Home Business Het (digitale) kantoor van de toekomst

Het (digitale) kantoor van de toekomst

Een ware digitale revolutie lijkt in het ondernemerslandschap momenteel onvermijdelijk. Ondernemers moeten risico’s nemen en durven springen in een nieuwe, digitalere wereld. We vroegen Peter De Keyzer en Eline De Munck naar hun verwachtingen van de toekomst, de periode na de huidige coronacrisis. 

“Als je zoals mij een winkel hebt en producten verkoopt, dan is permanent telewerken niet realistisch”, klinkt het alvast bij De Munck. “Wij moeten een service kunnen bieden
en de mensen helpen. Daarnaast zijn veel productiebedrijven belangrijk voor onze producten, ook zij kunnen niet telewerken.

Voor mijn sector is dat geen optie, al merk ik wel dat er heel veel zaken ook vlotter verlopen nu, tijdens deze crisis. Agendapunten moeten op voorhand worden vastgelegd om efficiënter tot constructieve beslissingen te komen. Knopen worden sneller doorgehakt, net omdat het onlinemeetings zijn.”

Extra veel management

Iets wat ook De Keyzer ervaart, al kruipt er in die onlinemeetings wel extra veel management. “Je moet ervoor zorgen dat iedereen beschikbaar is voor een videocall. Op de werkvloer kun je gewoon naar die persoon toegaan wanneer nodig. Het thuiswerken gaat, maar permanent telewerken, lijkt me niet haalbaar. Je kunt fysiek perfect werken op afstand als je een kantoorjob hebt, maar in de praktijk gaat dan de cultuur van je bedrijf gewoon verdwijnen.

Het team- en samenhorigheidsgevoel ontstaat op de werkvloer, dat kun je digitaal niet vervangen. Samen dingen beleven en af en toe aan de koffiemachine iemand tegenkomen voor een toffe babbel, dat heb je nodig. Wel denk ik dat videocalls populair zullen blijven als vervanging voor telefonische gesprekken en meetings op afstand.”

“Het team- en samenhorigheidsgevoel ontstaat op de werkvloer, dat kun je digitaal niet vervangen.”

Techkantoor en werktools

Telewerken zal ongetwijfeld meer onderdeel uitmaken van het toekomstige ondernemerslandschap. Welke werkapps en -tools kunnen helpen om dat efficiënt
te doen verlopen? “Zelf maak ik erg veel gebruik van WhatsApp”, licht De Keyzer toe. “Dat kun je ook gebruiken op je laptop en zo meer informatie in één keer doorsturen. Je maakt er aparte groepen aan per project, waardoor het makkelijk is om het overzicht van bepaalde opdrachten te bewaren.

Digitale bedrijfsfunctie

Google Drive is handig om documenten te delen waar iedereen aan kan en Google Hangouts is dan weer bruikbaar voor onlinemeetings.” De Munck zet eveneens in op die laatste. “Wij maakten er al gretig gebruik van, maar nu natuurlijk nog meer. Zelf werken we aan een chatbot als digitale tool, om de consument online meer bij te staan. Dat helpt zeker om je bedrijf digitaal te doen functioneren.”

Netwerken in virtuele omstandigheden?

En wat met netwerken, de motor van het ondernemerschap? Kan op zo’n ongedwongen manier – hapje, drankje, babbeltje – nieuwe (zaken)relaties ontmoeten eveneens uitsluitend digitaal verlopen in de nabije toekomst? “Je kunt webinars organiseren voor veel mensen simultaan, maar een echte connectie maken, dat is al heel wat moeilijker. Het sociale aspect, dat hoort nu eenmaal bij netwerken. Dat lukt niet digitaal”, klinkt het bij De Keyzer. “Tijdens netwerken wil je jouw persoonlijkheid laten zien en tonen waarvoor je merk staat”, vult De Munck aan. “Dat gevoel kun je erg moeilijk online creëren, zeker wanneer je iemand nog niet kent.” Alleen nog e-peritieven lijkt dus voorlopig geen afsluiter van de (digitale) werkdag.

Risico’s durven (onder)nemen

“Het ondernemerschap gaat volgens mij revolteren tegen alles wat er nu aan de gang is”, meent De Munck. “Hoe de klap van de coronacrisis wordt opgevangen, dat valt nog te bekijken. Eén ding staat vast: de digitale revolutie zal zich sterker doorzetten. Als ondernemer moet je nu durven risico’s nemen en prognoses maken. Je moet dingen vanuit een ander perspectief bekijken en dat is enorm spannend.”

“Hoe de klap van de coronacrisis wordt opgevangen, dat valt nog te bekijken. Eén ding staat vast: de digitale revolutie zal zich sterker doorzetten.”

