Home Business Ondernemen Sharing is (not) daring het succes van delen bij bedrijven...

Sharing is (not) daring
het succes van delen bij bedrijven

Deeleconomie boomt, dat zal iedereen beamen die al eens een Cambio-wagen, Uber of Airbnb-kamer heeft geboekt. Maar het gaat verder: ook bedrijven beginnen steeds meer te delen, om zo bijvoorbeeld de kosten van de energiefactuur te managen. Wat is er op dat vlak eigenlijk mogelijk?

De cijfers omtrent deeleconomie zijn om van te duizelen: schattingen van accountants- en belastingadviseurbedrijf PricewaterhouseCooper (PwC) geven aan dat deelplatformen in Europa in 2015 goed waren voor 28 miljard euro aan bruto-inkomsten. En we staan klaarblijkelijk nog maar aan het begin, want dat bedrag zou tegen 2025 oplopen tot 570 miljard euro.

Ondernemen Sharing Economy

Niets nieuws

Die cijfers geven aan dat delen niet zomaar een duurzaamheidstrend is. “Delen en ruilen is nochtans iets dat al enige tijd bestaat”, aldus Vicky Franssen, die voor de Arteveldehogeschool meewerkte aan The sharing personality, een kwalitatief onderzoek bij deelplatformeigenaars en (niet-)gebruikers ervan. “Denk maar aan Couchsurfing of Homelink, waar mensen anderen laten overnachten in hun woning. Of Taxistop, waarmee je zo’n 35 jaar geleden ook al autoritten deelde. Het is dus zeker niet iets nieuws.”

Commerciële platformen?

Wel relatief nieuw is het feit dat niet alleen particulieren steeds gretiger gebruik maken van het deelprincipe. Ook bedrijven zien er vaker de voordelen van in, bijvoorbeeld in termen van onbenutte productiecapaciteit. “Je ziet dat bijvoorbeeld op industrieterreinen, waar leegstaande ruimtes worden aangeboden aan andere bedrijven”, zegt Karin Op de Beeck van Vlaanderen Circulair. “Een volgende stap zou kunnen zijn om iets te doen met de talrijke vrachtwagens die na het lossen leeg over onze wegen rijden. Ik sluit niet uit dat op termijn enkele spelers hierrond commerciële platformen zullen opzetten.”

Fokus Ondernemen Sharing

Krachten bundelen

Delen betekent echter niet alleen met z’n allen onbenutte ruimte gebruiken. Het is ook de krachten bundelen om samen iets te realiseren. Een heel interessant voorbeeld van dit type B2B-delen is de trend waarbij kmo’s zich verenigen om in groep aankopen te doen en zo meer slagkracht te hebben om een volumekorting te bekomen – iets wat voor grote bedrijven veel gemakkelijker is. Zo is momenteel het platform GROUPit volop in ontwikkeling. Hier kunnen bedrijven zich online aansluiten bij een groepsaankoop, zelfs als ze zich niet op hetzelfde bedrijventerrein of in dezelfde gemeente bevinden. Wanneer er voldoende deelnemers zijn, start GROUPit de onderhandelingen met de aanbieders. Het gaat onder meer om de domeinen autoleasing, afvalophaling, transportkosten, tankkaarten en mobiele telefonie.

Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker, wat het succes van deeleconomie verklaart. Karin Op de Beeck

Vergemakkelijken

Het voorbeeld van GROUPit maakt meteen ook duidelijk waarom deeleconomie vandaag zo’n succesverhaal is: het is dankzij de digitalisering dat dit soort deelplatformen in géén tijd kan worden opgericht. “Particulieren én bedrijven vinden elkaar vandaag veel gemakkelijker”, aldus Op de Beeck. “Er zijn websites, apps, sociale media … Dat wil zeggen dat we dus veel gemakkelijker oproepen kunnen lanceren en zaken ter beschikking kunnen stellen. Dat is dé grote boost geweest.” Een andere verklaring voor het recente succes ziet Franssen dan weer in schaarste en noodzaak, in termen van ruimte dan wel financiën. “Vooral in Amerika heeft de economische crisis het delen en het fenomeen versneld.”

De risico’s

Door dat groeiende succes staan we misschien te weinig stil bij het feit dat er ook risico’s of nadelen aan verbonden zijn aan de deeleconomie. Zo zijn er weinig officiële statistieken en transparante cijfers om het deelfenomeen evidence based in kaart te brengen. Ook het gevaar voor monopolies is niet geheel denkbeeldig. “Dan zijn er nog de kwesties van verzekeringen en regelgeving”, vult Op de Beeck aan. “Maar dat laatste kan bijvoorbeeld via track-and-trace en sensoren gemakkelijk worden opgevangen.”

Overzee

Al bij al gaat deeleconomie, mits het gecontroleerd kan worden, een mooie toekomst tegemoet. Toch plaats Franssen daar nog een werkpuntje bij: “We hebben hier in Europa alle technische knowhow om zelf mooie deelplatformen uit te bouwen, maar de grote spelers en monopolies zitten vooralsnog overzee.” Tijd om ze aan wal te trekken dus.

MEER

Maken kleren écht de man?

Bruno Van GilsMannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

Een virtuele reis door je eigen huis

3STATE Vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars kunnen nog zo’n mooie huizen verkopen, voor potentiële kopers is het heel lastig om een echt idee van zo’n huis te krijgen als het nog niet ingericht is naar hun smaak. Enter de Mechelse startup 3State: hun 3D-VR-platform laat mensen toe in hun nieuwe droomhuis rond te wandelen en dat precies in te richten zoals zij willen.

‘De toekomst van Volvo: elektrisch, autonoom en flexibel’

Lex KerssemakersDe autoindustrie blijft in beweging. Elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en nieuwe manieren van autobezit zijn op dit moment volop in ontwikkeling. Volvo heeft een duidelijke koers gekozen wanneer het gaat om energiezuinig rijden en veiligheid. Lex Kerssemakers, ceo van Volvo Europa, het Midden-Oosten en Afrika, licht toe.

De toekomst zit in de export

Unizo InternationaalBelgië is een zeer open economie met een verhouding van 86 procent export van ons BBP. En onze export groeit dagelijks aan. Er komen nieuwe collega’s bij. Ze creëren jobs. Maar ook de concurrentie neemt toe. Unizo Internationaal staat je daarom bij met tips en advies.

‘Jong beginnen noodzakelijk’

Liesbeth HomansOp het eerste zicht doen we het in Vlaanderen niet slecht op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wanneer we echter focussen op de sociaal-economische positie van vrouwen in Vlaanderen, krijgen we volgens minister Liesbeth Homans een genuanceerder beeld.

Is jouw tijd ook zo kostbaar?

Beleggen“Ga de markt op.” “Beleg je geld.” Iedere dag hoor je reclame over wat je moet doen opdat je geld meer zou opbrengen dan op een spaarboekje. Maar wie kent eigenlijk genoeg van beleggen? Wie heeft de tijd om alle nodige informatie op te zoeken? En wie durft dan die stap te zetten? Ik niet, hoor ik je denken.