internationaal ondernemen
Business

De risico’s van internationaal ondernemen (én de oplossingen)

30.06.2019
door Hannes Dedeurwaerder

Internationaal ondernemen gaat per definitie gepaard met risico’s: andere wetgeving, onzekerheid over betalingen, andere culturen en gewoontes… Toch loont het wel de moeite, zoals blijkt uit de globalisering en het toenemende internationale handelsverkeer. Drie experts over de valkuilen en de voordelen.

Nabil Jijakli
Group Deputy CEO en woordvoerder Credendo

Welke risico’s komen er kijken bij (internationaal) ondernemen?

“Het eerste risico is politiek en gelinkt aan het land zelf. Het komt neer op het feit dat er in een land bepaalde problemen kunnen zijn. Bijvoorbeeld sociale onrust, oorlog of onteigeningen. Op die manier kan ook de transfer van deviezen belemmerd worden. Het tweede risico is commercieel en hangt dan weer af van de klant. Het meest voorkomende voorbeeld is een buitenlandse klant die niet betaalt. Omdat hij failliet is, of omdat het project of de levering van de goederen wordt betwist. Met die politieke en commerciële risico’s worden ondernemers die actief zijn in opkomende economieën dagelijks geconfronteerd. In Europa is dat uiteraard veel minder het geval.”

Op welke manier helpen jullie of welke oplossingen bieden jullie aan?

“Wat de politieke risico’s betreft, maken we bij Credendo voor elk land een risicobeoordeling, zodat we een rating kunnen toekennen. Die rating gaat van 1 tot 7, of van geen tot heel veel risico. Dat is iets wat onze klanten dus preventief kunnen meenemen in hun overweging om al dan niet te ondernemen in dat land. De tweede manier waarop wij helpen is namelijk dat we hen voorzien van dekking: een verzekering tegen de risico’s van internationaal ondernemen, bijvoorbeeld niet-betaling of contractbreuk, of een verzekering van de investering in het buitenland zelf. Als derde dienst kunnen wij rechtstreeks de export van een kmo helpen financieren – via het zogenaamde koperskrediet, met een maximumbedrag van 5 miljoen euro en een maximumtermijn van 5 jaar.”

Hoe kun je deze risico’s omzetten in nieuwe opportuniteiten of concurrentievoordelen?

“Exporteren naar het buitenland gaat altijd gepaard met risico’s, maar daar staan inderdaad heel wat opportuniteiten tegenover. Bovendien kunnen die risico’s mooi ingedekt worden, zoals ik eerder zei. Nu, in Europa zijn de markten redelijk matuur, wat betekent dat de groeimogelijkheden hier eerder beperkt zijn. Als een onderneming dus op zoek is naar groei, moet ze zich richten op de sterkst opkomende markten, waar de marges ook dikwijls groter zijn. In dat opzicht heeft ons land als exporteur, met zijn vooruitstrevende technologische bedrijven en zijn flexibele ingesteldheid, een mooi voordeel.”

Joeri Dockx
Dockx Rental

Welke risico’s komen er kijken bij (internationaal) ondernemen?

“Ik denk dat die in de eerste plaats aan de lokale wetgeving gelinkt zijn. Je moet als bedrijf op elk moment voldoen aan de internationale regels en procedures. In Europa lopen die gelukkig nogal gelijk, eenmaal daarbuiten kunnen de verschillen een stuk groter worden. Het valt ook op dat multinationals vaak afhankelijk van het land een andere werkwijze hanteren in hun filialen of vestigingen, volgens het principe think global, act local. Als een bepaald land bijvoorbeeld al een stuk verder staat qua e-commerce, dan zal ook de thuislevering anders georganiseerd zijn. Ten slotte is het, zeker bij multinationals, niet altijd gemakkelijk om het bedrijf mee te krijgen, omdat je vaak door meerdere bestuurslagen moet om tot bij de juiste persoon te komen. Zeker als daar een taalbarrière bij komt kijken.”

Op welke manier helpen jullie of welke oplossingen bieden jullie aan?

