Home Business Ondernemen Onderneming, opgepast voor greenwashing

Onderneming, opgepast voor greenwashing

Als onderneming wil je opvallen en dan kies je al gauw voor een verfrissende marketing- of reclamecampagne. Die acties neigen, bewust of onbewust, steeds vaker naar ‘greenwashing’: je diensten of producten milieuvriendelijker voorstellen dan ze eigenlijk zijn. Voor een duurzame strategie bewandel je weliswaar best een ander ‘groen’ pad, hoewel een groen imago altijd een evenwichtsoefening is.  

Meer dan 100 bedrijven sloten zich onlangs aan bij het burgerinitiatief Sign For The Future, dat een daadkrachtig milieu- en klimaatbeleid wil. In tijden van bosbrossers en klimaatmarsen kom je als onderneming dus beter uit de verf met een groen imago. Want wees maar zeker dat de publieke opinie steeds vaker een vergrootglas op ondernemingen zet. Dat mocht supermarktketen Delhaize onlangs nog aan den lijve ondervinden toen het haar bouwblokjes voor een spaaractie individueel verpakte in een plastic schaaltje én een plastic verpakking. De grootwarenhuisketen verontschuldigde zich een dag later in paginagrote krantenadvertenties.

Soorten ‘greenwashing’

Ondernemingen staan met andere woorden onder druk om aan een groener imago te werken. De verleiding bestaat om aan ‘greenwashing’ te doen, waarbij je je producten of diensten groener verkoopt dan ze eigenlijk zijn. Er zijn weliswaar verschillende soorten van greenwashing. Je hebt bedrijven die bewust imagocampagnes opzetten om groener te lijken, maar evenzeer heb je ondernemingen die kiezen voor een ecologische verpakking en dat duidelijk vermelden. In het eerste geval gaat het vaak om misleiding, maar in het tweede voorbeeld zie je wel degelijk een milieuvriendelijke keuze. Die kan weliswaar ook genomen worden uit winstbejag, want klimaat en milieu zijn nu eenmaal hot topics. De grens tussen oprechte, groene initiatieven en greenwashing is bij momenten dus erg dun of onduidelijk. En dat maakt het niet alleen verwarrend voor de consument, maar eveneens voor ondernemers.

Groene quickwins

Toch kun je als onderneming ook daadwerkelijk een verschil maken zonder met het vingertje gewezen te worden. Zo kun je verschillende laagdrempelige acties ondernemen die geen of zelfs een positieve invloed op je bedrijfsportefeuille hebben. Het loont bijvoorbeeld de moeite om de overheadkosten eens kritisch onder de loep te nemen. Hoeveel papier jagen we jaarlijks door de printer? Of welke verlichting gebruiken we in de kantoorruimten? Misschien kun je bepaalde processen digitaliseren of verlichting vervangen door energiebesparende led-lampen.

Durf échte milieuvriendelijk ingrepen op een gepaste manier te communiceren, maar maak er ook geen unique selling proposition van als het dat niet is.


Duurzame oplossingen

Bovendien kun je ook diepgaander werk maken van een groenere bedrijfsvoering. De Verenigde Naties definieerde 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee landen hun duurzaamheidsstrategie voor 2030 moeten omkaderen. De werkgeversorganisatie Voka, Vlaams Netwerk van Ondernemingen, maakt bovendien de vertaalslag van deze doelstellingen naar een leertraject voor ondernemingen. Daarnaast hoort ook een samenwerking met een ESCO tot de mogelijkheden om de energie-efficiëntie van je bedrijfsgebouwen te optimaliseren.

Think local, act global

In je bedrijfsvoering kun je ook kiezen om steevast met lokale partners of toeleveranciers te werken. Minder logistieke kilometers verkleinen namelijk je ecologische voetafdruk. Ook hier kunnen laagdrempelige keuzes worden gemaakt. Bestel je relatiegeschenken bijvoorbeeld eens bij een lokale producent. De keuze voor een streekproduct zet ook je lokale verankering in de verf. Dat is mooi meegenomen, toch?

Subtiele communicatie

Bovenstaande voorbeelden hebben geen betrekking op de specifieke producten of diensten die een onderneming aanbiedt. Dat is uiteraard voor iedereen verschillend, waardoor het probleem van greenwashing ook niet voor iedereen even relevant is. Het verschil tussen greenwashing en een oprecht groen verhaal zit ‘m grotendeels in je communicatie. Durf échte milieuvriendelijk ingrepen op een gepaste manier te communiceren, maar maak er ook geen unique selling proposition (USP) van als het dat niet is. Die evenwichtsoefening is allesbehalve evident, maar maakt je onderneming wel heel wat oprechter. In tijden van fake news is dat eveneens geen evidente prestatie.

MEER

Digitale transformatie: we ain’t seen nothing yet

digitalisering Digitale transformatie, iedereen heeft er de mond van vol. Maar het omvat zoveel technologische evoluties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Toch zijn de Belgische bedrijven op goede weg.

‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig...

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.

Focussen op je kernactiviteiten

Buitenlandse bedrijven Een bedrijf dat de focus heeft om in het buitenland te maken, moet met aantal zaken rekening houden. Soms is het beter om bepaalde processen uit te besteden aan partners en dienstverleners, zodat je je kunt concentreren op zaken die echt belangrijk zijn.

Jeroen De Wit: “Op de werkvloer zie je de...

Teamleader Zijn start-up, Teamleader, die hij samen met twee kompanen oprichtte, bouwt software voor bedrijven en groeit sinds 2012 als kool. Hoe staat CEO Jeroen De Wit tegenover levenslang leren en waarom is dat volgens hem goed voor bedrijven en studenten?

‘Transparantie over kwaliteit is de norm’

Dirk RamaekersLange tijd leefde de overtuiging dat het met de kwaliteit van de zorg in Vlaanderen goed zat. De hoge graad van toegankelijkheid en de toewijding van het zorgpersoneel werden verondersteld om dat te garanderen. 

‘Een droom van een stad’

Nic BalthazarEen stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.