Home Business Supply chain 'Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen'

Alex Van Breedam

‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Steeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen.

Ons aankoopgedrag als consument verandert snel. Waar we vroeger onze inkopen probeerden te beperken tot één daguitstap in de week, spreiden we vandaag onze aankopen over de hele week en via vele  verschillende kanalen, van offline tot online. Ook de logistiek, de noodzakelijke schakel om de goederen tot bij de consument te krijgen, ondervindt hier veel hinder van, in de vorm van meer verspreide en kleinere leveringen. Deze evolutie gaat in tegen de hoofdwet van duurzame en efficiënte logistiek, die streeft naar dikke stromen in twee richtingen. 

De gevolgen overstijgen dan ook ver de logistiek en krijgen steeds meer een maatschappelijke dimensie: aan de ene kant neemt de vraag naar vervoerscapaciteit zeer snel toe, terwijl het aan de andere kant steeds moeilijker wordt om de bestaande capaciteit goed gevuld te krijgen. Dit is de zogenaamde ‘capaciteit paradox’. De huidige logistieke verdienmodellen en contractvormen diepen deze paradox steeds verder uit, met gekende maatschappelijke uitwassen zoals congestie en camionettisering. De oplossingen zijn nochtans niet zo moeilijk te bedenken, maar des te moeilijker om door te voeren. Als de vervoerscapaciteit, onder meer omwille van maatschappelijke hinder niet verder kan groeien, dan moet de beschikbare capaciteit maar beter gedeeld worden. 

 

Het is de moeilijke verhouding tussen logistiek en maatschappij vandaag die een uniek momentum biedt om de logistiek radicaal te beginnen hertekenen

 

Als vandaag meer dan één vrachtwagen op vier leeg rondrijdt en er tegelijkertijd een acuut capaciteitstekort is, dan betekent dit dat de huidige verdienmodellen en contractvormen in de logistiek niet meer aangepast zijn aan de nieuwe realiteit. Steeds meer groeit er consensus over hoe het anders moet met als streefbeeld het ‘Fysieke Internet’ oftewel het organiseren van de logistiek zoals het dataverkeer via het internet. Alle goederenstromen worden daarbij gebundeld over een transportnetwerk dat voor iedereen toegankelijk is. De capaciteit van de verbindingen wordt bepaald door de beschikbare vervoerscapaciteit van alle transportmodi. Ook de opslagcapaciteit, de magazijnen langsheen het transportnetwerk, wordt voor elke gebruiker toegankelijk. In essentie komt dit neer op het collectiviseren van het vrachtvervoer volgens de principes van de deeleconomie.

Het is misschien net de moeilijke verhouding tussen logistiek en maatschappij vandaag die een uniek momentum biedt om de logistiek radicaal te beginnen hertekenen. Deze regio heeft alle elementen om zich als een slimme en duurzame regisseur van het Fysieke Internet te positioneren. Veel andere mogelijkheden om logistiek en maatschappij duurzaam en efficiënt te verzoenen, zijn er niet…

MEER

Cocoonen met technologie

Smart living Waarom zou je je leven lastig maken als je het ook op een lekker luxueuze manier kunt organiseren, structureren en commanderen?

Zorgeloos beleggen? Ga voor een hotel!

BeleggenOp zoek naar een interessant alternatief voor je spaarboekje? Waarom kijk je eens niet naar hotelvastgoed? Want dat heeft meerdere voordelen.

Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

AIArtificiële Intelligentie: de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar tegelijkertijd staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. In hoeverre willen we AI, als maatschappij? En welke grenzen stellen we, met het oog op privacy, welvaart én werkgelegenheid aan de ontwikkeling van deze intelligentie? 

België zet de toon voor R&D, de chemie voorop

Yves VerschuerenInnovatie, innovatie, innovatie. Dat is simpelweg het enige mogelijke antwoord op de vraag hoe we wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering succesvol kunnen aanpakken. Meer nog dan vroeger zullen de oplossingen in de 21ste eeuw vooral uit de chemie en farma moeten komen.

Kan technologie ons uit die luie zetel helpen?

Technologie in beweging‘We shape technology, and then technology shapes us.’ Filosoof Marshall McLuhan wist het al in de jaren 50. Maar hoe etaleert die stelling zich in de praktijk, als we bijvoorbeeld kijken naar voldoende beweging? Kan mobiele technologie ons vaker naar buiten brengen en ons ‘sportief’ gedrag veranderen?

Het opvoeden van je huis doe je zo

Multifunctioneel huisDat je kinderen naar analogie met het cliché ‘zo snel groot worden’, lijkt de plek waar je met hen samenhokt vaak even snel te klein te worden. Bij iedere centimeter dat je uk in de hoogte groeit, lijkt je woonst wel een paar vierkante meter te krimpen. Gelukkig zijn er manieren om, naast je kroost, ook je huis de nodige ‘opvoeding’ te geven.