Home Business Supply chain Alex Van Breedam: 'Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen'

Alex Van Breedam: ‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’
A
.

In samenwerking met

Alex Van Breedam, consultant Supply Chain Management bij Antwerp Management School

Steeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen.

Ons aankoopgedrag als consument verandert snel. Waar we vroeger onze inkopen probeerden te beperken tot één daguitstap in de week, spreiden we vandaag onze aankopen over de hele week en via vele  verschillende kanalen, van offline tot online. Ook de logistiek, de noodzakelijke schakel om de goederen tot bij de consument te krijgen, ondervindt hier veel hinder van, in de vorm van meer verspreide en kleinere leveringen. Deze evolutie gaat in tegen de hoofdwet van duurzame en efficiënte logistiek, die streeft naar dikke stromen in twee richtingen. 

De gevolgen overstijgen dan ook ver de logistiek en krijgen steeds meer een maatschappelijke dimensie: aan de ene kant neemt de vraag naar vervoerscapaciteit zeer snel toe, terwijl het aan de andere kant steeds moeilijker wordt om de bestaande capaciteit goed gevuld te krijgen. Dit is de zogenaamde ‘capaciteit paradox’. De huidige logistieke verdienmodellen en contractvormen diepen deze paradox steeds verder uit, met gekende maatschappelijke uitwassen zoals congestie en camionettisering. De oplossingen zijn nochtans niet zo moeilijk te bedenken, maar des te moeilijker om door te voeren. Als de vervoerscapaciteit, onder meer omwille van maatschappelijke hinder niet verder kan groeien, dan moet de beschikbare capaciteit maar beter gedeeld worden. 

 

Het is de moeilijke verhouding tussen logistiek en maatschappij vandaag die een uniek momentum biedt om de logistiek radicaal te beginnen hertekenen

 

Als vandaag meer dan één vrachtwagen op vier leeg rondrijdt en er tegelijkertijd een acuut capaciteitstekort is, dan betekent dit dat de huidige verdienmodellen en contractvormen in de logistiek niet meer aangepast zijn aan de nieuwe realiteit. Steeds meer groeit er consensus over hoe het anders moet met als streefbeeld het ‘Fysieke Internet’ oftewel het organiseren van de logistiek zoals het dataverkeer via het internet. Alle goederenstromen worden daarbij gebundeld over een transportnetwerk dat voor iedereen toegankelijk is. De capaciteit van de verbindingen wordt bepaald door de beschikbare vervoerscapaciteit van alle transportmodi. Ook de opslagcapaciteit, de magazijnen langsheen het transportnetwerk, wordt voor elke gebruiker toegankelijk. In essentie komt dit neer op het collectiviseren van het vrachtvervoer volgens de principes van de deeleconomie.

Het is misschien net de moeilijke verhouding tussen logistiek en maatschappij vandaag die een uniek momentum biedt om de logistiek radicaal te beginnen hertekenen. Deze regio heeft alle elementen om zich als een slimme en duurzame regisseur van het Fysieke Internet te positioneren. Veel andere mogelijkheden om logistiek en maatschappij duurzaam en efficiënt te verzoenen, zijn er niet…

Lees meer.

Nathalie Hellinckx: ‘Bij ons kopen ze groenten die recht...

Ja, er zijn nog jongeren die met volle goesting in de boerenstiel stappen. Nathalie Hellinckx draait al jaren mee in de groenteboerderij van haar ouders. En ze heeft haar eigen ideeën voor de toekomst. “Ik geloof sterk in de directe band tussen boer en consument, zonder tussenpersonen.”

Kiezen voor leasing

Efficiënt transport is een basisvoorwaarde voor vlotte business. Heel wat bedrijven stappen daarom in een leasing-formule met een betrouwbare aanbieder. Maar ook particulieren maken steeds vaker gebruik van leasing, en daarbij kijken ze niet alleen naar de auto.

Frank Van Gool: “We kunnen niet metaal op de...

De wegen slibben dicht en we staan met z’n allen steeds langer in de file. De bedrijfswagens worden daarbij vaak met de vinger gewezen, al dan niet onterecht. Maar hoe kijkt de leasesector tegen de problematiek aan? En welke oplossingen stellen zij voor? Wij gingen het vragen aan Frank Van Gool, voorzitter van de beroepsvereniging Renta.

De juiste aannemer, de enige garantie voor een geslaagd...

De zoektocht naar the right man for the job verdient je volle aandacht. Want een (ver)bouwproject is niet alleen een serieuze investering, er moet ook een match zijn met de bouwheer. Voor Marc Jacobs was het vinden van een duurzame aannemer een essentiële voorwaarde om zijn ecologisch bouwproject te doen slagen.

Anneleen Malesevic: De SDGs als leidraad voor duurzaam...

De Verenigde Naties vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar 17 duurzaamheidsdoelstellingen. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een hoeksteen, om de wereld tegen 2030 weer op een duurzaam spoor te zetten. Ook voor bedrijven openen ze heel wat mogelijkheden.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”