Home Business Ondernemen Sharing is (not) daring het succes van delen bij bedrijven...

Sharing is (not) daring
het succes van delen bij bedrijven

Deeleconomie boomt, dat zal iedereen beamen die al eens een Cambio-wagen, Uber of Airbnb-kamer heeft geboekt. Maar het gaat verder: ook bedrijven beginnen steeds meer te delen, om zo bijvoorbeeld de kosten van de energiefactuur te managen. Wat is er op dat vlak eigenlijk mogelijk?

De cijfers omtrent deeleconomie zijn om van te duizelen: schattingen van accountants- en belastingadviseurbedrijf PricewaterhouseCooper (PwC) geven aan dat deelplatformen in Europa in 2015 goed waren voor 28 miljard euro aan bruto-inkomsten. En we staan klaarblijkelijk nog maar aan het begin, want dat bedrag zou tegen 2025 oplopen tot 570 miljard euro.

Ondernemen Sharing Economy

Niets nieuws

Die cijfers geven aan dat delen niet zomaar een duurzaamheidstrend is. “Delen en ruilen is nochtans iets dat al enige tijd bestaat”, aldus Vicky Franssen, die voor de Arteveldehogeschool meewerkte aan The sharing personality, een kwalitatief onderzoek bij deelplatformeigenaars en (niet-)gebruikers ervan. “Denk maar aan Couchsurfing of Homelink, waar mensen anderen laten overnachten in hun woning. Of Taxistop, waarmee je zo’n 35 jaar geleden ook al autoritten deelde. Het is dus zeker niet iets nieuws.”

Commerciële platformen?

Wel relatief nieuw is het feit dat niet alleen particulieren steeds gretiger gebruik maken van het deelprincipe. Ook bedrijven zien er vaker de voordelen van in, bijvoorbeeld in termen van onbenutte productiecapaciteit. “Je ziet dat bijvoorbeeld op industrieterreinen, waar leegstaande ruimtes worden aangeboden aan andere bedrijven”, zegt Karin Op de Beeck van Vlaanderen Circulair. “Een volgende stap zou kunnen zijn om iets te doen met de talrijke vrachtwagens die na het lossen leeg over onze wegen rijden. Ik sluit niet uit dat op termijn enkele spelers hierrond commerciële platformen zullen opzetten.”

Fokus Ondernemen Sharing

Krachten bundelen

Delen betekent echter niet alleen met z’n allen onbenutte ruimte gebruiken. Het is ook de krachten bundelen om samen iets te realiseren. Een heel interessant voorbeeld van dit type B2B-delen is de trend waarbij kmo’s zich verenigen om in groep aankopen te doen en zo meer slagkracht te hebben om een volumekorting te bekomen – iets wat voor grote bedrijven veel gemakkelijker is. Zo is momenteel het platform GROUPit volop in ontwikkeling. Hier kunnen bedrijven zich online aansluiten bij een groepsaankoop, zelfs als ze zich niet op hetzelfde bedrijventerrein of in dezelfde gemeente bevinden. Wanneer er voldoende deelnemers zijn, start GROUPit de onderhandelingen met de aanbieders. Het gaat onder meer om de domeinen autoleasing, afvalophaling, transportkosten, tankkaarten en mobiele telefonie.

Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker, wat het succes van deeleconomie verklaart. Karin Op de Beeck

Vergemakkelijken

Het voorbeeld van GROUPit maakt meteen ook duidelijk waarom deeleconomie vandaag zo’n succesverhaal is: het is dankzij de digitalisering dat dit soort deelplatformen in géén tijd kan worden opgericht. “Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker”, aldus Op de Beeck. “Er zijn websites, apps, sociale media … Dat wil zeggen dat we dus veel gemakkelijker oproepen kunnen lanceren en zaken ter beschikking kunnen stellen. Dat is dé grote boost geweest.” Een andere verklaring voor het recente succes ziet Franssen dan weer in schaarste en noodzaak, in termen van ruimte dan wel financiën. “Vooral in Amerika heeft de economische crisis het delen en het fenomeen versneld.”

De risico’s

Door dat groeiende succes staan we misschien te weinig stil bij het feit dat er ook risico’s of nadelen aan verbonden zijn aan de deeleconomie. Zo zijn er weinig officiële statistieken en transparante cijfers om het deelfenomeen evidence based in kaart te brengen. Ook het gevaar voor monopolies is niet geheel denkbeeldig. “Dan zijn er nog de kwesties van verzekeringen en regelgeving”, vult Op de Beeck aan. “Maar dat laatste kan bijvoorbeeld via track-and-trace en sensoren gemakkelijk worden opgevangen.”

Overzee

Al bij al gaat deeleconomie, mits het gecontroleerd kan worden, een mooie toekomst tegemoet. Toch plaats Franssen daar nog een werkpuntje bij: “We hebben hier in Europa alle technische knowhow om zelf mooie deelplatformen uit te bouwen, maar de grote spelers en monopolies zitten vooralsnog overzee.” Tijd om ze aan wal te trekken dus.

MEER

Remco Evenepoel: Plezier brengt je op weg

Remco Evenepoel Jong zijn is dromen over de toekomst, en dan vooral over waar je zelf zal staan én de weg die je neemt om daar te geraken. Gelukkig is alles mogelijk als je jong bent. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

Employer brand van betrokkenheid

Bedrijfscultuur Elk bedrijf heeft een eigen employer brand, vaak zonder er zich bewust van te zijn. Het is eenvoudig: de bedrijfscultuur reflecteert de ambitie van het bedrijf, en de employer brand is daarvan de ‘vertaling’.

Gezelligheid troef tijdens winterbarbecue

WinterbarbecueEen stukje wild, spruitjes met spek, boschampignons, een glaasje glühwein en vooral heel veel sfeer. Barbecueën tijdens de winter is ‘hot’. En de populariteit blijft stijgen.

Prof. Dr. Mathieu Vandenbulcke: ‘Lang leven, gelukkig leven!’

Prof. Dr. Mathieu Vandenbulcke‘En ze leefden nog lang en gelukkig’. Zo eindigen de meeste sprookjes. Maar zijn mensen die lang leven ook gelukkig? Wanneer we het hen zelf vragen, blijkt dit meestal wel het geval.

Gezocht: de universele problem solver

Interim-managerDe war for talent, de groeiende omvang van projectwerk en de snelle veranderingen in het bedrijfsleven leiden tot de behoefte aan interim-managers die beschikken over veelgevraagde, schaarse vaardigheden.

Effectief protesteren doe je zo

Zowat iedere media – ook buitenlandse – hebben het al enkele weken over de jonge ‘bosbrossers’ die onze hoofdstad overspoelen. En als je je zelf niet middenin de klimaatmars bevond, kon je er in ieder geval (letterlijk) moeilijk omheen. Er werd dan ook een stevig record verbroken: 70.000 mensen maakten in Brussel deel uit van de grootste klimaatmars ooit in ons land. De boodschap is luid en duidelijk, maar dringt die ook door, of verdampt die met zowat de rest van de aarde?