Overleven, een nieuwe bedrijfsbezigheid

De Keyzer denkt dat ondernemers meer op langere termijn durven denken en toch ook voorzichtiger zullen worden. “Nu heerst er het besef dat je op langere termijn moet kunnen voorzien dat je bedrijf een sluiting van vijf à zes weken overleeft. Dat zal voor velen een onderdeel van een standaardplanning worden, een buffer creëren om dergelijke crisis te overleven. Daarnaast valt het te bekijken hoe bedrijven uit de crisis zullen komen. Misschien dat er meer flexibelere en halftijdse jobs zullen verschijnen, om bedrijven terug te helpen groeien. Al is overleven momenteel de belangrijkste bezigheid voor iedere onderneming.”

Hoe efficiënt thuiswerken?

Wie toch meer zal thuiswerken, kan ongetwijfeld heel wat tips gebruiken: hoe maak je van een thuiswerkdag een succes? “Voor veel mensen is thuiswerken niet evident. Als tip zou ik meegeven om je vrije tijd ergens anders proberen door te brengen dan thuis, anders vind je geen rust”, raadt De Munck aan. “Wanneer je werkplek ook je ontspanplek is, heb je geen ruimte om je hoofd leeg te maken. Ga voor of na je werk sporten of wandelen, zodat je jouw lichaam en geest fit en actief houdt. Dan kun je jezelf daarnaast beter focussen.”

Realistisch werkritme

De Keyzer vult aan: “Leg jezelf voldoende discipline op. Maak realistische to-dolijstjes aan het begin van de werkdag en werk die ook af, zodat je niet gefrustreerd je werkdag eindigt. Doe alsof je gewoon een dag naar kantoor gaat. Sta op tijd op, kies fatsoenlijke kleren en blijf niet in je pyjama zitten, en probeer dat kantoorgevoel en dat ritme te behouden. Het is heel vermoeiend om voortdurend vanop afstand te werken, en op die manier maak je het jezelf makkelijker om er een succes van te maken.”


ElineDeMunck_OdettesLunettes_businessOndernemer en influencer Eline De Munck is co-founder en manager van Odette Lunettes. Een tijdloos high end eyewear brand met een uitgebreide collectie brillen en zonnebrillen. Eline is daarnaast ook bekend als televisiegezicht van programma’s zoals onder andere ‘Thuis’ en ‘Steracteur Sterartiest’. Odette Lunettes moest de winkel sluiten, maar blijft operationeel achter de schermen via de webshop. Ze doen nu onlineconsultaties met behulp van Facetime.

PeterDeKeyzer_copyright_IanSegalOndernemer Peter De Keyzer is co- founder en managing partner van Growth Inc., een bedrijf dat anderen helpt met strategische communicatie en advies. Eerder was hij hoofdeconoom bij onder andere BNP Paribas Fortis en KBC. Hij schrijft als opiniemaker voor Belgische kranten zoals De Tijd en publiceerde zijn eigen boek ‘Groei maakt gelukkig’. Growth Inc. werkt momenteel verder van thuis uit.

MEER

Attitude verbouwen voor een moderne stad

Leo Van BroeckVlaams bouwmeester Leo Van Broeck had het over het versterken van de stads- en dorpskernen en over hoe woningen in verkavelingen gemakkelijk een tienvoud aan oppervlakte innemen in vergelijking met een gemiddelde stadwoning. Een bezorgde Vlaming reageerde hierop dat we toch niet allemaal in appartementen kunnen gaan wonen, men heeft graag wat groen en een tuintje rondom hun (t)huis. Voor ons kwam het een beetje als een donderslag bij heldere hemel, maar het bevestigt het gevoel waar we al even mee zitten.. . De Vlaming moet dringend zijn attitude (ver)bouwen.

Je bent jong en je skillt wat

Jongeren Als we jong zijn, zijn we allemaal zoekende. Op zoek naar een doel en natuurlijk ook naar een job. Het betreden van de arbeidsmarkt vergt bepaalde competenties. Maar hoe werk je het best aan je skills?

R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

R&DAls kmo is R&D nog steeds de rode draad. Voor de toepasbaarheid van onderzoek moet nagedacht worden over disruptieve ideeën, game-changers en vernieuwing.

Het abc van goede wachtwoorden

Online VeiligheidHet is krakkemikkig gesteld met de cyberhygiëne van de Belg, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de AXA Partners. Zeker wat het gebruik van wachtwoorden betreft, is er nog heel veel werk aan de winkel.

De zomer in het teken van verbinding… en welkome...

Saïd BoumazougheHet is eindelijk zover: negen maanden hebben we gewacht, om 92 dagen lang die zon te kunnen opdoen. Er bestaat gelukkig geen handleiding ‘Hoe geniet ik van de zomer’. Het belangrijkste is vooral dat er geen plaats is voor stress en zure gezichten.

All-in eigen tuin

Staycation De huidige pandemie mag dan wel een stevige linkse hebben gegeven inzake zomerplannen, dat wil echter niet zeggen dat er niets te beleven valt voor jou en je gezin de komende periode. Binnen je eigen sociale bubbel – die stapsgewijs opnieuw wat groter wordt – kun je namelijk op tal van manieren nieuwe dingen doen en zien.