Home Business Ondernemen Sharing is (not) daring het succes van delen bij bedrijven...

Sharing is (not) daring
het succes van delen bij bedrijven

Deeleconomie boomt, dat zal iedereen beamen die al eens een Cambio-wagen, Uber of Airbnb-kamer heeft geboekt. Maar het gaat verder: ook bedrijven beginnen steeds meer te delen, om zo bijvoorbeeld de kosten van de energiefactuur te managen. Wat is er op dat vlak eigenlijk mogelijk?

De cijfers omtrent deeleconomie zijn om van te duizelen: schattingen van accountants- en belastingadviseurbedrijf PricewaterhouseCooper (PwC) geven aan dat deelplatformen in Europa in 2015 goed waren voor 28 miljard euro aan bruto-inkomsten. En we staan klaarblijkelijk nog maar aan het begin, want dat bedrag zou tegen 2025 oplopen tot 570 miljard euro.

Ondernemen Sharing Economy

Niets nieuws

Die cijfers geven aan dat delen niet zomaar een duurzaamheidstrend is. “Delen en ruilen is nochtans iets dat al enige tijd bestaat”, aldus Vicky Franssen, die voor de Arteveldehogeschool meewerkte aan The sharing personality, een kwalitatief onderzoek bij deelplatformeigenaars en (niet-)gebruikers ervan. “Denk maar aan Couchsurfing of Homelink, waar mensen anderen laten overnachten in hun woning. Of Taxistop, waarmee je zo’n 35 jaar geleden ook al autoritten deelde. Het is dus zeker niet iets nieuws.”

Commerciële platformen?

Wel relatief nieuw is het feit dat niet alleen particulieren steeds gretiger gebruik maken van het deelprincipe. Ook bedrijven zien er vaker de voordelen van in, bijvoorbeeld in termen van onbenutte productiecapaciteit. “Je ziet dat bijvoorbeeld op industrieterreinen, waar leegstaande ruimtes worden aangeboden aan andere bedrijven”, zegt Karin Op de Beeck van Vlaanderen Circulair. “Een volgende stap zou kunnen zijn om iets te doen met de talrijke vrachtwagens die na het lossen leeg over onze wegen rijden. Ik sluit niet uit dat op termijn enkele spelers hierrond commerciële platformen zullen opzetten.”

Fokus Ondernemen Sharing

Krachten bundelen

Delen betekent echter niet alleen met z’n allen onbenutte ruimte gebruiken. Het is ook de krachten bundelen om samen iets te realiseren. Een heel interessant voorbeeld van dit type B2B-delen is de trend waarbij kmo’s zich verenigen om in groep aankopen te doen en zo meer slagkracht te hebben om een volumekorting te bekomen – iets wat voor grote bedrijven veel gemakkelijker is. Zo is momenteel het platform GROUPit volop in ontwikkeling. Hier kunnen bedrijven zich online aansluiten bij een groepsaankoop, zelfs als ze zich niet op hetzelfde bedrijventerrein of in dezelfde gemeente bevinden. Wanneer er voldoende deelnemers zijn, start GROUPit de onderhandelingen met de aanbieders. Het gaat onder meer om de domeinen autoleasing, afvalophaling, transportkosten, tankkaarten en mobiele telefonie.

Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker, wat het succes van deeleconomie verklaart. Karin Op de Beeck

Vergemakkelijken

Het voorbeeld van GROUPit maakt meteen ook duidelijk waarom deeleconomie vandaag zo’n succesverhaal is: het is dankzij de digitalisering dat dit soort deelplatformen in géén tijd kan worden opgericht. “Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker”, aldus Op de Beeck. “Er zijn websites, apps, sociale media … Dat wil zeggen dat we dus veel gemakkelijker oproepen kunnen lanceren en zaken ter beschikking kunnen stellen. Dat is dé grote boost geweest.” Een andere verklaring voor het recente succes ziet Franssen dan weer in schaarste en noodzaak, in termen van ruimte dan wel financiën. “Vooral in Amerika heeft de economische crisis het delen en het fenomeen versneld.”

De risico’s

Door dat groeiende succes staan we misschien te weinig stil bij het feit dat er ook risico’s of nadelen aan verbonden zijn aan de deeleconomie. Zo zijn er weinig officiële statistieken en transparante cijfers om het deelfenomeen evidence based in kaart te brengen. Ook het gevaar voor monopolies is niet geheel denkbeeldig. “Dan zijn er nog de kwesties van verzekeringen en regelgeving”, vult Op de Beeck aan. “Maar dat laatste kan bijvoorbeeld via track-and-trace en sensoren gemakkelijk worden opgevangen.”

Overzee

Al bij al gaat deeleconomie, mits het gecontroleerd kan worden, een mooie toekomst tegemoet. Toch plaats Franssen daar nog een werkpuntje bij: “We hebben hier in Europa alle technische knowhow om zelf mooie deelplatformen uit te bouwen, maar de grote spelers en monopolies zitten vooralsnog overzee.” Tijd om ze aan wal te trekken dus.

MEER

Spullen-hulp:
 kiezen voor duurzame materialen

Duurzame materialen Vaarwel wegwerpmaatschappij? Daarvoor hoef je niet te ontspullen, maar kun je ook herspullen. Duurzame materialen kunnen diepgang aan je interieur geven.

Ook de chemie denkt groen

circulariteitDuurzaamheid, ecologie, circulair ondernemen en aandacht voor het leefmilieu… Het zijn tegenwoordig belangrijke uitgangspunten in zowat elke industrie die je maar kunt bedenken.  Zo ook in de chemische en life sciences-sector. 

Een duurzamer waterbeheer dankzij technologie

Een waterschaars gebied als Vlaanderen heeft baat bij het optimaal opvangen, zuiveren en hergebruiken van water. Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Welke technologische hoogstandjes bestaan er nu al om het waterprobleem aan te pakken, zowel preventief als on the spot? En wat zijn de beloftes van de toekomst?

Ondernemingen: een deel van de oplossing

Uitstoot Pieter Timmermans van het VBO pleit voor meer ondersteuning voor investeringeren naar een echt beleid inzake industrie en klimaat.

Draag circulair, consumeer fair

Altijd jezelf al meer vragen gesteld over je kledij, behalve ‘lijkt mijn gat niet te dik in deze rok?’ of ‘past dat zwart op dit zwart?’. Dan kun je dit weekend afzakken naar De Studio in Antwerpen, waar het MOOI Festival plaatsvindt. Twee dagen lang wordt er dieper ingegaan op de samenwerking tussen mode en technologie, innovatie of duurzaamheid. Een must voor iedereen die zich wil inzetten om meer circulariteit in de mode-industrie te brengen.

Innoveren met de wind in de zeilen: ‘Moderne steden...

Moderne steden zijn niet alleen steden die er futuristisch uitzien en digitaliseren, het zijn vooral ook steden die innoveren en een verschil maken inzake duurzaamheid, milieu en groene slagkracht. De impact van een groene stad reikt over welzijn en mobiliteit tot feelgood en gezondheidszorg. Je kunt er niet omheen, werkelijk ie-de-reen heeft ermee te maken.