Home MVO Vanessa Biebel: Waarde creëren voor de maatschappij

Vanessa Biebel: Waarde creëren voor de maatschappij

Veerkracht. Iedereen neemt het woord in de mond als noodzakelijke voorwaarde voor de economische relance. Het Europese relanceplan wijdt er dan ook een hele pijler aan, naast die van de groene en de digitale transitie.

Hoe maken we onze economie veerkrachtiger en weerbaarder voor de meest uiteenlopende crisissen? Het wordt tijd om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te beschouwen als het omdenken van onze onderneming, zodat ze veerkrachtiger en wendbaarder wordt op micro-economisch niveau, en op die manier beter voorbereid is op gezondheids-, financiële, klimaat-, culturele of digitale risico’s.

Gedeelde waarde

In het prille begin kwam MVO neer op filantropie. In de loop der jaren is de inhoud meermaals verveld: van ‘nice to have’ over ‘licence to operate’ naar ‘shared value’. Nu maakt het integraal deel uit van elke – althans, dat zou toch moeten – bedrijfsstrategie. Wat is die ‘gedeelde waarde’? Tegenwoordig is winst niet langer de unieke indicator voor de prestaties van een onderneming. Ook de manier waarop het bedrijf maatschappelijke en ecologische uitdagingen aangaat, telt mee. Winst blijft natuurlijk een onmisbare motor, ook voor de staats- en socialezekerheidskas, maar het is niet langer alleenzaligmakend. De maatschappij verwacht dat bedrijven alle mogelijke hefbomen activeren om hun verantwoordelijkheden daadwerkelijk op te nemen.

“MVO dringt door in alle organisaties, klein en groot.”

Geen beperking, wel een opportuniteit

Concreet moet MVO de positieve impact van het bedrijf versterken, bijvoorbeeld door de productie van groene technologie. En ook de negatieve impact verkleinen, bijvoorbeeld door de ecologische voetafdruk van het productieproces te minimaliseren. Door MVO te integreren in de activiteiten, kan de onderneming diens producten en diensten beter in lijn brengen met de maatschappelijke verwachtingen. Wat aanvankelijk soms aanvoelt als een beperking – denk aan milieubescherming – vertaalt zich vaak in marktopportuniteiten. Denk aan de circulaire economie die het klassieke businessmodel positief disrupteert en ondernemingen verplicht om te innoveren.

Waarde voor jongeren, en iedereen

Op die manier speelt MVO ook een rol in het aantrekken en binden van talent. Een groot deel van de werkzoekenden op de arbeidsmarkt zijn immers jongeren die zingeving zoeken in hun job en concreet willen bijdragen tot een meer rechtvaardige en duurzame wereld. MVO dringt door in alle organisaties, klein en groot. Ook bij ons, als Verbond van Belgische Ondernemingen en stem van meer dan 50.000 bedrijven in dit land. Overtuigd van het belang van MVO lieten we begin dit jaar onze nieuwe missie en dito baseline op de wereld los: ‘Creating Value for Society’. Alleen zo kan onze economie duurzaam groeien en waarde creëren voor iedereen in de maatschappij, niet alleen voor de aandeelhouders.

MEER

De soundtrack van je herfst

Het vallen van de bladeren doet velen van ons ook sneller het knusse huis binnenkruipen. Nochtans kun je ook tijdens de herfst een nokvolle concertagenda bijeenschrapen.

Deze 6 duurzame leiders verdienen meer bekendheid

Duurzaamheid Duurzaamheid is een populair onderwerp in het huidige politieke landschap. Maar het bedrijfsleven loopt hierbij nog altijd voorop. Diverse leiders tonen dat duurzame ideeën en bedrijfssucces heel goed samengaan. 

Ondernemen in stijl, in drie stijlen

Een start-up die een alternatief GPS-systeem ontwierp, een bouwondernemer bekroond tot Jonge Vlaamse Aannemer 2019 en een CEO die binnenkort zijn tiende supermarkt opent. Om hun ambitie te realiseren, koos elk van dit drietal voor een andere ondernemersvorm.

‘It takes a village to raise a child…’

Evi HanssenDit oude gezegde is mijn mantra wanneer ik mijn framily – vrienden die zo close zijn geworden dat ze familie zijn – om hulp vraag bij de opvoeding van mijn kinderen. De mantra helpt me om mijn schuldgevoel binnen de perken te houden. Schuldgevoel, daar hebben de meeste ouders sowieso last van, en zéker de single exemplaren die hun kind de helft van de tijd zien.

Als vrouw dubbel zo hard je mannetje staan

Gender EqualityDe gelijkheid tussen man en vrouw: in theorie bestaat ze misschien wel, maar in de praktijk moeten ondernemende vrouwen toch voornamelijk wonder women en multi-taskers zijn. En de beste dochter, de beste echtgenote, mama, vriendin, collega, zakenpartner…

Ondernemers boven!

ExpertpanelOndernemen is een avontuur. Met hoogtes en laagtes, met risico’s en (hopelijk) zekerheden. Hoe dan ook vertelt elke onderneming een uniek verhaal, zoals blijkt uit de antwoorden van deze experts, die zich elk in een verschillend stadium van ontwikkeling bevinden.