Home Business Spelen om te leren exporteren

Spelen om te leren exporteren
S
.

Claire Tillekaerts, CEO Flanders Investment & Trade
Wim Bosman, Business Development Specialist Credendo
Annemie Nolf, Customer Journey Expert ING

Met je bedrijf naar het buitenland trekken, is geen triviale zaak. Om ondernemers beter bekend te maken met de uitdagingen van exporteren, ontwikkelde de bank ING, samen met Flanders Investment & Trade en Credendo, een speciaal bordspel.

Wie als ondernemer een buitenlandse markt opzoekt, doet dat maar beter goed voorbereid. Waar zit men op jouw producten te wachten? Hoe ga je ze daar verdelen? Zoek je partners of vis je alles alleen uit? Hoe word je betaald?

ING bedacht een originele manier om bedrijfsleiders met al die facetten van de export te laten kennismaken: ‘Het Exportspel’, dat samen met Flanders Investment & Trade en Credendo werd ontwikkeld. Het spel geeft spelenderwijs inzicht in internationaal zakendoen: de markt verkennen, de juiste partner kiezen, afspraken maken en de betaling regelen.

Het Exportspel is een soort van ganzenbord en omvat vier fases. De deelnemers nemen de gedaante aan van QuickWraps, een fictieve Belgische fabrikant van biologische vleesverpakkingen. De eerste fase gaat over welke markten dit bedrijf moet opzoeken: Nederland, Frankrijk of Duitsland. “Net zoals in het echt staan de deelnemers voor een dilemma”, zegt Annemie Nolf, Customer Journey Expert Business bij ING. “Hoe bepaal je waar je naartoe trekt? Spelers kunnen daarover overleggen, ze kunnen gewoon hun buikgevoel volgen of ze kunnen ook gefundeerde informatie ‘kopen’, bijvoorbeeld kredietrapporten en marktanalyses.”

In een tweede spelfase gaat het bedrijf op zoek naar een juiste partner. Ook hier worden realistische vragen gesteld. Julie Scevenels, Customer Journey Expert Business bij ING: “Ga je op werkbezoek? Ga je mee op handelsmissie? Zoek je zelf informatie op? Al je beslissingen hebben invloed op het verdere verloop van je exportverhaal. In een derde fase gaan we de deal sluiten. Hier komen de diverse Incoterms aan bod. Opnieuw moeten de spelers discussiëren over de beste oplossing. In de laatste fase handelen we betalingen af: wat is een Standby Letter of Credit? Wat is SEPA? Wat is een kredietverzekering?”

Het spel kan alleen gespeeld worden of met meerdere personen. “Je ziet meteen veel interactie in zo’n groep. Er worden spontaan ervaringen en tips uitgewisseld, dat maakt het des te interessanter”, zegt Scevenels.

Het spel is leuk om te spelen, maar wat zijn de belangrijkste lessen die nadien bij de spelers blijven hangen? “Dat buikgevoel goed is, maar concrete informatie nog beter”, zegt Joke Bouckaert, Product Area Lead Flow & Risk Business bij ING. “De clichés die we hebben over bijvoorbeeld de Franse of de Nederlandse cultuur van zakendoen, kloppen niet altijd. En dat toont het spel mooi aan. Ten tweede: exporteren kost in het echte leven ook tijd en geld. Het komt niet ‘zomaar’, je moet er een hoop moeite voor doen.”

Net zoals in het echt staan de spelers in het spel voor dillema’s.

— Annemie Nolf

“Het Exportspel is dus een ideale intro voor een diepgaander gesprek over de ondersteuning en oplossingen die ING biedt aan exporteurs”, gaat Bouckaert verder. “Onze Transaction Services Consultants kunnen hun expertise delen op het vlak van het beheer van internationale risico’s, of kunnen klanten adviseren bij het maken van de juiste afspraken omtrent de internationale betalingswijze. Specifiek voor onze aanpak zijn onze oplossingen op maat van het bedrijf. Een ervaren exporteur heeft namelijk andere zorgen en noden dan een startende exporteur die de eerste stappen over de grens zet, een kleinere onderneming verschilt dan weer van een bedrijf met dochterondernemingen.”

 

ING-collega’s die meewerkten aan het Exportspel

 

“Op die verschillen willen me meer inspelen bij de volgende versies van het spel. Zo zijn er plannen voor versies met nieuwe exportlanden (China, VSA, Indië…) en varianten voor start-ups en dienstverleners”, zegt Nolf. “Momenteel wordt het spel ingezet op beurzen en workshops, zoals recent op de Exportbeurs. Maar het kan ook gebruikt worden tijdens een meeting bij klanten of als interne training. We bekijken ook of we hiermee naar hogescholen en universiteiten kunnen gaan om studenten met het exportverhaal kennis te laten maken.”

Lees meer.

Zorgeloos beleggen? Ga voor een hotel!

Op zoek naar een interessant alternatief voor je spaarboekje? Waarom kijk je eens niet naar hotelvastgoed? Want dat heeft meerdere voordelen.

Dick de Koning: Globale trends in packaging en technologie

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

Gemakkelijker? Ja, maar de moderne wagen is nog niet...

Parkeerassistentie, adaptieve cruise control en zelfs rijbaanassistentie zijn functies waar we inmiddels aan gewend zijn in onze nieuwe auto’s en die de veiligheid in het verkeer ten goede zouden moeten komen. Maar er zit nog meer nieuwe technologie aan te komen, met de volledig zelfrijdende wagen als orgelpunt. Welke impact heeft dat op de leasesector?

Leon Dhaene: Meewerken aan de uitdagingen van morgen

De leasingsector ondergaat een ingrijpende transformatie om in te spelen op de komende veranderingen in de maatschappij. Een prioriteit voor Leaseurope is dan ook het anticiperen op en meebouwen aan de toekomst van de leasingsector.

Onderneming, opgepast voor greenwashing

Als onderneming wil je opvallen en dan kies je al gauw voor een verfrissende marketing- of reclamecampagne. Die acties neigen, bewust of onbewust, steeds vaker naar ‘greenwashing’.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”