“Wij werken regelmatig samen met internationale partners en agenten en hebben verschillende internationale klanten. Onze diensten zijn er dan ook op afgestemd om die zo goed mogelijk te ontzorgen – net als onze binnenlandse klanten uiteraard. Logistiek mikken wij vooral op het segment waarin we een totale meerwaarde kunnen bieden. Bijgevolg vertrekken wij altijd vanuit het ‘grote product’ voor de eindmarkt – zijnde de consument – niet vanuit de traditionele bevoorrading naar verkoopkanalen toe. Onze oplossingen gaan van budgetvriendelijke afhaaloplossingen tot eerder prijzige, aan huis geleverde, uit verpakking gehaalde en gemonteerde eindproducten. Met Dockx Movers doen we trouwens ook internationale verhuizingen. Bijvoorbeeld voor bedrijven en expats.”

Hoe kun je deze risico’s omzetten in nieuwe opportuniteiten of concurrentievoordelen?

“Het is altijd goed om internationaal actief te zijn, omwille van concurrentievoordelen, nieuwe markten, noem maar op. Daarom is het, nogmaals, heel belangrijk de lokale mentaliteit en cultuur te kennen en eigen te maken – niet zo evident, wij merken zelfs al serieuze cultuurverschillen tussen onze verhuisploegen in Antwerpen en Brussel. Misschien is het daarom beter werk te maken van partnerships met agenten ter plaatse in plaats van daar zelf een filiaal op te starten. Verder is het erg belangrijk om te waken over een goede logistieke keten. Wij merken dat onze klanten bijvoorbeeld heel bezorgd zijn omwille van de toenemende filedruk. Daarom proberen wij met onze rentingoplossingen en lokale distributiecentra het verschil te maken, door heel lokaal te werken en zo de mobiliteitsproblemen te omzeilen.”

Erwin Daniëls
Consultant bij Velde

Welke risico’s komen er kijken bij (internationaal) ondernemen?

“Dan moeten we het in de eerste plaats over de taalbarrière hebben. Wanneer je de taal van het doelland niet spreekt, wordt zakendoen en communiceren een stuk moeilijker. Probeer bijvoorbeeld jezelf maar eens te verkopen aan iemand in een taal die niet de jouwe én de zijne is. Wat je te zeggen hebt is nog altijd een stuk belangrijker dan hoe je het zegt. Anderzijds moeten we die taalbarrière ook wat nuanceren: de wereld is door de globalisering een stuk kleiner geworden, en zelfs de chauvinistische Fransen – waar ik heel vaak mee werk – beginnen stilaan te beseffen dat Engels toch dé voertaal is als het op internationaal zakendoen aankomt. Verder is er ook de lokale cultuur. Binnen Europese landen zullen die verschillen iets minder uitgesproken zijn, maar ze zijn er toch, en je houdt er dus maar beter rekening mee.”

 Op welke manier helpen jullie of welke oplossingen bieden jullie aan?

“Wat wij doen, is de ambities tussen bedrijf en kandidaat matchen. Want vergis je niet: die laatste zit vandaag in de driver seat. Dat betekent dat we expliciet op zoek moeten naar de intrinsieke motivatie van die kandidaat, zodat het bedrijf zich op de juiste manier kan profileren en zichzelf aantrekkelijk kan maken. Je moet dus de kandidaat kunnen matchen met jouw bedrijfsambities. Die moeten bijgevolg duidelijk gedefinieerd worden, bijvoorbeeld door duiding van de ‘zachte’ meerwaarde – bijvoorbeeld duurzaamheid. Vooral jongere kandidaten willen namelijk zinvol bijdragen aan de maatschappij. Hoe we dat concreet doen? Door bedrijven te helpen in het helder krijgen van die ambitie.”

Hoe kun je deze risico’s omzetten in nieuwe opportuniteiten of concurrentievoordelen?

“Kijk, een Nederlandse verkoper die met een Belg aan tafel zit, dat zal altijd iets moeilijker zijn dan twee Belgen die met elkaar praten. En dat terwijl ze dezelfde taal spreken. Er zal dus in elke onderhandelingssituatie iets meer comfort zijn wanneer dat in de eigen taal kan gebeuren, met bovendien dezelfde culturele achtergrond. En mensen zitten nu eenmaal graag comfortabel aan tafel. Vandaar het belang van native speakers, die bovendien met de lokale cultuurnuances vertrouwd zijn. Rekruteren in het buitenland met het oog op het versterken van de lokale vestiging is bijgevolg in dat opzicht een groot voordeel. Daarmee komen we dus terug op het eerste antwoord: taal en cultuur.”

Vorig artikel
Volgend artikel