Home Business Ondernemen Hoe ondernemen met oog voor de maatschappij in opmars is

Hoe ondernemen met oog voor de maatschappij in opmars is

Ondernemers hebben meer dan ooit oog voor de maatschappelijke, ecologische en economische impact van wat ze doen. Een paar maatschappelijke evoluties dwingt hen er ook lichtjes toe om waarde in te bakken in hun dna.

People, planet, profit: dat zijn inmiddels al zo’n twee decennia de drie pijlers onder maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), een trend waarbij ondernemers meer en meer oog hebben voor de impact van hun bedrijfsactiviteiten op de maatschappij, op de economie en de eerlijkheid van de concurrentie, en op het milieu. Het maatschappelijke bewustzijn van grote bedrijven is enorm gegroeid, met grote namen als Microsoft, Disney, BMW, Colgate en Lego op kop. Zeker de afgelopen vijf jaar is er een forse internationale opstoot geweest. Volgens een studie van consultancygroep PriceWaterhouseCoopers publiceert vandaag 82 procent van alle bedrijven in de Standard & Poor’s 500-index een jaarlijks corporate responsibility report. In 2010 was dat nog maar twintig procent.

Maar ook bij kmo’s is de bewustwording aan het groeien. “Ze hebben niet de kapitaalkracht om dezelfde mvo-programma’s op te zetten als grote bedrijven, maar in veel gevallen is het net makkelijker voor hen om maatschappelijke verantwoordelijkheid in hun bedrijf in te bouwen”, zegt Philip Oosterlinck, partner bij consultancybureau Oxalis. “In het menselijke aspect bijvoorbeeld: de zaakvoerder staat bij een kmo meestal wat dichter bij de werkvloer.”

Tot enkele jaren geleden zagen veel bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen puur als een marketingtool’ — Philip Oosterlinck, Oxalis

Goed zijn voor maatschappij, economie en milieu is natuurlijk ook positief voor de goede naam van de producten of diensten en het merk dat een onderneming daarrond heeft gebouwd. Die impact van maatschappelijk verantwoord ondernemen op de branding van een bedrijf gaat vandaag zelfs zo ver dat sommige merken zich wagen aan brand activism. Bedrijven gaan initiatieven en engagementen aan in heel specifieke domeinen waar ze een grote impact kunnen hebben. “Tot enkele jaren geleden zagen veel bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen puur als een marketingtool”, zegt Oosterlinck. “Ze deden dat omdat het sexy is, maar het werd niet echt beleefd. Pas de afgelopen jaren merken we een échte bewustwording bij bedrijfsleiders. Ze passen het ook meer in een duurzaamheidsgedachte in. Wat ze nu doen op gebied daarvan brengt binnen enkele jaren op.”

De forse versnelling die maatschappelijk verantwoord ondernemen de afgelopen jaren kende, valt ook samen met een opmars van een nieuwe generatie medewerkers en klanten. Hoe meer de millennialgeneratie aanzwelt in het personeels- en klantenbestand, hoe meer ze ook haar sociale gevoel opdringt. Dat geldt bij uitstek voor startende bedrijven, die ook vaak opgericht zijn vanuit die generatie. “Een start-up kan het meteen inbouwen in zijn businessmodel”, zegt Oosterlinck.

De belangrijkste vraag die een bedrijf zichzelf moet stellen is: wat zou de wereld missen wanneer we er niet zouden zijn? — Hilde Van Damme, Unizo

De verantwoordelijkheid die een bedrijf aan de dag legt, past uiteindelijk in een veel breder kader. Dat van de waarde die het bijbrengt. Een recente trend is dat zelfs de ontwikkeling van het product of de dienst wordt opengesteld voor klanten en medewerkers. Imagineering en co-creatie zijn termen die populair werden gemaakt door de mediaconcern Disney, dat in de jaren tachtig van vorige eeuw al deels op basis van de vraag van bezoekers nieuwe attracties bedacht voor zijn pretparken. Maar sinds het concept ‘waarde’ zijn opmars nam in het brede bedrijfsleven, sijpelen die begrippen ook door naar alle sectoren.

“Door imagineering bouw je, met ideeën van de klant en de individuele medewerker, samen een identiteit op, een purpose“, zegt Hilde Van Damme, adviseur innovatie en ontwikkeling bij zelfstandigenorganisatie Unizo. “Neem bijvoorbeeld een meubelmaker: die kan decennialang heel degelijke en mooie meubels maken, maar het is niet zeker dat hij daarmee het verschil zal blijven maken. Maar wanneer hij vertrekt vanuit het idee dat zijn producten familieleden samenbrengen, die meer en meer in hun eigen wereldje zijn gaan leven door persoonlijke technologie, dan bouwt hij een ‘waarom’ in dat zijn product ingrijpend kan veranderen. De belangrijkste vraag die een bedrijf zichzelf moet stellen is: wat zou de wereld missen wanneer we er niet zouden zijn?”

MEER

Tijd, aandacht – en plaatjes – voor de zoekende...

Joris HesselsNu ons gammele vaalgele busje, de opplooibare caravan en de bijhorende liedjes na drie televisieseizoenen Radio Gaga stilgevallen zijn, neem ik even het (voor)woord om een ode te brengen aan de zorgende en zoekende mens. Wil je een plaatje aanvragen?

Zorgen voor morgen

ZorgsectorWe willen allemaal graag een lekker lang leven leiden, maar zijn er tegelijk als de dood voor om zorg- of hulpbehoevend te worden. Gelukkig heeft de medische wereld, en meer bepaald de zorgsector, daar alle begrip voor en zien ‘zorg’, infrastructuur en omgeving er heel anders uit vandaag.

Data kopen en data krijgen

Big DataWe staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie en die heeft ingrijpende gevolgen, voor het bedrijfsleven maar ook voor mens en maatschappij. “Al die connectiviteit is mooi, maar van wie zijn al die data en wie kan en mag ze gebruiken?”

Een kleine hap uit de wetenschap Drie toonaangevende hedendaagse...

WetenschapAristoteles, Albert Einstein, Marie Curie of Sir Isaac Newton: het zijn slechts enkele van de ronkende namen die je blijft tegenkomen in geschiedenisboeken. Ze hebben stuk voor stuk de noodzakelijke fundamenten gevormd van de huidige wetenschap, en waren een van de eersten in hun eigen veld van expertise die de juiste vragen stelden –en vooral de correcte antwoorden vonden.

‘Sociaal contact is even belangrijk als eten en drinken’

Sociaal contactEens je de 50 nadert, denk je meer na over ‘later’. Hoe zal het je verder vergaan? Is je pensioensparen van nut geweest? Hoe bereid je je voor op de ‘oude dag’, en kun je de dingen blijven doen die je graag doet?

Cocreatie, een groot voordeel in een snel veranderende markt

Of we het nu willen of niet, de hele wereld wordt verpakt. Sustainability moet er echter voor zorgen dat Moeder Aarde in de toekomst steeds minder te lijden heeft onder onze verpakkingsdrang. “We staan voor grote uitdagingen, maar met een goede visie komen we zeker tot resultaat.”