Home Business Supply chain Joost Uwents: Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

Joost Uwents: Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

10 jaar geleden was de logistiek in een onderneming een pure commodity, onder de supervisie van de financieel directeur. Vandaag is net dat middenstuk het hart van veel bedrijven geworden. De supply chain tussen productie en eindklant, met als kloppend hart de distributiecentra, wordt gedreven door de consument/klant.

In de logistiek maakt men vandaag het verschil. Snelheid van levering, beschikbaar assortiment, retour- en herstellingslogistiek zijn vandaag essentieel in de klantenbeleving, gedreven door onze drang naar instant gratification en mogelijk gemaakt door technologie en digitalisering. En omdat het zo belangrijk is, zijn bedrijven ook bereid om zwaar te investeren in logistiek onder andere via de vele automatiserings- en robotiseringstrajecten. Logistiek is in elk geval een game changer voor elke sector en elk bedrijf.

De rol van distributiecentra? Zij staan hier uiteraard centraal in, maar niet alleen… Ze zijn slechts een onderdeel van de totale supply chain. Naast de opslag en verwerking van goederen, is en blijft er ook het transport van de productie naar de distributiecentra en van daaruit naar de klant. En hier knelt regelmatig het schoentje. Onze individuele drang naar ‘nu, direct’ botst met de nood aan efficiënt en duurzaam transport binnen de beschikbare infrastructuur van vandaag. Ook de last mile, de levering tot aan onze voordeur is in zijn huidige vorm niet houdbaar.

 

We zijn op een punt gekomen dat we niet meer maar beter willen doen als maatschappij

 

Nieuwe technologiën en gedragswijzigingen zullen cruciaal zijn de komende jaren. Misschien zullen zelfrijdende trucks en drones een deel van de oplossing zijn, maar lang niet alleen. Ook 3D-printing en lokale productie zullen hier hun rol spelen langs de aanvoerzijde. Daarnaast zal ook de consument moeten betalen voor de geleverde service. De kost van de luxe, ons omnichannel aangeboden zodat we alles kunnen kopen en laten leveren waar en wanneer we maar willen, zit vandaag niet vervat in de prijs. Ook al zal artificiële intelligentie ons helpen voorspellen wat we waar zullen bestellen en geleverd krijgen.

We zijn op een punt gekomen dat we niet meer maar beter willen doen als maatschappij. De logistieke sector zal daardoor de kans krijgen om nog meer toegevoegde waarde te creëren dan ze vandaag al doet. Hiervoor hebben we ‘sustainable warehouses with brains’ nodig. Deze zullen voorzien zijn van zonnepanelen met opslagbatterijen voor lokale energieopwekking en -verbruik door de robots en elektrische voertuigen. Alsook Internet of Things om er letterlijk en figuurlijk mee te kunnen praten en ze te beheren. Kortom, als kloppend hart van een veranderend commercieel landschap heeft de logistieke sector een grote verantwoordelijkheid op te nemen, maar kan deze ook een even grote – positieve – impact maken.  

MEER

‘Koop vers, kook zelf en eet samen’

Pascale NaessensHet hele gezin draagt samen een grote verantwoordelijkheid. Maar ik kan je meteen geruststellen, het is eenvoudig: ‘geef het goede voorbeeld, begin bij jezelf’. Niet alleen jij, maar ook je gezin zal er gelukkig door worden. Denk eraan: koop vers, kook zelf en eet samen. Geniet ervan.

Goed geregeld met een vermogensplanning

vermogensplanning Zaakvoerders zijn doorgaans tijdens hun carrière al bezig met de toekomst van hun bedrijf, de eventuele overname en de opvolging ervan. Maar ook als particulier doe je er goed aan bij leven je erfenis te regelen. “Veel beter trouwens voor de familiale vrede.”

3 vragen aan… Erwin Missiaen, voedingsdeskundige

Ouder worden: wat doet dat met ons lichaam? “Een aantal van onze lichaamsfuncties wordt minder performant. Dat valt te meten aan de hand van bepaalde...

R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

R&DAls kmo is R&D nog steeds de rode draad. Voor de toepasbaarheid van onderzoek moet nagedacht worden over disruptieve ideeën, game-changers en vernieuwing.

Niet langer gezocht: schaap met 5 poten

De alarmbel luidt al even. Verontrustend veel mensen raken gedemotiveerd in hun job of branden helemaal op. De reden? Mensen lijken vandaag te vaak actief in omgevingen en jobs die te weinig overeenstemmen met wie ze zijn als mens.

Betere keuzes maken doe je met ‘nudging’

Hoe serieus nemen we onze voornemens eigenlijk nog? We maken ze in ons hoofd, en soms zeggen we ze eens luidop. Dan voelen we ons gedurende een korte periode gedwongen ze te verwezenlijken –anders is het ook maar wat gênant –, maar in de meeste gevallen verdwijnen ze weer als sneeuw voor de zon. Maar hoe stel je jezelf dan wel in staat om effectieve veranderingen door te voeren?