franchise
Ondernemen

Franchise forever: ‘Het moet van twee kanten komen’

01.02.2023
door Lieven Desmet

Om als retailer je winkel een grotere meerwaarde te geven voor klanten, is de samenwerking tussen franchisenemers en franchisegevers van noodzakelijk belang. Hoe zorg je voor een uniforme aansturing van de vestigingen zonder de autonomie van de lokale ondernemer al te zeer te beknotten? 

Bff staat voor één keertje niet voor best friend forever, maar voor de Belgische Franchise Federatie. Alhoewel, bij franchising is een zekere ‘vriendschap’ tussen beide partijen, de franchisegever en franchisenemer, uiteraard mooi meegenomen. Sinds drie decennia promoot de federatie franchising als een economische ontwikkelingsmethode waarbij wordt gestreefd voor de harmonieuze ontwikkeling van franchisegevers en -nemers. “Er zijn ruim 300 formules actief in ons land”, zegt Carine Janssens, corporate relations manager. “Alle leden van de BFF ondertekenen een Europese Deontologische Erecode, een garantie voor kwaliteit en zekerheid voor franchisenemers. Maar eigenlijk zijn er zelden echt conflicten. Voor cowboys is hier geen ruimte.”

‘20 miljard euro omzet’

Franchising is niet meer weg te denken uit de Belgische retailsector. Uit een onderzoek dat de BFF eind vorig jaar liet uitvoeren, blijkt dat de franchisesector in België een omzet van meer dan 20 miljard euro vertegenwoordigde. Daarnaast was de sector goed voor bijna 47.000 voltijdse jobs. “Voornamelijk in de horeca en de voedingssector”, weet Carine Janssens. Gemiddeld genereert een franchisewinkel of -zaak een duidelijke meerwaarde in vergelijking met een zaak die niet via franchising wordt uitgebaat, blijkt uit datzelfde onderzoek. Afhankelijk van de sector kan de omzet twee tot zelfs zes keer hoger liggen. 

Dat kan Michael Tack beamen. Hij is, samen met zijn echtgenote Katrien Vander Bauwheede, de uitbater van liefst vier Leonidas-vestigingen in Gent. “Door vergunningsproblemen bij de stad moesten we een hele poos zonder buitenreclame aan een zaak werken. Van zodra de Leonidas-borden werden opgehangen ging de omzet meteen maal twee. Dan hebben we heel hard gevoeld wat de waarde is van een sterk merk.” Het echtpaar startte ruim tien jaar terug met hun franchise van het bekende Belgische chocolademerk. Ze zijn ermee begonnen omdat ze klantencontact zo aangenaam vonden. “Ik ben onderwijzer van opleiding, mijn vrouw studeerde biochemie. We zijn meegegaan in het verhaal. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het concept bestaat en heeft zijn waarde al langer bewezen.” 

Dat is ook een van de bestaansredenen van franchising, zegt Carine Janssens. “Met franchising kunnen mensen hun eigen baas zijn, zonder al te veel risico’s te moeten nemen.” Als franchisenemer kun je gebruikmaken van een bewezen succesvolle formule en van de merkbekendheid. Zo is franchising een win-win voor zowel de franchisenemer als -gever. 

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

- Michael Tack, Leonidas

‘Geen speelruimte’

Die uniformiteit is voor sommigen dan weer net de reden om de neus op te halen voor franchise: je wordt te veel beknot als ondernemer om je eigen stempel te drukken, heet het dan. “Die kritiek ken ik, maar begrijp ik niet”, zegt Michael Tack. “Ja, natuurlijk is er veel uniformiteit en voor mij is dat net positief. Het grote voordeel aan Leonidas is voor mij het product, dat overal hetzelfde is. Als een formule bewezen heeft dat ze goed is, waarom zou je daar dan iets aan willen veranderen? Het betekent niet dat je als ondernemer op je lauweren kunt rusten. En als je hiervoor kiest, dan ga je er toch voluit voor? Dat je zelf niet je eigen baas zou zijn is flauwekul. Als ondernemer heb je immers sowieso duizenden bazen: je klanten.”

Overigens weerlegt Tack dat er geen speelruimte zou bestaan. “Zo hebben wij zelf alle vier de locaties gekozen. Wij kennen de stad ook beter dan de hoofdzetel in Brussel ze kent.” Hij heeft ook begrip voor een uniforme aanpak. “Leonidas heeft in ons land een 340-tal winkels. Die moet je in de pas kunnen doen lopen. Als franchisenemer ben je zowat de belichaming van het merk of de formule. Het is logisch dat de franchisegever een lijn uitstippelt en bewaakt. Het moet van twee kanten komen.”

Vorig artikel
Volgend artikel