Home Business Ondernemen Onderneming, opgepast voor greenwashing

Onderneming, opgepast voor greenwashing

Als onderneming wil je opvallen en dan kies je al gauw voor een verfrissende marketing- of reclamecampagne. Die acties neigen, bewust of onbewust, steeds vaker naar ‘greenwashing’: je diensten of producten milieuvriendelijker voorstellen dan ze eigenlijk zijn. Voor een duurzame strategie bewandel je weliswaar best een ander ‘groen’ pad, hoewel een groen imago altijd een evenwichtsoefening is.  

Meer dan 100 bedrijven sloten zich onlangs aan bij het burgerinitiatief Sign For The Future, dat een daadkrachtig milieu- en klimaatbeleid wil. In tijden van bosbrossers en klimaatmarsen kom je als onderneming dus beter uit de verf met een groen imago. Want wees maar zeker dat de publieke opinie steeds vaker een vergrootglas op ondernemingen zet. Dat mocht supermarktketen Delhaize onlangs nog aan den lijve ondervinden toen het haar bouwblokjes voor een spaaractie individueel verpakte in een plastic schaaltje én een plastic verpakking. De grootwarenhuisketen verontschuldigde zich een dag later in paginagrote krantenadvertenties.

Soorten ‘greenwashing’

Ondernemingen staan met andere woorden onder druk om aan een groener imago te werken. De verleiding bestaat om aan ‘greenwashing’ te doen, waarbij je je producten of diensten groener verkoopt dan ze eigenlijk zijn. Er zijn weliswaar verschillende soorten van greenwashing. Je hebt bedrijven die bewust imagocampagnes opzetten om groener te lijken, maar evenzeer heb je ondernemingen die kiezen voor een ecologische verpakking en dat duidelijk vermelden. In het eerste geval gaat het vaak om misleiding, maar in het tweede voorbeeld zie je wel degelijk een milieuvriendelijke keuze. Die kan weliswaar ook genomen worden uit winstbejag, want klimaat en milieu zijn nu eenmaal hot topics. De grens tussen oprechte, groene initiatieven en greenwashing is bij momenten dus erg dun of onduidelijk. En dat maakt het niet alleen verwarrend voor de consument, maar eveneens voor ondernemers.

Groene quickwins

Toch kun je als onderneming ook daadwerkelijk een verschil maken zonder met het vingertje gewezen te worden. Zo kun je verschillende laagdrempelige acties ondernemen die geen of zelfs een positieve invloed op je bedrijfsportefeuille hebben. Het loont bijvoorbeeld de moeite om de overheadkosten eens kritisch onder de loep te nemen. Hoeveel papier jagen we jaarlijks door de printer? Of welke verlichting gebruiken we in de kantoorruimten? Misschien kun je bepaalde processen digitaliseren of verlichting vervangen door energiebesparende led-lampen.

Durf échte milieuvriendelijk ingrepen op een gepaste manier te communiceren, maar maak er ook geen unique selling proposition van als het dat niet is.


Duurzame oplossingen

Bovendien kun je ook diepgaander werk maken van een groenere bedrijfsvoering. De Verenigde Naties definieerde 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee landen hun duurzaamheidsstrategie voor 2030 moeten omkaderen. De werkgeversorganisatie Voka, Vlaams Netwerk van Ondernemingen, maakt bovendien de vertaalslag van deze doelstellingen naar een leertraject voor ondernemingen. Daarnaast hoort ook een samenwerking met een ESCO tot de mogelijkheden om de energie-efficiëntie van je bedrijfsgebouwen te optimaliseren.

Think local, act global

In je bedrijfsvoering kun je ook kiezen om steevast met lokale partners of toeleveranciers te werken. Minder logistieke kilometers verkleinen namelijk je ecologische voetafdruk. Ook hier kunnen laagdrempelige keuzes worden gemaakt. Bestel je relatiegeschenken bijvoorbeeld eens bij een lokale producent. De keuze voor een streekproduct zet ook je lokale verankering in de verf. Dat is mooi meegenomen, toch?

Subtiele communicatie

Bovenstaande voorbeelden hebben geen betrekking op de specifieke producten of diensten die een onderneming aanbiedt. Dat is uiteraard voor iedereen verschillend, waardoor het probleem van greenwashing ook niet voor iedereen even relevant is. Het verschil tussen greenwashing en een oprecht groen verhaal zit ‘m grotendeels in je communicatie. Durf échte milieuvriendelijk ingrepen op een gepaste manier te communiceren, maar maak er ook geen unique selling proposition (USP) van als het dat niet is. Die evenwichtsoefening is allesbehalve evident, maar maakt je onderneming wel heel wat oprechter. In tijden van fake news is dat eveneens geen evidente prestatie.

MEER

Broodje gezond van bakker robot

automatisatieEen broodje laten beleggen en inpakken door een robot. Het klinkt als sciencefiction maar is het verre van. Zo bestaan er nu al technieken om pakweg salami te herkennen en tomaten te grijpen. Welkom in de verpakkingsfabriek van de toekomst, of liever: van nu.

Festivalzomer:
 boîten en genieten

festivals Ontdek hoe Humo's festivalreporter Average Rob kan genieten op de festivals in België met deze 10 tips. Bier en plezier in eigen land.

Spelen: Kinderen zijn elkaars eerste opvoeders

Spelen De kinderen als zombies verankerd aan een tablet of smartphone. Ouders die tot vervelens toe herhalen ‘ga toch eens buiten spelen’. Wie kinderen heeft, herkent het wellicht al te goed. En toch moeten we blijven motiveren want ‘samenspelen’ sterkt een kind in zijn opvoeding. En wat met die tablet? We legden onze vragen even neer bij drie experts.

Emoties: Een leven met minder piekeren en dalen

hyggeOndanks de toegewezen populaire mening, is de zomer niet voor iedereen het beste seizoen waarin alleen maar leuke dingen lijken te gebeuren. Het kan goed zijn dat je helemaal geen verre reis hebt gemaakt, maar dat je thuis zat met de ene zonneklop na de andere, terwijl je nog maar eens een nieuwe zweetklier ontdekte. Misschien heeft de zomer je zelfs een gebroken hart, een ontslag of een onoverkoombare ruzie met vrienden of familie opgebracht… Of gewoon helemaal niets.

Altijd onderweg voor de zaak

Zakenreizen De hele wereld rondvliegen in businessclass, overal bediend worden, in de beste hotels verblijven. Dat lijkt allemaal zeer leuk. Zakenreizen is iets waar veel mensen een zeer groot en mooi beeld over hebben, maar stroomt dit wel gelijk met de werkelijkheid?

Generische geneesmiddelen: even goed én goedkoper

generische geneesmiddelenNiemand ontkomt eraan. Ook jij hebt wel eens last van een gezondheidskwaaltje. En dan kan het al eens gebeuren dat je hier en daar een pilletje slikt. Met een beetje geluk valt de prijs mee. Maar sommige geneesmiddelen hebben een stevig prijskaartje, al is het niet altijd nodig om er veel geld aan te spenderen. Van de meeste geneesmiddelen bestaat namelijk een goedkope variant die zeker even goed is.