people
Business

De meest cruciale P in ‘people, planet, profit’

09.07.2020
door Hannes Dedeurwaerder

Digitalisering, omzet, industrie 4.0… Het zijn termen waarmee graag gegoocheld wordt. Maar de kern is altijd hetzelfde gebleven, al sinds het prille begin van de geschiedenis van de economie: de mens in de organisatie. Willen we in people investeren, waar moeten we dan vooral aandacht voor hebben?

Toen de Amerikaanse autobouwer Henry Ford de vraag kreeg wat hij het belangrijkste onderdeel van zijn bedrijf vond, zei hij: “Ik verlies elke avond 95 procent van mijn assets, maar zie die de ochtend erop gelukkig weer door de fabriekspoorten binnenkomen.” Met andere woorden: hij zag mensen als dé (toegevoegde) waarde van zijn onderneming. En als je die mensen beter maakt, maak je automatisch ook het bedrijf beter.

Sneller kiezen voor MVO

Bie De Keulenaer werkt bij het Departement Werk en Sociale Economie en is daar projectmedewerker voor MVO Vlaanderen, een kennisplatform voor al wie interesse heeft in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Met als belangrijkste bedoeling te informeren, sensibiliseren en vooral inspireren. “We merken dat bedrijven steeds vaker komen aankloppen met vragen over MVO. Omdat de urgentie er is en de samenleving het verwacht, maar ook omdat het concurrentievoordeel en kansen biedt. Bijvoorbeeld in de ‘war for talent’: jonge mensen kiezen sneller voor een MVO-organisatie. De people-poot komt in die groeiende interesse trouwens sterk naar voor – meer diversiteit, werkbaar werk, gezonde werkplek…”

People en hun competenties

Het woord is gevallen: diversiteit. De Gentse socio-culturele organisatie Refu Interim kreeg vorig jaar de erkenning CSR Pioneers of the Year 2019, omwille van haar innovatieve en inspirerende concept: nieuwkomers die recent naar België zijn gekomen aan vrijwilligerswerk helpen. “Nieuwkomers beschikken over heel wat skills. Niet alleen dankzij hun opleiding in het herkomstland, maar ook door het traject dat ze hebben afgelegd om hier te geraken”, aldus Farah Laporte, coördinator bij Refu Interim.

“In wezen zijn het vaak die hard-ondernemers die supergemotiveerd zijn om hier aan de slag te gaan. Alleen moet dat ook mogelijk zijn, aangezien er in de praktijk veel drempels liggen. Door te focussen op vrijwilligerswerk kunnen nieuwkomers eerst hun sociaal netwerk uitbreiden, zich heroriënteren, hun professionele skills aanscherpen… Zonder gepamperd te worden, moeten ze het uiteindelijk helemaal zelf doen, op basis van hun talenten. Zodat ze na verloop van tijd op die competenties worden aangesproken, in plaats van op hun verblijfstatuut of huidskleur.”

“Eén duurzaamheidsmedewerker aanstellen zal niet volstaan, MVO moet structureel verankerd zijn.” Bie De Keulenaer, Mvo Vlaanderen

MVO op lange termijn verankeren

Naast een sociaal netwerk is ook zelfvertrouwen voor nieuwkomers heel belangrijk. “Als het over people activeren gaat, begint het altijd bij zelfwaarde en identiteit”, gaat Farah Laporte verder. “Samen iets doen dat je bovendien graag doet: dat geeft mensen het gevoel dat ze nuttig zijn en hun steentje bijdragen, en impact kunnen hebben.” Voor Bie De Keulenaer is die liefde voor het werk cruciaal. “Mensen die hun job graag doen zullen die ook goed doen, als ze daar de mogelijkheden toe krijgen. Inzetten op talenten, competenties, werkbaar werk en verdere ontwikkeling zal dat alleen maar verder stimuleren.

Zorg voor mens en milieu moet integraal deel uitmaken van de missie en de waarden van het bedrijf, die de strategie van een organisatie voeden. Pas dan zal het MVO-beleid werkelijk breed gedragen en op lange termijn verankerd worden. Transparante en eerlijke communicatie dienen daarbij centraal te staan.”

Een steeds veranderend proces

Er is ook een verantwoordelijkheid bij organisaties om de juiste mensen aan te trekken. “Die organisaties moeten bevraagd worden naar wíé ze concreet nodig hebben”, gaat Laporte verder. “Alleen zo verkrijg je een optimale match tussen beide partijen. Niemand heeft er iets aan als iemand ergens tegen zijn goesting staat. Goed samenwerken vraagt een engagement aan beide zijden.”

Een blijvend engagement bovendien. “MVO is geen eindbestemming, maar een steeds veranderend proces”, besluit Bie De Keulenaer. “En het moet in alle geledingen van de organisatie zitten – één duurzaamheidsmedewerker aanstellen zal niet volstaan, het moet structureel verankerd zijn. Want een MVO-beleid maakt alleen kans als ook medewerkers erin betrokken zijn en ideeën mogen aanbrengen. Zij zijn namelijk evengoed stakeholders van je organisatie.”

Vorig artikel
Volgend artikel