3 vragen aan… Crossrail

Wat staat de doorbraak van spoorvervoer in de weg?
“Een pijnpunt in Vlaanderen is bijvoorbeeld het beperkte aantal hubs waar kleine bedrijven, die enkele containers per week willen vervoeren, hun waren naartoe kunnen brengen, om ze op de trein te krijgen. Jammer, want van samenwerking zou iedereen kunnen profiteren. Zo nemen wij momenteel, samen met andere ‘kleine’ private SO’s het voortouw en realiseren we concrete samenwerkingen, een win-win voor iedereen.”

Wat is het probleem met single truck loads?
“De meeste SO’s kunnen geen single truck loads aanbieden. Bedrijven moeten meteen een volledige trein ‘afhuren’, alleen of met partners. Dat maakt het lastig voor kleinere spelers. Zolang er geen oplossing is voor kleine volumes, zal er geen modalshift komen, zoals wij wensen en nodig hebben.”

Hoe zit het met de kostprijs?
“Treinverkeer is momenteel quasi enkel voor lange afstanden rendabel. Een deel van de vaste kosten, bijvoorbeeld de locomotief, zijn immers gelijk voor pakweg Antwerpen-Genk als voor Antwerpen-Bazel. Ofwel moet je dus heel frequent vervoeren, of heel ver. De overheid zou hier eventueel iets meer aan kunnen doen, maar het is natuurlijk een werk van lange adem.”

Lees ook

Vervangt een lamp binnenkort je WiFi?

LiFi Internet via een lichtstraal. Het klinkt bijna als science-fiction, maar dat is het al lang niet meer. De technologie heet LiFi, een woordspeling op WiFi, en komt in een sneltempo op ons af. Weg dus met een slecht WiFi-signaal of storing van de buren, want elke lamp verandert in een modem.

Cocreatie en het doorbreken van silo’s

Factory of the Future In het kader van de vierde industriële revolutie gingen heel wat bedrijven aan de slag met de Made Different- methodologie: het hanteren van een aanpak, via zeven transformatiedomeinen, die kan leiden tot het winnen van de Factory of the Future Award.

Waarom industriële bedrijven op data moeten inzetten

Industrie Data wordt wel eens het nieuwe goud genoemd, en daar is geen woord van gelogen. Meer nog, dat goud zal in de toekomst alleen maar waardevoller worden. Industriële bedrijven kunnen er dus maar beter voluit op inzetten en zich ontpoppen van traditionele mijnwerkers tot eigentijdse data miners.

Mens en machine, een gouden team

HR Voor elke job die verloren gaat, zullen er 3,7 nieuwe in de plaats komen. Dat schrijft Agoria in haar Be The Change-rapport. Hoe bereiden organisaties zich op die toekomst voor?

Ecodesigndenken en over grenzen heen kijken

Industrie “Het is perfect mogelijk om economie en duurzaamheid te combineren, maar het begint allemaal met de mindset dat het op een groene manier kan”, zegt Jan De Witte, CEO van Barco

Nieuwste artikels

Vervangt een lamp binnenkort je WiFi?

LiFi Internet via een lichtstraal. Het klinkt bijna als science-fiction, maar dat is het al lang niet meer. De technologie heet LiFi, een woordspeling op WiFi, en komt in een sneltempo op ons af. Weg dus met een slecht WiFi-signaal of storing van de buren, want elke lamp verandert in een modem.

Cocreatie en het doorbreken van silo’s

Factory of the Future In het kader van de vierde industriële revolutie gingen heel wat bedrijven aan de slag met de Made Different- methodologie: het hanteren van een aanpak, via zeven transformatiedomeinen, die kan leiden tot het winnen van de Factory of the Future Award.

Waarom industriële bedrijven op data moeten inzetten

Industrie Data wordt wel eens het nieuwe goud genoemd, en daar is geen woord van gelogen. Meer nog, dat goud zal in de toekomst alleen maar waardevoller worden. Industriële bedrijven kunnen er dus maar beter voluit op inzetten en zich ontpoppen van traditionele mijnwerkers tot eigentijdse data miners.

Mens en machine, een gouden team

HR Voor elke job die verloren gaat, zullen er 3,7 nieuwe in de plaats komen. Dat schrijft Agoria in haar Be The Change-rapport. Hoe bereiden organisaties zich op die toekomst voor?

Ecodesigndenken en over grenzen heen kijken

Industrie “Het is perfect mogelijk om economie en duurzaamheid te combineren, maar het begint allemaal met de mindset dat het op een groene manier kan”, zegt Jan De Witte, CEO van Barco