spoorvervoer
Business

3 vragen aan… Crossrail

24.04.2019
door Fokus-online.be

Drie vragen aan spoorwegonderneming Crossrail over single truck loads en de uitdagingen die het spoorwegvervoer moet overkomen om te kunnen optimaliseren.

Wat staat de doorbraak van spoorvervoer in de weg?

“Een pijnpunt in Vlaanderen is bijvoorbeeld het beperkte aantal hubs waar kleine bedrijven, die enkele containers per week willen vervoeren, hun waren naartoe kunnen brengen, om ze op de trein te krijgen. Jammer, want van samenwerking zou iedereen kunnen profiteren. Zo nemen wij momenteel, samen met andere ‘kleine’ private SO’s het voortouw en realiseren we concrete samenwerkingen, een win-win voor iedereen.”

Wat is het probleem met single truck loads?

“De meeste SO’s kunnen geen single truck loads aanbieden. Bedrijven moeten meteen een volledige trein ‘afhuren’, alleen of met partners. Dat maakt het lastig voor kleinere spelers. Zolang er geen oplossing is voor kleine volumes, zal er geen modalshift komen, zoals wij wensen en nodig hebben.”

Hoe zit het met de kostprijs?

Treinverkeer is momenteel quasi enkel voor lange afstanden rendabel. Een deel van de vaste kosten, bijvoorbeeld de locomotief, zijn immers gelijk voor pakweg Antwerpen-Genk als voor Antwerpen-Bazel. Ofwel moet je dus heel frequent vervoeren, of heel ver. De overheid zou hier eventueel iets meer aan kunnen doen, maar het is natuurlijk een werk van lange adem.”

Vorig artikel
Volgend artikel