Home Maatschappij Milieu Hout, lokale energie en kritische zelfevaluatie

De toekomst van duurzaamheid

Hout, lokale energie en kritische zelfevaluatie

Duurzaam ondernemen zal in de toekomst steeds meer de norm worden, mede door de steeds luidere schreeuw vanuit de maatschappij. Hoe kijken de bedrijven zelf naar die vergroening? Hoe zal duurzaamheid evolueren, en vooral: wat wordt het volgende streefdoel?

Terwijl digitalisering de voorbije jaren haar stempel heeft gedrukt op zowat
elk aspect van de bedrijfswereld, is duurzaamheid vandaag het nieuwe buzzword. Hoewel recycling en fairtrade hun nut reeds hebben bewezen, zal vergroening in de toekomst een fundamenteler deel uitmaken van ondernemingen.

De nieuwe norm

“Het is absoluut nodig om duurzaamheid in de strategie van elk bedrijf te integreren, want het zal steeds meer de norm worden”, zegt Filip De Jaeger, adjunct directeur-generaal bij Fedustria, de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie. “Kijk maar naar de klimaatacties van jongeren over de hele wereld. Deze jongeren zullen binnenkort hun eerste stappen in de bedrijfswereld zetten en hun invloed daar uitoefenen.”

Hernieuwbare grondstof

Hoe draagt Fedustria bijvoorbeeld zelf bij aan de vergroening? “Duurzaam ondernemen zit in ons DNA, zeker bij onze houtbedrijven.” De Jaeger verwijst daarbij naar de campagne ‘Hout geeft zuurstof’, die de voordelen van hout promoot. “Hout is een hernieuwbare grondstof. Met de campagne knipogen we naar het fotosyntheseproces, waarbij bomen CO2 omzetten naar koolstof in de vorm van hout. CO2 blijft daardoor opgeslagen in het hout. Hoe langer we dat hout gebruiken, hoe langer de broeikasgassen opgesloten zitten. Onze houtbedrijven houden deze gesloten kring draaiende.” Ook Fedustria’s textielbedrijven worden aangemoedigd om hun productieprocessen te herzien. “We willen de overstap naar een circulair ondernemingsmodel promoten.”

Grijze stroom

In de energiemarkt is er volgens Pieterjan Verhaeghen, co-founder en general manager van Bolt, nog veel werk. Bolt zorgt ervoor dat stroom lokaal gekocht kan worden bij een opwekker naar keuze. “Dat is nodig, want de markt is nu niet transparant. Groene stroom is daardoor vaak nog grijs. Energieleveranciers moeten bewijzen dat hun stroom groen is aan de hand van certificaten.” Maar het probleem is dat er te veel certificaten zijn in Europa; per stuk kosten ze daardoor slechts 30 cent.

‘De markt is nu niet transparant. Groene stroom is daardoor vaak nog grijs.’
Pieterjan Verhaeghen, Bolt

“Hierdoor kunnen leveranciers op een luie manier groene stroom aanbieden. Door energie lokaal te kopen weet je waar de stroom vandaan komt.” Hoe de traditionele energiemarkt hierop reageert? “Niet vijandig. Regulatoren kijken positief naar ons concept.”

Kritische zelfevaluatie

Hoe zal het duurzaamheidsbegrip de komende decennia evolueren en wat wordt het volgende streefdoel? Volgens De Jaeger is kritische zelfevaluatie noodzakelijk: “Elke onderneming vindt van zichzelf dat hij op een of andere manier duurzaam is, maar we moeten opletten met greenwashing.” Een objectief afwegingskader kan zinvol zijn: “In het verleden werden vaak levenscyclusanalyses gemaakt, maar er bestaat de neiging om delen uit de cyclus te tillen om zich goed te positioneren in de duurzame markt. Het is belangrijk om dit objectief af te toetsen volgens vaste criteria. Er bestaan nu wel controles, maar die verlopen intellectueel niet altijd even correct.”

Positief in concurrentie

Verhaeghen vervolledigt: “De energiemarkt bestaat uit politieke krachten en lobbyisten. Het is belangrijk dat nieuwe bedrijven zoals Bolt de industrie van binnenuit veranderen, want deze jonge ondernemers behoren tot de eerste generatie die is opgegroeid met het klimaatprobleem en dit echt serieus neemt.” Van concurrentie is Verhaeghen niet bang: “Concurrentie betekent dat we de sector effectief aan het veranderen zijn.” Lokale energiegemeenschappen zijn volgens hem dan ook de toekomst: “Wat niet lokaal voorzien wordt, kan Europees worden uitgewisseld. Energieleveranciers zullen functioneren als facilitoren van de gemeenschappen.”

De Jaeger ziet de focus dan weer op houtbouw liggen: “We zien in onze buurlanden en zelfs wereldwijd dat hout steden kan verduurzamen, mede dankzij technologische revoluties. Zo is het mogelijk om met hout gebouwen van meer dan 24 verdiepingen te bouwen. In de toekomst zal houtbouw een ware hype worden.”

MEER

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.

Op weg naar het juridische noorden

LegalJustitie staat onder druk. (Inter)nationale politieke wijzigingen zorgen ervoor dat we ons dringend terug op het juiste pad moeten begeven. Advocaat Sven Mary trekt mee aan de alarmbel.

Hooverphonic wordt 25 in 2020!

De band Hooverphonic blaast 25 kaarsjes uit in 2020. Voor ze dat gaan vieren, duiken Alex Callier, Raymond Geerts en Luka Cruysberghs, elk op hun eigen manier, de eindejaarperiode in. Hoe brengen zij kerst en Nieuwjaar door? Wat zijn hun goede voornemens? En wat staat er op het menu?

De plug-and-playbelofte van e-commerce

Webshop Voor heel wat Vlaamse kmo’s die hun business online willen brengen, voelt het water toch nog wat koud aan. Technisch, maar ook inhoudelijk lijkt de stap naar e-commerce vaak complex. Een integrale 4D-aanpak kan soelaas bieden.

Met duurzaam hrm strategische doelstellingen behalen

HRMBedrijven die op een geloofwaardige manier maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, moeten een duurzaam personeelsbeleid voeren. Jarenlang werd de People-component binnen het MVO-verhaal verwaarloosd. Vandaag wint duurzaam hrm terrein op strategisch hrm en daar zijn enkele goede redenen voor.

Voor iedereen bestaat er een op maat gemaakte reis

CruiseOp een cruise langs de Noorse fjorden, met een machete tussen de tanden door de Colombiaanse jungle of in lotushouding op een berg in Nepal zitten om tot rust te komen. Tegenwoordig past er op elk reispotje een bestemmingsdekseltje. What’s hot & what’s not?