Online
Business

Online betalingen van nu: onzichtbaar en veilig

09.02.2020
door Fokus Online

Van webshop naar online marktplaats, van eten bestellen en een boeking op Airbnb tot een ritje met Uber; waar je online betaalt, neemt mobiel de bovenhand. En de globale spelers drukken er hun stempel op. Dat is e-commerce in 2020.

Betalingen verdwijnen. En nee, dat betekent helaas niet dat alles gratis wordt. Het betekent wel dat je makkelijk en veilig mobiel kunt betalen, volledig geïntegreerd in de gebruikservaring van de app of website. Zo wordt je betaalvoorkeur onthouden, beheer je abonnementen vanuit je betaalapp en worden teruggestuurde bestellingen snel automatisch terugbetaald. 

Social commerce

De deeleconomie, sociale media, marktplaatsen, streamingdiensten en games hebben het checkout-proces zoals we dat kenden compleet veranderd. De ouderwetse winkelmandjes zien we steeds minder, want afrekenen is een onderdeel van de user experience waardoor betalingen visueel verdwijnen. Nu sociale platforms zoals Instagram en Facebook steeds vaker een directe betaalmogelijkheid op hun platform integreren, lijkt social commerce – (online)verkoop via sociale platforms – het volgende grote keerpunt in retail. Daar waar onlineshoppers van hun feed op sociale platforms naar de checkout begeleid kunnen worden, ligt een scala aan mogelijkheden. 

Digitale economie

De groei van social commerce is duidelijk aan een opmars bezig. Mensen willen steeds vaker iets dat hun favoriete social media passeert direct kunnen kopen, in plaats van ernaar te moeten zoeken op een website. De PayPal mCommerce 2019 Index toont dat 33 procent van de ondervraagde consumenten en bedrijven actief zijn geweest in social commerce. Ook regelgeving stuwt digitale betaaloplossingen vooruit. Flitsbetalingen en bijkomende verplichte beveiliging voor kredietkaartbetalingen ondersteunen de Europese ambitie voor een digitale economie.

‘Flitsbetalingen en bijkomende verplichte beveiliging voor kredietkaartbetalingen ondersteunen de Europese ambitie voor een digitale economie.’

Market Report

De invoering daarvan gaat stapsgewijs verder in 2020. Tegen die achtergrond groeien mobiele betaaloplossingen hard. Volgens het Global Mobile Payment Market Report gaat de mobiele betaalmarkt jaarlijkse 33 procent groeien tussen 2019 en 2026. In 2026 wordt verwacht dat de waarde in deze markt 457 miljard dollar bereikt.

Nieuwe norm

Ook in de fysieke Belgische winkels zijn QR en contactloze betalingen meer en meer ingeburgerd. Mobiel als de nieuwe norm voor betalen gaat het decennium van de waarheid in. Ten opzichte van het oude papieren geld ervaart de consument het gemak en ondervindt hij dat de veiligheid vergroot. Tegelijkertijd groeit er voor ondernemers een nieuw speelveld dat meer concurrentie biedt, maar tegelijkertijd toegang geeft tot een nieuwe globale markt. Mobiele betalingen zijn voor iedereen in de keten efficiënter dan ooit. Tijd voor ‘het bakje’, de kaartlezer, om een plekje in het museum te zoeken.

Vorig artikel
Volgend artikel