retailers
Opinie

Buelens: “Retailers die het vandaag goed doen, blinken uit in supplychain-control”

06.07.2022
door Fokus Online

De toeleveringsketen zit stevig in de knoop. Na corona gingen de prijzen uit hun dak en gaven de Russen letterlijk de klap op de vuurpijl. Beterschap zit er niet in: al zeker tot 2023 lopen de productie- en leveringstijden op, maar zelfs daarna wordt niks meer zoals het was.

We leven in een tijd van onzekerheid, daar hoeven we vandaag geen tekening meer bij te maken. Voorraadtekorten en hoge kosten zetten een rem op de groei van vrijwel alle bedrijven, van lokale handelaars tot megamultinationals. Volgens de laatste voorspellingen zullen productie- en leveringstijden nog zeker tot 2023 oplopen en de Wereldbank verwacht nog grondstof- en prijsschokken tot diep in 2024. Maar ook dat is onzeker: zoals het woord verraadt, laat onzekerheid zich maar moeilijk voorspellen.

Hoe leren we efficiënt werken in een nieuwe, onzekere supplychain? Buffers inbouwen, meer doen met minder, en data, data en nog eens data. Retailers die het vandaag goed doen, zijn zij die uitblinken in een strikte controle over hun toeleveringsketen. Het zijn bedrijven die op een transparante manier hun supplychain in kaart brengen en centrale controletorens opzetten. 

Om dat te bereiken, zijn data en data-intelligentie cruciaal. Chinese e-commercereus JD.com specialiseert zich in de logistieke kant van het onlineverhaal en weet dankzij artificiële intelligentie gemiddeld drie dagen op voorhand waar iemand wat zal kopen. Het bedrijf spot wanneer en waar er verhoogde interesse is in een bepaald product en brengt extra voorraad naar distributiecentra in de buurt. Wachten tot iemand op de bestelknop klikt, zou te lange bezorgtijden opleveren. 

Zelfs los van de huidige situatie zat een grondstoffencrisis eraan te komen. Dit is nog niks vergeleken met wat morgen staat te gebeuren.

Het is een extreem voorbeeld, maar ook op kleinere schaal is het zaak om waar mogelijk te automatiseren en proactief te schakelen. Promoties kun je maar beter koppelen aan beschikbare en verwachte voorraden; weten welke regio’s of retailers prioritair zijn, is cruciaal als er een zeldzame levering binnenkomt. Steeds meer merken en retailers kiezen er daarom voor om voorraden en productie weer dichter bij huis te halen. Een korte keten is beter te overzien en raakt minder snel in de knoop dan een complexe keten met veel schakels.  

Ook op de lange termijn wordt efficiënt beheer een must. Zelfs los van de huidige situatie zat een grondstoffencrisis eraan te komen. “Op dit moment maken we al kennis met de gevolgen van schaarste, maar dat is nog niks vergeleken met wat morgen staat te gebeuren”, stellen Jorg Snoeck en Paulien Neerman in hun nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set, Re-made, Re-tail. Door de toenemende druk die de mensheid uitoefent op de planeet, stevenen we niet alleen af op een klimaatramp, maar ook op een heuse grondstoffenrace. 

We kunnen ons geen verspilling permitteren. Afval wordt simpelweg te duur. Circulaire modellen zijn bijgevolg niet alleen duurzaam voor de planeet, maar ook financieel duurzamer. Niet alleen worden bedrijven minder afhankelijk van steeds schaarsere hulpbronnen, de toeleveringsketen wordt ook flexibeler en stapt uit de moordende race.

Vorig artikel
Volgend artikel