logistieke keten
Business

De laatste schakel van de logistieke keten

23.04.2019
door Hilde Van Raemdonck

Door de toename van e-commerce wordt de last mile steeds belangrijker als laatste eindje van de logistieke keten. De voorkeur gaat daarbij uiteraard naar een snelle en goedkope manier om die laatste kilometer te overbruggen. Tenzij er nog andere factoren spelen…?

Bart Troost
Supply chain verantwoordelijke Bloomon

Welke factor is doorslaggevend bij jullie? Kostprijs, snelheid, service… (andere)?

“Kwaliteit is voor ons en ons product het allerbelangrijkste. Kwaliteit en versheid. Bloemen zijn erg kwetsbaar en daar moet je tijdens alle fasen rekening mee houden. We doen er dan ook alles aan om onze bloemen binnen de 36 uur van bij de teler tot de eindconsument te brengen. Er zijn geen tussenpersonen, precies om de keten zo kort mogelijk te houden, en we vervoeren onze bloemen op water. Waar mogelijk worden ze met bakfietsen bezorgd, dat is ook iets milieuvriendelijker. Op hete zomerdagen of in de vakantieperiode worden inderdaad minder bloemen besteld, maar daarom is het belangrijk om ze zo lang mogelijk koel op te slaan, in water te vervoeren en bovendien ook in de koele avonduren, zodat ze altijd mooi en fris op hun bestemming aankomen.”

Hoe zien jullie de rol van e-commerce en jullie eigen inbreng eventueel verder evolueren?

“Wij geloven er beslist in dat we naar de toekomst toe nog stappen zullen zetten om beter aan te sluiten bij de wensen van de klant. En dan heb ik het niet alleen over nog sneller of nog verser, en in plaats van binnen het uur, binnen het half uur of 20 minuten iets ergens te krijgen. We zullen zeker ook nog verder uitkijken naar meer en andere bezorgmomenten of andere oplossingen zoals pick-up points. Ook hebben we er altijd al naar gestreefd om zo flexibel mogelijk te zijn voor de klant. We willen er zijn waar en wanneer mensen ons nodig hebben. We denken daarom steeds verder na over hoe we nog beter tegemoet kunnen komen aan de wensen van de klant.”

Wat moet er in de toekomst nog beter in deze laatste schakel van de logistieke keten?

The personal touch, zou ik zo zeggen. Het moment dat wij mensen hun boeket overhandigen, is voor ons het enige korte moment van fysiek contact met de klant. We denken hard na over hoe we dat unieke moment van happiness nog meer bijzonder kunnen maken. Bijvoorbeeld, door diegene die het boeket afgeeft nog snel een bijzonder verhaal te laten vertellen over de bloemen die erin verwerkt zitten. Door hen vragen van klanten te laten beantwoorden. Bloemen zijn een dankbaar product. Ze maken mensen blij. Het zou mijn ultieme droom zijn om dat korte moment dat we bij mensen aan de deur staan en hen blij maken, een persoonlijke toets mee te kunnen geven en het helemaal bijzonder kunnen maken.”

Karl Bosmans
E-commerce manager Schoenen Torfs

Welke factor is doorslaggevend bij jullie? Kostprijs, snelheid, service… (andere)?

“Efficiëntie en duurzaamheid. Omdat we voornamelijk in België en Nederland leveren, werken we nauw samen met de nationale postdiensten. Leveringen ‘dag + 1’ zijn de gemiddelde standaard. We hebben onze cut-off vastgelegd op tien uur ’s avonds. Wie voor dat uur bestelt, krijgt zijn bestelling de volgende dag thuisgeleverd. Een latere cut-off zou de kostprijs de hoogte in jagen en een te zware belasting vormen voor onze mensen. Het familieleven van onze medewerkers willen we respecteren. Maar er zit nog steeds een tijdsverschil op leveringen uit onze centrale hub of uit een van onze winkels. Vandaar dat een gecombineerde bestelling soms apart geleverd wordt. Maar we werken eraan om ook dat tot één levering te beperken.”

Hoe zien jullie de rol van e-commerce en jullie eigen inbreng eventueel verder evolueren?

