Home Business Ondernemen Zó kies je een goede uitvalsbasis voor je bedrijf

Zó kies je een goede uitvalsbasis voor je bedrijf

Voor wie in vastgoed investeert, is er één gouden regel: hoe beter de ligging, hoe hoger de prijs. Hetzelfde geldt voor ondernemers. Zij die er de juiste locatie weten uit te kiezen, plukken daar vroeg of laat de vruchten van. Waarmee moet je allemaal rekening houden?

Als eerste techstart-up van het land behaalde Collibra begin dit jaar een waardering van meer dan één miljard dollar, een prestatie die de dataspecialist de mythische status van ‘unicorn’ opleverde. Zelf werken CEO Felix Van de Maele en de andere leden van het management al een tijdje niet meer vanuit Brussel. Om dichter bij hun klanten te zitten, verhuisden ze vijf jaar geleden naar New York, waar ze intussen ruim 250 werknemers in dienst hebben − in België zijn dat er zo’n honderd. Dat de oversteek naar de VS een gouden zet is geweest, bevestigde Van de Maele eerder al in De Standaard. “Als je een groot softwarebedrijf wil bouwen, dan moet je dat in Amerika doen. Daar heb je een veel grotere markt die veel toegankelijker is.”

Beginnen met een businessplan

Je in de buurt van je klanten vestigen is volgens Jens De Vos, Directeur Projecten van Voka, een waardevolle strategie. Al zijn er nog andere factoren om rekening mee te houden. “In sommige gevallen zal het interessanter zijn om je stek te kiezen in functie van het talent dat je nodig hebt of de technologie waarmee je werkt.” Welke argumenten uiteindelijk de doorslag geven, hangt volgens De Vos samen met de keuzes die in het businessplan beschreven staan. In zo’n plan benoemt een ondernemer welke activiteiten hij wil ontwikkelen, hoe hij er geld mee zal verdienen, welke mensen en middelen hij nodig heeft, welke kanalen hij zal gebruiken om zijn product of dienst te verspreiden, enzovoort. “Onze ervaring leert dat ondernemers met een sterk businessplan er meestal vanzelf achter komen wat de meest geschikte locatie is. En is er toch twijfel, dan is het nuttig om er met ervaren collega’s over te praten, bijvoorbeeld via het Bryo-netwerk, ons initiatief voor startende ondernemers.”

Starters groeien sneller als ze door gevestigde waarden omringd zijn.
Vincent Vanderbeck, Hangar K

Werkplek delen

Een andere interessante piste is om tijdens de opstartfase een werkplek met andere beginnende ondernemers te delen. Dat kan in een bedrijvencentrum zijn, maar ook in de ruimte die een incubator of accelerator ter beschikking stelt. De Vos ziet daar veel voordelen aan: “Elke starter raakt vroeg of laat in een dipje. Door ‘samen’ te ondernemen, kun je je ervaring delen en je visie aftoetsen. Je leert van elkaar en zet elkaar aan om dat stapje verder te gaan.”

Vestigen met gevestigde waarden

Mooie voorbeelden daarvan vinden we bij Hangar K in Kortrijk, de in 2018 opgerichte co-creatiehub. De startende ondernemers van Play it Safe! en Tractonoy Robotics werken er zij aan zij met teams van Barco en UNILIN, gevestigde waarden uit de buurt. “We stellen vast dat door de aanwezigheid van die grote bedrijven de nieuwkomers snel leren en groeien”, vertelt coördinator Vincent Vanderbeck. “De corporate bedrijven pikken op hun beurt veel op van de manier van werken en innoveren in de start-ups. Het is een wisselwerking.” Daarbij komt dat in Kortrijk ook de kennisinstellingen nauw betrokken zijn. De opleiding Digital Arts & Entertainment van Howest, bijvoorbeeld, zit letterlijk om de hoek van Hangar K. “Het spreekt voor zich dat hier veel starters zijn die met robotica, virtual en augmented reality bezig zijn”, vervolgt Vanderbeck. “Voor hen is dit een stimulerende omgeving.”

Eigen identiteit uitbouwen

Dat co-workingspaces de drempel verlagen, lijdt geen twijfel. Al schuilt er volgens De Vos ook een risico in: “Zo’n cocreatieruimte wekt de indruk dat je maar moet binnenstappen en eraan kunt beginnen. Het allerbelangrijkste blijft dat je een degelijk onderbouwd plan hebt, waar je regelmatig naar teruggrijpt en dat je bijstuurt wanneer dat nodig is.” Zo zullen starters die in een co-workingspace werken vroeg of laat toch een volledig eigen stek moeten zoeken. Dat inzicht komt volgens Vanderbeck meestal spontaan. “Wanneer ondernemers meer matuur worden, dan groeit automatisch de behoefte om een eigen identiteit uit te bouwen. Ze voelen dat ze op de grenzen van hun groei stoten en beslissen dan om andere oorden op te zoeken.”

MEER

Spullen-hulp:
 kiezen voor duurzame materialen

Duurzame materialen Vaarwel wegwerpmaatschappij? Daarvoor hoef je niet te ontspullen, maar kun je ook herspullen. Duurzame materialen kunnen diepgang aan je interieur geven.

Een auto zal altijd een oplossing zijn

Europcar De wegen slibben dicht, de CO2-emissie moet omlaag en toch zal een auto altijd een oplossing zijn, vertelt Michaël Xhonneux van Europcar Mobility Group Belgium.

‘Transparantie over kwaliteit is de norm’

Dirk RamaekersLange tijd leefde de overtuiging dat het met de kwaliteit van de zorg in Vlaanderen goed zat. De hoge graad van toegankelijkheid en de toewijding van het zorgpersoneel werden verondersteld om dat te garanderen. 

Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

logistiek 10 jaar geleden was de logistiek in een onderneming een pure commodity, onder de supervisie van de financieel directeur. Vandaag is net dat middenstuk het hart van veel bedrijven geworden. De supply chain tussen productie en eindklant, met als kloppend hart de distributiecentra, wordt gedreven door de consument/klant

De (a)sociale student

Communicatie Studenten van destijds kenden geen social media. Tegenwoordig is dat het enige wat de jeugd bezig houdt. Hoe beinvloedt sociale media nu hun onderlinge communicatie?

De chemie is goed voor België (en omgekeerd)

ChemieOns kleine landje telt een indrukwekkende hoeveelheid bedrijven in de life sciences en chemie. Waarom kiezen zoveel ondernemingen uit deze sector voor ons tochtgat aan de Noordzee? En wat hebben zij onze economie te bieden? Heel wat, zo blijkt.