EV
Business

EV-charging: Slimme laadoplossingen in versnelling

09.06.2020
door Heleen Driesen

Laadinfrastructuur en reikwijdte waren tot voor kort een achilleshiel voor elektrisch rijden. Nu de ontwikkeling van het netwerk en het batterijbereik op volle snelheid zitten, richten providers de aandacht maximaal op slimme digitale toepassingen.

Rond 2025 zullen elektrische auto’s wereldwijd bijna overal goedkoper zijn dan alternatieven op traditionele brandstof. In 2040 rijdt meer dan de helft van de verkochte personenauto’s op elektriciteit. “De optimalisatie van de technologie en het batterijbereik zal een enorme boost geven aan de verdere ontwikkeling van het EV-verhaal (Electric Vehicle, red.)”, vervolledigt ABB product marketingdirecteur Jelle De Tandt de voorspelling. “De uitrol van het laadpuntnetwerk zal daarbij cruciaal worden.”

Laadpunten thuis of onderweg

Technologiebedrijf ABB was op vlak van EV-charging tot voor kort voornamelijk gespecialiseerd in de zwaardere vermogens. Nu gaat de fabrikant ook uitdrukkelijk de richting uit van de residentiële en particuliere markt. “Welke oplossing we aanbieden, hangt volledig af van context en gebruik. Het laadpuntnetwerk, dat we met verschillende partners zoals FASTNET en IONIT, hebben opgezet langs de autosnelweg – bij wegrestaurants of tankstations – bestaat voornamelijk uit krachtige DC-laders op gelijkstroom.

Bestuurders kunnen er hun wagen al op 15 tot 30 minuten bijna volledig opladen. De AC-lader wallbox op wisselstroom is dan weer vooral aangepast aan een thuis- of kantooromgeving. De auto kan opladen terwijl de gebruiker slaapt of werkt, waar de wagen wacht op de gebruiker. Maar ook DC-lader wallboxen kunnen een flexibele oplossing zijn om thuis te opladen.

Slim energiegebruik

“We zien dat mensen veel vragen hebben over welke oplossing het best bij hen past”, merkt David Vanwelden op, productspecialist EV-charging bij ABB. “De belangrijkste overwegingen: welk vermogen moet ik hebben in mijn gebouw of woning om zo’n laadpunt te kunnen plaatsen? Of: welke impact heeft een elektrische wallbox op mijn verbruik? Intelligent omspringen met energie is een grote bezorgdheid bij gebruikers.”

“We gaan meer en meer naar slimme digitale toepassingen om het energieverbruik te meten en te beheren”, pikt De Tandt in. “Met een dynamisch loadmanagementsysteem kunnen gebruikers bepaalde energiepieken opvangen en hun verbruik balanceren. Via hun iPad of smartphone kunnen ze dat verbruik ook tot op de minuut opvolgen.”

We gaan meer en meer naar slimme digitale toepassingen om het energieverbruik te meten en te beheren

— Jelle De Tandt, ABB

Makkelijke EV-overstap

Grotere spelers en bedrijven kunnen via een cloudoplossing hun data bekijken en beheren. “Wat zeker voordelen heeft naar troubleshooting toe, is dat ze vanop afstand wijzigingen kunnen aanbrengen”, legt Vanwelden uit. “De diagnose gebeurt vooraf, waardoor de reële interventie beperkt blijft.” Plaatsers kunnen een laadinstallatie online in detail configureren, via de barcode en app die beschikbaar zijn via de verschillende kanalen zoals de Apple store of Google Play. “De impuls die de sector op dit moment drijft, is om aan de hand van slimme digitale toepassingen de EV-overstap zo makkelijk mogelijk te maken.”

Digitaal gebruiksgemak

Het grotere kader is de digitale wereld waarin we ons vandaag bevinden, duiden beide experts. “Smart building betekent dat we naar een integraal concept gaan, waar bijvoorbeeld ook zonnepanelen ingezet kunnen worden om de batterij van een voertuig op te laden. Alles wat de communicatie en monitoring rond een product betreft, hoort dan weer thuis in geïntegreerde onlineplatformen. Die match tussen technologische ontwikkeling en digitaal gebruiksgemak is volgens ons de toekomst.”

Vorig artikel
Volgend artikel