“Dag + 1’ is nu de norm, maar we onderzoeken hoe het nog beter kan. De dag zelf bijvoorbeeld. Maar niet ten koste van alles, want duurzaamheid blijft een prioriteit. Transport organiseren voor een handvol pakjes gaan we niet doen. We kijken in diverse richtingen naar meer convenience, meer en betere afhaal- of afzetpunten, andere opties… Schoendozen kunnen jammer genoeg niet in een brievenbus. Klanten kunnen in de toekomst ook zelf aangeven of een levering dringend is, zodat we het transport op een efficiënte maar groene manier kunnen organiseren. Ook retourbeleid kan worden herbekeken, denk maar aan afzetpunten onderweg naar je werk in plaats van – zoals gewoonlijk – in de dorpskern.”

Wat moet er in de toekomst nog beter in deze laatste schakel van de logistieke keten?

“We doen er alles aan om onze first stop in de toekomst nog succesvoller te maken, zodat we pakjes bij afwezigheid niet een tweede of derde keer moeten aanbieden. Grotere brievenbussen met een valschuif zouden een oplossing kunnen zijn. Het idee komt uit Zwitserland, waar mensen vaak nog een ‘melkbrievenbus’ hebben die tegenwoordig dienst doet voor pakjes. Wie bouwt, zou een soort sas kunnen voorzien, waar pakjes veilig binnengezet kunnen worden. Convenience moet nog soepeler worden zodat je ook andere locaties kunt opgeven waar je je bestelling eventueel kunt laten toekomen. Ten slotte moet ook retour makkelijker worden. Nu moet je vaak naar een postkantoor, en met een 9-to-5-job zijn de openingsuren daarvan knap lastig.”

Jan De Kimpe
Partner valueXstream

Welke factor is doorslaggevend bij jullie? Kostprijs, snelheid, service… (andere)?

“Wij zitten in de positie van adviesverlener, die voor ondernemingen werkt op hun vraagstukken. We maken hierbij wel het verschil tussen de B2B- en de B2C-markt. In die laatste speelt vooral snelheid, omwille van gewenning door de klant en druk van de leverancier. Maar voor de leverancier is het toch veelal een prijsverhaal. Er zijn dan oplossingen nodig voor de ‘niet thuis’-problematiek zoals een tweede aanmelding of afhaalpunten. In B2B willen onze klanten vooral betrouwbaar en snel transport. Het vermijden van klachten, schade en leveren volgens afspraak staan hier met stip vooraan. Maar de prijsgevoeligheid speelt ook een rol, natuurlijk. In B2B wordt de prijs wel in verhouding tot de kwaliteit gesteld.”

Hoe zien jullie de rol van e-commerce en jullie eigen inbreng eventueel verder evolueren?

“Wij zien via onze opdrachten vandaag veel omni-channelprojecten. De klassieke flow van levering aan winkelpunten of groothandels wordt in dezelfde organisatie ook aangepakt voor e-commerceflows. Orders van winkels en groothandels beginnen immers qua profiel ook meer en meer op eindklantorders via e-commerce te lijken. Dat vraagt uiteraard om een specifieke benadering in zowel het distributiecentrum als in het transport. Kleine orders wil je in het distributiecentrum liefst in een batch picken en snel doosjestransport heeft zo ook zijn specifieke markt.”

Wat moet er in de toekomst nog beter in deze laatste schakel van de logistieke keten?

“De belasting van e-commerceleveringen op het milieu en de congestie is door verschillende onderzoeken aangetoond, zeker door de hoge en groeiende volumes in het B2C-segment. Ook de druk op de snelheid heeft misschien wat te hoge proporties aangenomen. Het klinkt dan wel leuk om je nieuwe smartphone te laten picken op kerstavond, voor levering de volgende ochtend, maar zit de consument daar echt op te wachten? We gaan in de toekomst meer moeten bundelen om grotere volumes per bestelwagen naar kleinere leveringsgebieden te brengen, en dat nog liefst elektrisch. Samenwerken in de distributie wordt de sleutel naar succes, zonder te dominante spelers of conglomeraten.”

Vorig artikel
Volgend artikel