Podcast #5: Financiering en de stand van de energiemarkt

DriesBols_Lifepowr_podcast-IndeLift

Voor zowel startende ondernemers als ondernemingen die willen groeien zijn er tal van manieren om voor de nodige financiering te zorgen, maar dewelke precies?

In deze aflevering hebben we het met Dries Bols van Lifepowr over financiering, van crowdfunding, convertible loan agreements tot business angels en andere kapitaalinjecties. Zelf is hij met Lifepowr aanwezig op de energiemarkt en boost hij zijn persoonlijke energie door non-stop businessideeën te produceren, muziek te spelen en golven te pakken op enkele van de mooiste plekken op aarde. Kom te weten hoe jij je financiering het best aanpakt, en waarom de energiemarkt nieuw leven moet worden ingeblazen.

OVER DE ‘BESTAANSREDEN’ VAN LIFEPOWR 
  • [8:38] “De reden waarom we dit doen is onbalans in het net. Wat wil dat zeggen? De voorbije tien, vijftien jaar hebben massaal veel mensen zonnepanelen geïnstalleerd. Puur uit investeringsmindset, maar eigenlijk wekken al die panelen heel veel energie op op zonnige middagen in de zomer. En dat is net wanneer ze die stroom zelf niet gebruiken. Dus ze injecteren in het net en dat moet naar andere plekken vloeien, en vaak wordt dat effectief niet verbruikt en is er teveel energie. Dan moeten andere partijen opdraaien voor de kosten die daarmee gepaard gaan. Trouwens, heel de maatschappij draait daar voor op, ook de mensen zonder zonnepanelen. Wij moeten allemaal ieder jaar meebetalen om dat probleem op te lossen. Mensen met zonnepanelen kunnen op donkere winteravonden heel veel energie verbruiken en hun teller draait terug. Gelukkig, dat stopt allemaal. Vanaf volgend jaar gaan tellers niet meer terugdraaien, mensen krijgen een digitale meter, en effectief hetgeen je zelf gebruikt op het moment dat de zonnepanelen het opwekken, is nog positief voor je elektriciteitsfactuur.”
FINANCIERING NA CROWDFUNDINGCAMPAGNE? 
  • [33:00] “In eerste instantie, zeker in de fase waarin we toen zaten, waren dat business angels. Dat zijn ondernemers of mensen met kennis in de industrie die wel wat ervaring en centen verdiend hebben, of nog steeds actief zijn, en daarin persoonlijk willen investeren. Maar ook advies en kennis, ervaring en netwerk mee aanbieden aan het bedrijf. En dat is echt broodnodig als je als ondernemer iets wilt starten, om dat netwerk en die connecties te krijgen. Want sindsdien zijn ook heel veel andere dingen gebeurd, omdat we die eerste business angels aan boord hadden. Ook omdat zij vertellen in hun kringen in welke start-up ze geïnvesteerd hebben, en zo spread the word zich. En dat is enorm waardevol. […] Als je het zelf kunt doen, zonder een deel van je aandelen weg te geven, is het altijd beter, natuurlijk. Marktvalidatie is enorm waardevol, om te bewijzen dat je een product kunt verkopen. Met andere woorden: revenue van je klanten binnenhalen is de meest waardevolle financiering van al. Dat is target number one.
FINANCIERING DIE VAAK OVER HET HOOFD WORDT GEZIEN
  • [36:08] “Er zijn ook andere formules, het moet niet altijd per se een kapitaalverhoging zijn. Als ik nog een tip mag geven voor ondernemers die geld willen ophalen: ik heb het zelf van een andere collega-ondernemer die zei dat ik eens moest kijken naar convertible loan agreements, converteerbare leningen. Dat is eigenlijk een heel simpele overeenkomst die je maakt met een investeerder. Als je het eens bent, wordt dat ondertekent, dan kan die zelf geld storten and you’re running. Als je meteen voor een kapitaalronde gaat, dan moet je eerst dat geld ophalen, bij de notaris passeren – dat kost ook geld – en dat duurt allemaal nogal lang, en is omslachtig. Het doel van zo’n convertible loan agreement is zeggen: kijk, we willen x ophalen, een miljoen bijvoorbeeld, maar we willen dat niet eerst ophalen en dan een kapitaalsverhoging doen. Als ik 50.000 euro vind of 100.000 euro, goed, ik schrijf zo’n lening uit, geld wordt gestort en we kunnen verder. Pas als we al dat geld samen hebben, dan gaan we een kapitaalsverhoging doen. Dan kun je veel sneller schakelen en on-the-go, voor vele kleinere ticket sizes, toch al bezig zijn.”
OVER HUN ROL IN DE ENERGIEMARKT
  • [45:00] “We zijn natuurlijk bezig met new technology development. We zetten ons in een moeilijke positie want het energielandschap is iets heel archaïsch en conservatief. Wij zetten ons daar als vernieuwende wind die alles probeert beter te maken voor iedereen, maar moeten daar een paar heel grote partijen van overtuigen (…) We praten met de partijen die vandaag de dag het energielandschap uitmaken. In België zijn dat energieleveranciers, de transmissienetbeheerders en distributienetbeheerders. Dat zijn eigenlijk de drie layers in onze energiemarkt. De transmissienetbeheerder is gelukkig een vrij vooruitstrevende partij, Elia, zij hebben heel veel goede ideeën om die transitie naar renewables goed te doen verlopen. Maar dan de distributienetbeheerders, die de kabels en aansluitingen aan huis doen, zijn veel moeilijker mee te krijgen in het verhaal van nieuwe energietechnieken, batterijsystemen en hernieuwbaar gebruik van energie. Ook omdat een groot deel van hun verdiensten afhankelijk is van het verbruik van mensen (…) Hetzelfde geldt een beetje voor de energieleveranciers.”
OVER VOLLEDIGE ENERGIEVRIJHEID
  • [49:00] “Vrijheid is voor mij persoonlijk iets belangrijk om naartoe te streven. Bij Lifepowr vertaalt zich dat in energievrijheid. Zeker in ons eerste product: mobiel zijn, energie eender waar meenemen waar het niet is. In het geval van onze thuisbatterij is het meer onafhankelijkheid van het net: ergens eigen energie opwekken, het zelf verbruiken en het delen met anderen wanneer het logisch is, geeft een soort van vrijheid dat veel verder gaat dan: er komt een kabel tot aan mijn huis, ze geven mij een servicecontract en ze geven mij energie. Als de stroom dan uitvalt of ze knippen het weg, dan zit je zonder. En voor zoiets belangrijk als energie, alle utilities trouwens zoals water, elektriciteit en tegenwoordig ook internet, dat zijn geen zaken waarmee we zonder kunnen. Als je dan deels in je eigen behoefte kunt voorzien, is dat wel iets dat mee in de idea of freedom zit.”

IN DE LIFT – IN SAMENWERKING MET BAAS

 

BAAS inspireert, stimuleert en ondersteunt ondernemende jongeren. BAAS creëert ruimte voor jonge ondernemers om van een droom of idee een eigen onderneming te maken. Geen idee is te gek en geen sector te vreemd. BAAS is een netwerk en steunt op expertise van haar partners. Het brengt je in contact met de juiste informatie en organisaties en geeft je een duwtje in de rug. Om te springen en je kans te grijpen, om je te engageren en telkens die ene stap verder te gaan, om naar het volgende niveau te stijgen.