichte woning blijft die warmte binnen, wat verwarmingskosten bespaart”, zegt Ronny Tiri, marketingmanager van Wilms. “Je kunt ook zelf perfect bepalen hoeveel verse lucht binnen- en buitengaat, via doordachte ventilatie.”

Een toppositie in de zoekresultaten

Gregory LiénardEen goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

”Onze plicht? Gewoon lekker man blijven“

Jan Van LooverenVan ‘De Joeri’, over Tragger Hippy, tot M!LF. Ik heb altijd stoere rollen gespeeld. Deels door de tijdgeest en deels door een stoer imago dat me achtervolgt. En hoewel deze stoere kant zeker in me zit, schuilt er nog veel meer achter het stereotype ‘Jan Van Looveren’.

Onder de loep: de toekomst van ons transport

Toekomst van transportDe Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…