Home Business Supply chain Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

Joost Uwents

Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

10 jaar geleden was de logistiek in een onderneming een pure commodity, onder de supervisie van de financieel directeur. Vandaag is net dat middenstuk het hart van veel bedrijven geworden. De supply chain tussen productie en eindklant, met als kloppend hart de distributiecentra, wordt gedreven door de consument/klant.

In de logistiek maakt men vandaag het verschil. Snelheid van levering, beschikbaar assortiment, retour- en herstellingslogistiek zijn vandaag essentieel in de klantenbeleving, gedreven door onze drang naar instant gratification en mogelijk gemaakt door technologie en digitalisering. En omdat het zo belangrijk is, zijn bedrijven ook bereid om zwaar te investeren in logistiek onder andere via de vele automatiserings- en robotiseringstrajecten. Logistiek is in elk geval een game changer voor elke sector en elk bedrijf.

De rol van distributiecentra? Zij staan hier uiteraard centraal in, maar niet alleen… Ze zijn slechts een onderdeel van de totale supply chain. Naast de opslag en verwerking van goederen, is en blijft er ook het transport van de productie naar de distributiecentra en van daaruit naar de klant. En hier knelt regelmatig het schoentje. Onze individuele drang naar ‘nu, direct’ botst met de nood aan efficiënt en duurzaam transport binnen de beschikbare infrastructuur van vandaag. Ook de last mile, de levering tot aan onze voordeur is in zijn huidige vorm niet houdbaar.

 

We zijn op een punt gekomen dat we niet meer maar beter willen doen als maatschappij

 

Nieuwe technologiën en gedragswijzigingen zullen cruciaal zijn de komende jaren. Misschien zullen zelfrijdende trucks en drones een deel van de oplossing zijn, maar lang niet alleen. Ook 3D-printing en lokale productie zullen hier hun rol spelen langs de aanvoerzijde. Daarnaast zal ook de consument moeten betalen voor de geleverde service. De kost van de luxe, ons omnichannel aangeboden zodat we alles kunnen kopen en laten leveren waar en wanneer we maar willen, zit vandaag niet vervat in de prijs. Ook al zal artificiële intelligentie ons helpen voorspellen wat we waar zullen bestellen en geleverd krijgen.

We zijn op een punt gekomen dat we niet meer maar beter willen doen als maatschappij. De logistieke sector zal daardoor de kans krijgen om nog meer toegevoegde waarde te creëren dan ze vandaag al doet. Hiervoor hebben we ‘sustainable warehouses with brains’ nodig. Deze zullen voorzien zijn van zonnepanelen met opslagbatterijen voor lokale energieopwekking en -verbruik door de robots en elektrische voertuigen. Alsook Internet of Things om er letterlijk en figuurlijk mee te kunnen praten en ze te beheren. Kortom, als kloppend hart van een veranderend commercieel landschap heeft de logistieke sector een grote verantwoordelijkheid op te nemen, maar kan deze ook een even grote – positieve – impact maken.  

MEER

Employer brand van betrokkenheid

Bedrijfscultuur Elk bedrijf heeft een eigen employer brand, vaak zonder er zich bewust van te zijn. Het is eenvoudig: de bedrijfscultuur reflecteert de ambitie van het bedrijf, en de employer brand is daarvan de ‘vertaling’.

Connectiviteit is de sleutel tot betere gezondheidszorg

Pascal VerdonckBelgië is op medisch vlak een leider in de wereld, maar hoe zit het met de technologische kant van de medische sector? Er worden al inspanningen geleverd, maar we zullen een tandje moeten bijsteken om te komen tot een nog betere kwaliteit van de gezondheidszorg.

Jenga op europaletten

verpakkingenEen efficiënte verpakking begint bij de producent, bestrijkt een vlot transport en eindigt op een correcte manier op het schap van een warenhuis. Een totaalproces dat niet snel en ondoordacht mag gebeuren. Efficiënt verpakken kan de totale kostprijs van het product immers gunstig beïnvloeden.

Ik probeer mijn werk rond mijn kind te regelen

Ann Van ElsenOok voor een voormalige Miss België is de opvoeding van een kind geen evidente zaak. Met vallen en opstaan, maar vooral met heel veel liefde probeert Ann Van Elsen haar dochter June groot te brengen. “Niks weegt op tegen de verrijking die een kind in je leven brengt.”

Drie vragen aan… Velde Groep

Velde Drie vragen aan Peter Paardekooper, Managing Consultant en partner bij Velde, over het aantrekken van buitenlands talent.

Onder de loep: de toekomst van ons transport

Toekomst van transportDe Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…