Home Business Supply chain 'Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen'

Alex Van Breedam

‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Steeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen.

Ons aankoopgedrag als consument verandert snel. Waar we vroeger onze inkopen probeerden te beperken tot één daguitstap in de week, spreiden we vandaag onze aankopen over de hele week en via vele  verschillende kanalen, van offline tot online. Ook de logistiek, de noodzakelijke schakel om de goederen tot bij de consument te krijgen, ondervindt hier veel hinder van, in de vorm van meer verspreide en kleinere leveringen. Deze evolutie gaat in tegen de hoofdwet van duurzame en efficiënte logistiek, die streeft naar dikke stromen in twee richtingen. 

De gevolgen overstijgen dan ook ver de logistiek en krijgen steeds meer een maatschappelijke dimensie: aan de ene kant neemt de vraag naar vervoerscapaciteit zeer snel toe, terwijl het aan de andere kant steeds moeilijker wordt om de bestaande capaciteit goed gevuld te krijgen. Dit is de zogenaamde ‘capaciteit paradox’. De huidige logistieke verdienmodellen en contractvormen diepen deze paradox steeds verder uit, met gekende maatschappelijke uitwassen zoals congestie en camionettisering. De oplossingen zijn nochtans niet zo moeilijk te bedenken, maar des te moeilijker om door te voeren. Als de vervoerscapaciteit, onder meer omwille van maatschappelijke hinder niet verder kan groeien, dan moet de beschikbare capaciteit maar beter gedeeld worden. 

 

Het is de moeilijke verhouding tussen logistiek en maatschappij vandaag die een uniek momentum biedt om de logistiek radicaal te beginnen hertekenen

 

Als vandaag meer dan één vrachtwagen op vier leeg rondrijdt en er tegelijkertijd een acuut capaciteitstekort is, dan betekent dit dat de huidige verdienmodellen en contractvormen in de logistiek niet meer aangepast zijn aan de nieuwe realiteit. Steeds meer groeit er consensus over hoe het anders moet met als streefbeeld het ‘Fysieke Internet’ oftewel het organiseren van de logistiek zoals het dataverkeer via het internet. Alle goederenstromen worden daarbij gebundeld over een transportnetwerk dat voor iedereen toegankelijk is. De capaciteit van de verbindingen wordt bepaald door de beschikbare vervoerscapaciteit van alle transportmodi. Ook de opslagcapaciteit, de magazijnen langsheen het transportnetwerk, wordt voor elke gebruiker toegankelijk. In essentie komt dit neer op het collectiviseren van het vrachtvervoer volgens de principes van de deeleconomie.

Het is misschien net de moeilijke verhouding tussen logistiek en maatschappij vandaag die een uniek momentum biedt om de logistiek radicaal te beginnen hertekenen. Deze regio heeft alle elementen om zich als een slimme en duurzame regisseur van het Fysieke Internet te positioneren. Veel andere mogelijkheden om logistiek en maatschappij duurzaam en efficiënt te verzoenen, zijn er niet…

MEER

Ready, set, stress? Niet met deze tips!

Gaat Kerstmis bij jou standaard gepaard met kerststress door de zoektocht naar de juiste outfit, het kiezen van originele cadeaus en de decoratie voor een gezellig en stijlvol interieur? Je bent zeker niet de enige. Deze tips stomen je helemaal klaar voor een najaar zonder stress.

Wat te doen in een seizoen?

Moestuin Om een moestuin te beginnen is er geduld en vooral tijd nodig. Een moestuin vraagt de nodige zorg in alle seizoenen.

Een middel tot erkenning en integratie

Sport Voor elke persoon is sporten wel belangrijk. Sporten is belangrijk voor het lichaam, voor de geest én voor de sociale ontwikkeling. Sporten sluit niemand uit en zeker niet de mensen met verstandelijke beperkingen.

Wanneer het uur censuur slaat

De Vlaamse kaskraker ‘Girl’ nog niet gezien? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen. Na slechts twee weken trok de film van regisseur Lukas Dhont over een transgender ballerina-in-wording met gemak 100.000 bezoekers naar cinemazalen over het hele land. Een pas-de-bourree over internationale grenzen heen kon dus uiteraard niet uitblijven. Streamingdienst Netflix sprong op de rechten om de film te verspreiden, maar niet zonder een aantal strenge – lees: gecensureerde – voorwaarden.

Zakenreizen als hefboom voor verdere groei

zakenreizenAls beroepsvereniging behartigt de Belgian Travel Organisation de belangen van de grote reiskantoren in België. Haar leden vertegenwoordigen meer dan de helft van alle vliegtuigreizen die in België geboekt worden.

‘Een droom van een stad’

Nic BalthazarEen stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.