ICT
Business

Rekruteren bij aanbodschaarste op de ICT-markt

Op de schaarse ICT-markt is het niet alleen een kwestie van voldoende kandidaten vinden, maar ook diegene die uit het juiste hout gesneden zijn. De ingesteldheid is vandaag minstens zo belangrijk als het diploma. Dat vraagt om een creatieve rekrutering.

Op de schaarse ICT-markt is het niet alleen een kwestie van voldoende kandidaten vinden, maar ook diegene die uit het juiste hout gesneden zijn. De ingesteldheid is vandaag minstens zo belangrijk als het diploma. Dat vraagt om een creatieve rekrutering. 

ICT-specialisten behoren tot de meest gevraagde profielen op de Belgische arbeidsmarkt. Hoewel er door de coronacrisis even een vertraging was op vlak van aanwervingen, blijft er een mismatch tussen vraag en aanbod bestaan. En die ziet technologiefederatie Agoria de komende jaren alleen maar groeien, aangezien diezelfde coronacrisis de digitalisering van onze economie versnelt. 

Creatieve rekruteringvormen

De IT-sector vist niet alleen in een kleine vijver, maar moet ook specifieke profielen aan de haak slaan. “Nog meer dan het diploma weegt vandaag de ingesteldheid van de kandidaat door”, verduidelijkt Sam Van Broeck, manager bij Accenture. “Onze sector evolueert zo snel dat continu bijleren de norm is. Je moet leergierig, flexibel en zelfredzaam zijn.”

Het schaarse aanbod noopt tot creatieve rekruteringsvormen. Accenture rekent daarvoor op ICT-school BeCode, die werkzoekenden zonder technische achtergrond gratis opleiding- en stagetrajecten aanbiedt. “Hun alumni zijn developers-in-de-dop met een zekere basiskennis, maar vooral met veel maturiteit”, schetst Van Broeck, die bij Accenture ook verantwoordelijk is voor het Internship Program. “Dat ze niet dezelfde hoeveelheid kennis meekregen als tijdens een klassieke opleiding spreekt voor zich, maar dat gemis aan theoretische bagage maken ze meer dan goed met hun soft skills. Ze tonen zich tijdens de stage erg zelfstandig, oplossingsgericht en ondernemend.” 

De ict-sector evolueert zo snel dat continu bijleren de norm is. Je moet leergierig, flexibel en zelfredzaam zijn.

Pay As You Hire-model

Stages zijn al langer dé manier om het potentieel van kandidaten te testen. Dat is in het verhaal van BeCode en Accenture niet anders. Alleen gaat BeCode nog een stapje verder. “Ze zijn zo zeker van hun alumni dat ze met een Pay As You Hire-model werken. Werven we de stagiair niet aan? Dan zijn we niets verschuldigd”, onderstreept Van Broeck. “Meteen een garantie dat BeCode de opleidingen afstemt op de noden van de markt. Iets waar wij hen graag bij helpen: merken we – bij ons of onze klanten – de vraag naar specifieke skills? Dan werken we er samen met BeCode een opleiding rond uit. Ik denk bijvoorbeeld aan de gerichte trainingen voor cloud-, security- en AI-specialisten.”

Accenture gelooft zo sterk in deze aanpak dat het een partnership met BeCode afsloot. “Het resulteerde dit jaar in de opstart van 23 stages, waaruit liefst elf aanwervingen volgden.”

Vissen in een grotere vijver

Een mooi voorbeeld: Joost Vannieuwenhuyse speelde op zijn stageplaats bij een financiële klant van Accenture zo’n relevante rol dat ze hem niet kwijt wilden. “Ik had een opleiding webdevelopment gevolgd bij BeCode, maar werd tijdens mijn stage ingezet als functioneel analist. In het begin was het dus wat zoeken, maar ik had voldoende notie van IT om me uit te slag te trekken. Daarna was het een kwestie van snel bijleren.”

De samenwerking met BeCode geeft Accenture, in deze tijd van grote IT-nood, de kans om te vissen in een grotere vijver. Zo botst het consultancybedrijf ook eens op andere, soms zelfs verrassende profielen. Zoals dat van Claire Perfetti. Toen zij enkele jaren geleden uit Japan naar België kwam, met een PhD Science op zak, volgde het ene na het andere jobinterview, maar geen contract. En dus besloot ze het over een andere boeg te gooien: “Ik volgde de Data AI-training bij Becode en deed een stageproject rond ‘ethical AI’ bij Accenture, waarna ik een aanbod kreeg van hun Fin&Risk-afdeling. Eindelijk had ik mijn plaats op de arbeidsmarkt gevonden én zag ook die arbeidsmarkt mij, na jaren vol afwijzingen, staan. Sindsdien valt er wekelijks een jobaanbod in mijn mailbox. Fijn, maar ik zit hier goed, hoor (lacht).”

18.11.2020
door Kim Beerts

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel