Home Business Ondernemen Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

De digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

Ondanks het bestaan van de – ondertussen – oneindig veel online platformen, vergt een digitale laag aan je onderneming heel wat meer inhoud en inspanning. Het sleutelwoord, dat mee de toekomst van de ondernemer zal vormen, is transformatie. En iedereen is eraan onderhevig, of je nu een kleine speler bent of een multinational gigant. “Maar of dat wilt zeggen dat iedereen mee is? Nee, helemaal niet”, klinkt het resoluut bij Jo Caudron, CEO van Duval Union Consulting. “De essentie van ondernemen is in iedere sector aan het veranderen, en het is een absolute noodzaak dat iedere ondernemer bezig is met die transformatie.”

Doordachte keuzes aan de hand van een stappenplan dat wel degelijk toepasbaar is op elke speler, helpt ondernemingen bij het bijstellen van hun digitaal plan. “Je moet met een open geest om je heen kijken: wat gebeurt er? Hoe zou de toekomst er kunnen uitzien?”, geeft Caudron als eerste stap mee. Daar is ook Geert Janssens, hoofdeconoom bij ETION en expert participatief ondernemen, het mee eens. “Je moet de denkoefening maken en kijken welke trends morgen een impact op je onderneming zullen hebben. Klantgericht denken helpt daarbij: wat kun je voor de klant verbeteren, binnen deze digitale omwenteling?”

Mensen moeten gemotiveerd blijven als je een verschil wilt maken, en dat doe je door ze volledig te betrekken bij dat digitaal verhaal.
— Geert Janssens

Maar alvorens je een koers uitvaart, moet je zeker zijn van de stappen die je gaat zetten, en geloven in de toekomst waar je specifiek naartoe werkt. “Je moet een soort van perspectiefkader hebben waarin je keuzes maakt”, vult Caudron aan. “En durf ervan uitgaan dat alles anders zal zijn dan hoe het vandaag is.” Na het bepalen van een zekere strategie moet die dan uiteraard worden uitgewerkt. “Breng een dataverhaal op niveau van je bedrijf”, gaat Janssens verder. “Dat doe je door participatief te werken.” Wat wilt zeggen dat iedereen zijn digitale duit in het zakje doet, zowel klanten als leveranciers, stakeholders en ga zo maar verder. “Je kunt daar ongelooflijk veel data uithalen om zaken als prijszetting, logistiek of kwaliteit enkel maar te verbeteren.” Maar participatief werken is meer dan datacollectie. Strategieën omzetten naar concrete verwezenlijkingen binnen die digitale transformatie doe je als werkgever niet alleen. Iedereen moet mee zijn, wat in veel gevallen leidt tot een verandering in leiderschapsstijl en het verschaffen van meer autonomie aan werknemers. Janssens: “Je moet vrijheid geven en vertrouwen schenken. Mensen moeten gemotiveerd blijven als je een verschil wilt maken, en dat doe je door ze volledig te betrekken bij dat digitale verhaal.”

“Je moet je werknemers klaarstomen, ze leren omgaan met de nieuwe digitale instrumenten”, aldus Caudron. Voor jonge ondernemers is het misschien vanzelfsprekend om meteen op die toekomstkar te springen, terwijl bedrijven die al iets langer meedraaien moeite hebben om hun digitale draai te vinden. En dus vaak iets te lang blijven vasthouden aan ouderwetse ideeën rond ondernemen. “De hele onderneming moet het digitale aspect door en door begrijpen. Daarvoor moet je soms ook nieuwe mensen aantrekken om je team te versterken.”

Dus je hebt een toekomstvisie, een stappenplan waarin je gelooft en een leider plus team die helemaal mee zijn. Het enige element in deze digitale keten dat in de weg zou kunnen zitten, zijn de wetten van ons land. “Het is niet gemakkelijk om een bedrijf te reorganiseren in een economie met reeds bestaande wetten”, aldus Janssens. “Maar we moeten vooruit, en bedrijven kunnen niet wachten op de wetgevers.” Ook Caudron vindt dat de rol van de overheid niet al te hard overschat moet worden. “Wat de overheid moet doen, is meer flexibiliteit inbouwen zodat innovatie mogelijk is. Ze moet meer zaken toelaten, al is het maar voor een bepaalde periode.”

Maar al bij al zijn er veel kansen, voor iedereen, klein of groot. Zolang je maar digitaal durft te denken en op zoek gaat naar de juiste opportuniteiten. Dus allemaal digitaal? Wel voor een mooi toekomstverhaal.

MEER

Reguleren, reguleren: wie het zelf doet zal het leren

Reguleren“Wat is er mis met ambtenaren? Die doen toch niks?”: het mag op zich misschien een afgezaagde dad jokezijn, ergens zit er – zoals bij iedere billenkletser van een mop – wel een bron van waarheid in verscholen.

Mijn kind, ziek kind

Een kind in goede gezondheid? Als ouder wil je ongetwijfeld niets liever. Vandaar dat bij ongewone signalen ouders wel eens in paniek durven raken.

Innovaties en samenwerking: cruciaal om onze zorg te verbeteren

Medisch-technologisch De medisch-technologische sector tracht zijn steentje bij te dragen om de uitdagingen van de gezondheidszorg aan te pakken.

17 oktober: Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede

20,3 procent. Dat is het percentage dat je binnen de Belgische bevolking terugvindt als het gaat om een risico op armoede of sociale uitsluiting. De Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede wilt hier iets aan doen.

Groeien doe je zo

groeien Blijven groeien is het doel, maar hoe kun je een sterke en blijvende evolutie aanhouden? Pauwels Sauzen legt uit hoe ze dat hebben gedaan.

Een fact-uur te laat!

debiteurenbeheer Eén van de grootste frustraties van ondernemers? De te laat of zelfs helemaal niet betaalde factuur. Hoe die centen incasseren zonder kwaad bloed te zetten bij je klant? En hoe vermijden dat dit opnieuw gebeurt? Enkele vaststellingen en richtlijnen op een rijtje.