Duurzaam transport waarbij iedereen wint

In samenwerking metDACHSER Belgium

Mobiliteit is een grote uitdaging op onze Vlaamse, Belgische en bij uitbreiding Europese wegen. Slim georganiseerd transport is dan ook niet minder dan een must als we tot efficiënt verkeer willen komen. Groupage logistiek komt daar perfect aan tegemoet.

“Je hebt verschillende transportdiensten op onze wegen”, begint Aat van der Meer, Managing Director van Dachser Benelux, gespecialiseerd in groupage logistiek. “Zo heb je de bekende parcel carriers: koeriers die individuele pakjes tot bij mensen of bedrijven brengen. Dat is echter niet het segment waarin wij ons bevinden. Wij werken voornamelijk B2B en hebben als core business het vervoer over de weg van palletzendingen, met name de zendingen van één tot en met acht pallets.”

Efficiënt netwerk

Groupage logistiek draait om het samen laden van zendingen van verschillende opdrachtgevers. “De goederen van klanten worden door de afzender op pallets geplaatst en vervolgens lokaal door ons opgehaald met kleine transportwagens. Aangezien het hier om pallets van verschillende afzenders gaat, worden die in onze magazijnen gegroepeerd, zodat ze zo efficiënt mogelijk hun bestemming bereiken, ditmaal in grotere vrachtwagens geladen.” De bedoeling is dat de zendingen, door gebruik te maken van een efficiënt netwerk, zodanig worden verladen dat ze uiteindelijk bij een vestiging belanden die het dichtste bij de uiteindelijke ontvanger gelegen is. Korte en vaste verzendtijden zijn dus gegarandeerd. Zowel nationaal als internationaal.

Bij groupage logistiek gaat het om kleinere volumes. Dat maakt het gemakkelijker om een vrachtwagen helemaal gevuld te krijgen.

Uit het verkeer

Handig voor de eindontvanger uiteraard, ook in termen van last-mile, maar de goede verstaander merkt meteen dat er ook een ecologisch pluspunt aan dit verhaal verbonden is. “Klopt”, beaamt Aat van der Meer, “want bij groupage logistiek wordt erop gelet nooit met een halfvolle vrachtwagen te rijden. Heel wat transport op onze wegen rijdt leeg rond, bijvoorbeeld na het afleveren van de lading. Door onze manier van werken halen wij echter vrachtwagens uit het verkeer. Omdat het bij groupage logistiek om kleinere volumes gaat, maakt dat het net gemakkelijker om een vrachtwagen helemaal gevuld te krijgen.”

Voordelig

Consolidatie is dus het sleutelwoord bij groupage logistiek: het groeperen van zoveel mogelijk paletten die dezelfde richting uit moeten. “Zo vol mogelijke transportwagens op de weg, om zo weinig mogelijk ritten te moeten inzetten”, vat Aat van der Meer samen. “Niet alleen ecologisch voordelig, maar ook prijstechnisch voor de klant. Iedereen wint er met andere woorden bij. Als je dan ook nog eens, zoals wij doen, per regio chauffeurs inzet die de regio door en door kennen -en dus ook de knelpunten qua mobiliteit -, wordt het bovendien een mooi verhaal van tijdsefficiëntie. Je kunt onze chauffeurs dan zelfs zien als een soort postbodes (lacht).”


Meer over… 

Met 30.600 medewerkers en 399 locaties wereldwijd behoort DACHSER tot de leidende logistiek dienstverleners in Europa. Het bedrijf is in 1930 opgericht in het Zuid-Duitse Kempten en is anno 2019 nog altijd een familiebedrijf. DACHSER is actief in wegtransport en lucht- en zeevracht en biedt daarbinnen een breed pakket aan diensten: van transport, warehousing tot klantspecifieke services. In België heeft DACHSER drie eigen vestigingen (Moeskroen, Manage, Willebroek) en telt 322 medewerkers.