Home Business Ondernemen Sharing is (not) daring het succes van delen bij bedrijven...

Sharing is (not) daring
het succes van delen bij bedrijven

Deeleconomie boomt, dat zal iedereen beamen die al eens een Cambio-wagen, Uber of Airbnb-kamer heeft geboekt. Maar het gaat verder: ook bedrijven beginnen steeds meer te delen, om zo bijvoorbeeld de kosten van de energiefactuur te managen. Wat is er op dat vlak eigenlijk mogelijk?

De cijfers omtrent deeleconomie zijn om van te duizelen: schattingen van accountants- en belastingadviseurbedrijf PricewaterhouseCooper (PwC) geven aan dat deelplatformen in Europa in 2015 goed waren voor 28 miljard euro aan bruto-inkomsten. En we staan klaarblijkelijk nog maar aan het begin, want dat bedrag zou tegen 2025 oplopen tot 570 miljard euro.

Ondernemen Sharing Economy

Niets nieuws

Die cijfers geven aan dat delen niet zomaar een duurzaamheidstrend is. “Delen en ruilen is nochtans iets dat al enige tijd bestaat”, aldus Vicky Franssen, die voor de Arteveldehogeschool meewerkte aan The sharing personality, een kwalitatief onderzoek bij deelplatformeigenaars en (niet-)gebruikers ervan. “Denk maar aan Couchsurfing of Homelink, waar mensen anderen laten overnachten in hun woning. Of Taxistop, waarmee je zo’n 35 jaar geleden ook al autoritten deelde. Het is dus zeker niet iets nieuws.”

Commerciële platformen?

Wel relatief nieuw is het feit dat niet alleen particulieren steeds gretiger gebruik maken van het deelprincipe. Ook bedrijven zien er vaker de voordelen van in, bijvoorbeeld in termen van onbenutte productiecapaciteit. “Je ziet dat bijvoorbeeld op industrieterreinen, waar leegstaande ruimtes worden aangeboden aan andere bedrijven”, zegt Karin Op de Beeck van Vlaanderen Circulair. “Een volgende stap zou kunnen zijn om iets te doen met de talrijke vrachtwagens die na het lossen leeg over onze wegen rijden. Ik sluit niet uit dat op termijn enkele spelers hierrond commerciële platformen zullen opzetten.”

Fokus Ondernemen Sharing

Krachten bundelen

Delen betekent echter niet alleen met z’n allen onbenutte ruimte gebruiken. Het is ook de krachten bundelen om samen iets te realiseren. Een heel interessant voorbeeld van dit type B2B-delen is de trend waarbij kmo’s zich verenigen om in groep aankopen te doen en zo meer slagkracht te hebben om een volumekorting te bekomen – iets wat voor grote bedrijven veel gemakkelijker is. Zo is momenteel het platform GROUPit volop in ontwikkeling. Hier kunnen bedrijven zich online aansluiten bij een groepsaankoop, zelfs als ze zich niet op hetzelfde bedrijventerrein of in dezelfde gemeente bevinden. Wanneer er voldoende deelnemers zijn, start GROUPit de onderhandelingen met de aanbieders. Het gaat onder meer om de domeinen autoleasing, afvalophaling, transportkosten, tankkaarten en mobiele telefonie.

Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker, wat het succes van deeleconomie verklaart. Karin Op de Beeck

Vergemakkelijken

Het voorbeeld van GROUPit maakt meteen ook duidelijk waarom deeleconomie vandaag zo’n succesverhaal is: het is dankzij de digitalisering dat dit soort deelplatformen in géén tijd kan worden opgericht. “Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker”, aldus Op de Beeck. “Er zijn websites, apps, sociale media … Dat wil zeggen dat we dus veel gemakkelijker oproepen kunnen lanceren en zaken ter beschikking kunnen stellen. Dat is dé grote boost geweest.” Een andere verklaring voor het recente succes ziet Franssen dan weer in schaarste en noodzaak, in termen van ruimte dan wel financiën. “Vooral in Amerika heeft de economische crisis het delen en het fenomeen versneld.”

De risico’s

Door dat groeiende succes staan we misschien te weinig stil bij het feit dat er ook risico’s of nadelen aan verbonden zijn aan de deeleconomie. Zo zijn er weinig officiële statistieken en transparante cijfers om het deelfenomeen evidence based in kaart te brengen. Ook het gevaar voor monopolies is niet geheel denkbeeldig. “Dan zijn er nog de kwesties van verzekeringen en regelgeving”, vult Op de Beeck aan. “Maar dat laatste kan bijvoorbeeld via track-and-trace en sensoren gemakkelijk worden opgevangen.”

Overzee

Al bij al gaat deeleconomie, mits het gecontroleerd kan worden, een mooie toekomst tegemoet. Toch plaats Franssen daar nog een werkpuntje bij: “We hebben hier in Europa alle technische knowhow om zelf mooie deelplatformen uit te bouwen, maar de grote spelers en monopolies zitten vooralsnog overzee.” Tijd om ze aan wal te trekken dus.

MEER

Het feelgood-gevoel werkt

Goed gevoel Dat niet iedereen het goed heeft, weten we allemaal. Bij elke gebeurtenis op deze planeet voelen we die ongelijkheid die in onze wereld heerst. Dit kan gelukkig verhelpt worden door een goed doel te steunen.

Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

logistiek 10 jaar geleden was de logistiek in een onderneming een pure commodity, onder de supervisie van de financieel directeur. Vandaag is net dat middenstuk het hart van veel bedrijven geworden. De supply chain tussen productie en eindklant, met als kloppend hart de distributiecentra, wordt gedreven door de consument/klant

Aandacht nodig voor jonge landbouwer

Moderne samenleving Onze voeding heeft een lange productieweg afgelegd. De bevolkingsgroei blijft groeien. Hoe zeker zijn wij van ons dagelijks brood?

‘Hier kom ik opnieuw sterker uit’

rMarieke VervoortEen sterke vrouw die altijd klaar staat om een nieuwe uitdaging aan te gaan, dat is Marieke Vervoort. Anderen zouden haar ook een doorzetter noemen. In 2000 kreeg ze te horen dat ze door het leven moest in een rolstoel, maar dat stopte Marieke niet om haar dromen achter na te gaan.

Internationaal denken volgens Jonas Dhaenens

Jonas Dhaenens Weg met de Belgische bescheidenheid. Dat is de raad die Jonas Dhaenens aan al zijn collega-ondernemers wil geven. Zelf heeft hij alvast nooit geaarzeld om de zaken groots te zien. Ook nu zit de jonge CEO van Combell boordevol plannen, te beginnen met een overnametocht in Europa.

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Danny Van AsscheOndernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.