leveringen
Business

Stadshubs maken supersnelle leveringen mogelijk

24.08.2020
door Hermien Vanoost

Dat er op het hoogtepunt van de coronacrisis geen grote tekorten in de winkels zijn ontstaan – op wat WC-rollen na – en dat, ondanks de vertragingen, alle leveringen-aan-huis bleven doorgaan, is een pluim op de hoed voor de ganse logistieke sector. 

Die prestatie bewijst volgens Jo De Wolf, CEO van logistiek vastgoedinvesteerder Montea, dat de supply chain klaar is om de volgende horde te nemen: nog kortere lijnen én snellere dienstverlening. E-commerceklanten zullen het graag horen.

Sneller kunnen en willen leveren

Online een koffiemachine bestellen en het twee uur later al voor je deur zien staan. Hoe onwaarschijnlijk het ook mag klinken, in de grote Amerikaanse steden is het realiteit. Daar maakt Amazon de ‘2-hour delivery’ waar voor zijn Prime Members. Gezien de aard van de vragen die onlinespelers hem stellen, verwacht Jo De Wolf dat die trend binnen de kortste keren ook naar onze contreien overwaait. “Vroeger waren klanten tevreden met een magazijn op maximum 150 kilometer van de consument. Nu verkleinen ze die afstanden tot enkele tientallen kilometers, net omdat ze sneller willen kunnen leveren.”

Een voorbeeld voor logistieke spelers

De Wolf haalt er het voorbeeld van DHL Express bij, dat aan de rand van Antwerpen, op Blue Gate, een eerste stadshub aan het bouwen is. Montea treedt op als eindinvesteerder van dit ambitieuze project. Vandaaruit wil het met Cubicycles, elektrische cargofietsen met vier wielen en een container die tot 125 kilogram kan vervoeren, leveringen maken naar de stad en haar omgeving. De Wolf noemt die plannen ‘zeer vooruitstrevend’ en ‘een voorbeeld voor andere logistieke spelers’. “DHL maakt daarmee niet alleen de lijnen tot de consument korter, het beperkt ook de ecologische impact van e-commerce”, verklaart hij. “De enorme toename van camionettes legt een grote druk op onze steden en hun bewoners. Hier en daar moeten gemeentes zelfs al ingrijpen en de toegang limiteren. Het is goed dat de sector nu ook zelf met oplossingen komt.”

“De enorme toename van camionettes legt een grote druk op onze steden en hun bewoners. Hier en daar moeten gemeentes zelfs al ingrijpen en de toegang limiteren.”

Vaker logistieke samenwerken

Wat eveneens kan helpen om de voetafdruk van e-commerce te verkleinen, zijn deelplatformen. Koop je online een tuinslang, twee paar schoenen en een snelkookpan, dan is de kans vandaag reëel dat er op één dag vier koeriers aan je deur stoppen. Interessanter zou zijn als al die pakketjes gebundeld worden, liefst met alle andere leveringen in de buurt. “Ik verwacht alleszins dat logistieke spelers in de toekomst vaker de handen in elkaar zullen slaan”, zegt De Wolf. “E-commerce heeft niet alleen verantwoording af te leggen aan aandeelhouders of klanten, maar aan de hele gemeenschap. Ik zie het bewustzijn daarrond groeien. Duurzaamheid is iets wat veel sectorgenoten onderschrijven.”

Komen kijken, daarna online kopen

Of de komst van grote magazijnen aan de rand van de stad de stenen winkels in het stadscentrum zullen verdringen, denkt Jo De Wolf niet. “Ik zie ze eerder tot ‘experience centers’ ontpoppen. Consumenten komen er kijken, om daarna online te kopen. Dus nee, ik zie het niet zo somber in voor de winkeliers in de centra, op voorwaarde natuurlijk dat ze zelf online actief zijn. Dat het ene niet meer zonder het andere kan, is overduidelijk.” 

Vorig artikel
Volgend artikel