opleiding
Business

Slimmer op de werkvloer staan

09.02.2015
door Frederic Petitjean

Opleidingen en bijscholingen horen tegenwoordig net zo goed bij een job als een bedrijfswagen of evaluaties. Omdat de uitdagingen groter zijn geworden, maar ook omdat de werknemers het zélf verwachten.

‘Op cursus gaan’. In steeds meer ondernemingen is dit een doodnormaal begrip geworden. Medewerkers worden quasi voortdurend bijgeschoold en ingewijd in nieuwe ontwikkelingen, nieuwe technologieën of zakelijke praktijken. En dat is zowel goed voor hen als voor het bedrijf, argumenteren specialisten.

9ToLife

Bij de bankverzekeraar KBC bijvoorbeeld vonden er in 2013 in totaal ruim 42.000 opleidingsdagen plaats. De opleidingen worden er zo belangrijk gevonden dat ze zelfs een eigen ‘merknaam’ kregen: 9ToLife. 9ToLife is geen specifiek opleidingsaanbod, maar brengt de ruime leermogelijkheden wel onder de aandacht. “Die 42.000 is het formele aanbod en dat is zelfs maar een fractie van alle ontwikkelingskansen”, zegt Ansie De Jaeger, directeur Corporate HR van KBC. Volgens haar zet KBC ook almaar meer in op informeel leren van elkaar, bijvoorbeeld door feedback van collega’s of begeleiding van een mentor. En nog meer inspanningen gaan naar het permanent bieden van leerkansen in het werk, het evalueren van  resultaten en het leren uit fouten.

Leren en werken

De voornaamste reden om dit te doen is volgens De Jaeger om tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten. Daarnaast is de bankensector tegenwoordig heel sterk aan het veranderen, zodat ook de jobeisen almaar evolueren. KBC probeert dan ook een cultuur te installeren waarbij leren en werken hand in hand gaan. “Financiële dienstverlening is complex en in verandering, dat vraagt van ons dat wij permanent bijleren. Bovendien is ook onze klant steeds beter geïnformeerd zodat ook hij meer van ons verwacht.”

Generatie Y wil zinvol werk waarin ze zichzelf kunnen ontplooien: als je hen aan boord
wilt houden, moet je dat aanbieden

Steven Van Mol

Bij KBC wordt bijna elke opleiding door interne mensen gegeven, maar er zijn ook externe partijen die kennis hebben over opleidingen. SBS Skill BuilderS uit Aalst bijvoorbeeld schoolt werknemers bij in verschillende soft skills. Volgens zaakvoerder Steven Van Mol winnen vooral dialogerend leidinggeven en teamwork aan belang. “Wij zien dat vooral het leren werken in teams steeds belangrijker wordt voor ondernemingen. Banken bijvoorbeeld zetten almaar vaker in op zelfsturende, kleine groepjes.”

Uitdagingen

Vroeger was het volgens Van Mol voor bedrijven ook een stuk eenvoudiger. Iedereen had zijn eigen verantwoordelijkheid en de CEO bewaakte de grenzen. Nu moeten mensen elkaar beter maken. Hij vergelijkt het met voetbal. “Als speler blijf je steeds minder op je eigen plaatsje staan. Je moet van alle markten thuis zijn, want de directeur heeft ook niet langer alle antwoorden. Onze bedrijven staan voor fikse uitdagingen: de digitalisering bijvoorbeeld en het almaar schaarser wordende en dus almaar duurdere talent.” Opleidingen zorgen er ook voor dat dit talent zich kan ontwikkelen. Voor Generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000, een essentiële basisvoorwaarde, meent Van Mol. “Deze generatie vraagt meer inspraak, zij willen niet zomaar doen wat hen opgedragen wordt, maar zoeken zinvol werk waarin ze zichzelf kunnen ontplooien. En als je hen aan boord wilt houden, moet je dat aanbieden.”

Reallifecase

Bij KBC hebben ze dat begrepen. Bij hen kan zelfs iedereen in principe een opleiding volgen, van de CEO tot de portier, zolang de leerstof maar echt in de praktijk te gebruiken is. “Dat is doorgaans ook de voorwaarde om te bepalen of iemand kan deelnemen”, zegt De Jaeger. “Als de doelstelling en inhoud van de opleiding meteen relevant en toepasbaar is, is hij of zij welkom.” De cursusgangers moeten van KBC ook een reallifecase meebrengen die in de les wordt besproken. Naar een opleiding gaan, is dus zeker geen free lunch.

Behalve natuurlijk als… de werknemer na de opleiding vertrekt. Want al die opleidingen zijn prima, maar wat als je werknemer vertrekt en zijn kennis bij de concurrent gaat verzilveren en die zo een free lunch bezorgt? “Investeren in leren is voor ons onlosmakelijk verbonden met de strategie en de zorg voor klanten”, reageert De Jaeger. “Wij draaien de vraag dus om: als het al veel kost om medewerkers op te leiden, wat zou het ons wel niet kosten als wij ze niet zouden opleiden?”

Vorig artikel
Volgend artikel