menselijk
Business

Service is people

23.04.2019
door Fokus-online.be

Schoenen Torfs is ondertussen voor een tiende keer verkozen tot ‘Werkgever van het jaar’. Er wordt mij heel vaak de vraag gesteld hoe ik dat doe. Maar dat is net als vragen aan een koppel hoe het komt dat ze 30 jaar getrouwd zijn. Er bestaat geen recept voor, en het is al helemaal niet gemakkelijk te reproduceren.

A great place to work? Dat is voor mij een mensgericht bedrijf waar iedereen naar waarde wordt geschat, en niet een waarin je enkel maar als schoenenverkoper wordt aanschouwd. We zijn een familiebedrijf; de metafoor van ‘familie’ staat dan ook heel krachtig. Werknemers moeten de kans krijgen om zich te ontplooien in hun totaliteit. Ieder heeft z’n plekje binnen het bedrijf. Er hoeft geen hiërarchie te heersen en waarden zoals oprechte waardering, elkaar graag zien en goesting om te werken moeten vanzelfsprekend zijn.

Menselijke service

Als we het perspectief verder uitzoomen dan hr alleen. Want volgens mij ook nodig is, ben ik van enkele zaken steevast overtuigd. Ten eerste zal de nood aan authentiek menselijk contact almaar belangrijker worden: laat de mens ook gewoon mens zijn. Toen ik recent nog in Shanghai een aantal retailers bezocht, was ik onder de indruk van de speed of change daar. De snelheid van verandering binnen retail in China is simpelweg verbluffend. En de kracht van technologie en netwerken zijn er alomtegenwoordig. Je wordt begroet door robots – wat natuurlijk in veel opzichten een betere en snellere service levert – maar de kracht en schoonheid van menselijk contact is wel volledig weggevallen. Automatisering en digitalisering zwaait dan al de plak daarginds, ik zet mijn zinnen eerder op. Service is people, geleverd door mensen.

De nood aan authentiek menselijke contact wordt almaar belangrijker: laat de mens gewoon mens zijn.

Inzetten op beleving

De fysieke winkel zal naar mijn mening ook niet verdwijnen. E-commerce heeft dan misschien een marktaandeel van 40 procent in China in textiel en schoenen – in België ligt dat nog onder de 10 procent. Dat wil zeggen dat er wel nog steeds 60 procent overblijft. Winkels zullen dus hun plek behouden, ook hier in ons land. Maar zullen wel ontpoppen tot winkels waarin je véél meer beleving krijgt.

Ook daarvan ben ik overtuigd. En beleving is meer dan een groot scherm in je winkel plaatsen: het is je productaanbod vergroten, bepaalde afdelingen om de zoveel tijd veranderen. Eventueel een koffiecorner creëren. Kortom: een plek tot stand brengen waar mensen met elkaar beginnen te praten. Je moet steeds dieper gaan in dat menselijk aspect en een volgende stap durven zetten. Experimenteer en denk niet dat je het van de eerste keer wel weet. Betrek ook jonge mensen in je verhaal, want vooral zij richten hun blik op de toekomst.

Een geloofwaardig verhaal vertellen, daar draait het om. Waarom zou je ook meerdere keren beste werkgever worden als je geen consistent verhaal kunt brengen? Onderschat de kracht van storytelling niet en trek je mensen mee in je verhaal. Zorg dat ze het begrijpen en voelen, om dan samen met jou in dat verhaal te stappen. Laat hen de nodige verantwoordelijkheid nemen, neem het spreekwoordelijke pampertje weg. Empower ze in hun eigen kunnen en laat ze zelf ontdekken hoe ze hun unieke steentje kunnen bijdragen.

Vorig artikel
Volgend artikel