waarde
Business

Vanessa Biebel: Waarde creëren voor de maatschappij

09.07.2020
door Fokus Online

Veerkracht. Iedereen neemt het woord in de mond als noodzakelijke voorwaarde voor de economische relance. Het Europese relanceplan wijdt er dan ook een hele pijler aan, naast die van de groene en de digitale transitie.

Hoe maken we onze economie veerkrachtiger en weerbaarder voor de meest uiteenlopende crisissen? Het wordt tijd om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te beschouwen als het omdenken van onze onderneming, zodat ze veerkrachtiger en wendbaarder wordt op micro-economisch niveau, en op die manier beter voorbereid is op gezondheids-, financiële, klimaat-, culturele of digitale risico’s.

Gedeelde waarde

In het prille begin kwam MVO neer op filantropie. In de loop der jaren is de inhoud meermaals verveld: van ‘nice to have’ over ‘licence to operate’ naar ‘shared value’. Nu maakt het integraal deel uit van elke – althans, dat zou toch moeten – bedrijfsstrategie. Wat is die ‘gedeelde waarde’? Tegenwoordig is winst niet langer de unieke indicator voor de prestaties van een onderneming. Ook de manier waarop het bedrijf maatschappelijke en ecologische uitdagingen aangaat, telt mee. Winst blijft natuurlijk een onmisbare motor, ook voor de staats- en socialezekerheidskas, maar het is niet langer alleenzaligmakend. De maatschappij verwacht dat bedrijven alle mogelijke hefbomen activeren om hun verantwoordelijkheden daadwerkelijk op te nemen.

“MVO dringt door in alle organisaties, klein en groot.”

Geen beperking, wel een opportuniteit

Concreet moet MVO de positieve impact van het bedrijf versterken, bijvoorbeeld door de productie van groene technologie. En ook de negatieve impact verkleinen, bijvoorbeeld door de ecologische voetafdruk van het productieproces te minimaliseren. Door MVO te integreren in de activiteiten, kan de onderneming diens producten en diensten beter in lijn brengen met de maatschappelijke verwachtingen. Wat aanvankelijk soms aanvoelt als een beperking – denk aan milieubescherming – vertaalt zich vaak in marktopportuniteiten. Denk aan de circulaire economie die het klassieke businessmodel positief disrupteert en ondernemingen verplicht om te innoveren.

Waarde voor jongeren, en iedereen

Op die manier speelt MVO ook een rol in het aantrekken en binden van talent. Een groot deel van de werkzoekenden op de arbeidsmarkt zijn immers jongeren die zingeving zoeken in hun job en concreet willen bijdragen tot een meer rechtvaardige en duurzame wereld. MVO dringt door in alle organisaties, klein en groot. Ook bij ons, als Verbond van Belgische Ondernemingen en stem van meer dan 50.000 bedrijven in dit land. Overtuigd van het belang van MVO lieten we begin dit jaar onze nieuwe missie en dito baseline op de wereld los: ‘Creating Value for Society’. Alleen zo kan onze economie duurzaam groeien en waarde creëren voor iedereen in de maatschappij, niet alleen voor de aandeelhouders.

Vorig artikel
Volgend artikel