Home Business Ondernemen Handje contantje maakt plaats voor…

Handje contantje maakt plaats voor…

Cash betalen en handmatige bankoverschrijvingen lijken inmiddels tot een vorig tijdperk te behoren. Alles wordt digitaal, betalingen en ontvangsten zodoende ook. Welke trends liggen nog meer in het verschiet?

Mobiel betalen kent een forse toename in ons land. Bij de nodige aankopen is het scannen van de QR-code allang geen onbekende meer. Ook via geolocatie wordt er steeds vaker gezocht naar een winkel naar keuze, om op die manier rechtstreeks een product of dienst aan te kopen. Dat gebeurt doorgaans via een app zoals bijvoorbeeld Payconiq – vorig jaar nog gefusioneerd met Bancontact. “Ons doel is de betaaloplossingen te laten evolueren en ze toegankelijk te maken voor iedereen. Zo willen we de winkelervaring voor zowel de handelaar als de consument permanent verbeteren,” vertelt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.

Simpliciteit brengt op

Ook Mollie is zo’n betaaldienstverlener, in se een betaalautomaat, om online te kunnen betalen. Dit bedrijf maakt het dan weer mogelijk voor ondernemers om online betaald te krijgen. “Wij zorgen ervoor dat de consument op veel verschillende manieren kan betalen en dat de klant, de handelaar dus, dat geld effectief krijgt”, legt Remco Boer, directeur van Mollie uit. “Alle technische zaken nemen wij op ons, alsook achterliggende contracten en het afhandelen van de geldstroom. Dat hele proces is altijd erg ingewikkeld geweest.” De missie van Mollie is dan ook om betalingen en ontvangsten ontzettend eenvoudig te maken. En die simpliciteit bleek een goed instrument te zijn voor groei. “Vier jaar geleden zijn we met diezelfde waarden uitgebreid naar België. Nu bedienen we ongeveer een derde van alle webwinkels in België.”

Toename in app-gebruik

In totaal bedienen ze 65.000 actieve klanten terwijl Payconiq inmiddels geïntegreerd is bij 65.000 handelaars. “Als we kijken naar de transacties met de app, zien we in 2018 een groei van 100 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In 2018 hadden wij 35 miljoen transacties. Als je dat vergelijkt met juni dit jaar, merken we weer een toename is van 100 procent,” aldus Vandepeute.

Online = offline

Helemaal digitaal betalen doet de consument echter nog niet, al valt er wel een duidelijke trend te zien: online en offline lopen steeds meer in elkaar over. Allerlei soorten betalingen gebeuren tegenwoordig vanop een digitaal afstandje, zoals bijvoorbeeld transacties voor schoolgeld of keukeninstallateurs die hun klanten digitale facturen sturen. Daarnaast wordt Boer ook internationalisering als tendens gewaar. Dat geldt voor zowel consument als ondernemer. “Iedereen kijkt over de grens. De eigen thuismarkt voor e-commerce is relatief klein, dus gaan we het elders zoeken. België kijkt naar Nederland en andersom. Of verder: Engeland of Duitsland.”

20 procent van de mensen, jonger dan 34 jaar, stapt een winkel buiten omdat ze niet elektronisch kunnen betalen.
— Nathalie Vandepeute, Bancontact Payconiq Company

Klaarstaan voor de toekomst

Ook Vandepeute onderschrijft dat elektronisch betalen alleen maar zal toenemen. “Als handelaar kun je ook niet meer echt anders. Als je kijkt de jongere generatie, die onder de 34 jaar, bemerken we dat 20 procent daarvan een winkel is buiten gestapt omdat ze niet elektronisch konden betalen. Over de hele bevolking vertegenwoordigt dat 11 procent.” Daar valt een simpele conclusie uit te trekken als handelaar: in de toekomst sta je maar best klaar met moderne oplossingen om betalingen te vergemakkelijken voor je klanten, wil je je winst blijven verzekeren.

Betaling als beleving

Ten slotte heb je ook nog de wearables, een laatste betalingstrend die Vandepeute ziet toenemen in de toekomst. Deze wearables, vaak in de vorm van een armband of ring, zorgen ervoor dat transacties snel en quasi onopgemerkt doorgevoerd kunnen worden. “Betalingen zullen meer en meer geïntegreerd geraken in de winkelervaring zelf. Dus dat je letterlijk niet meer ziet dat er betaald wordt.” Bijvoorbeeld wanneer iemand een parkeergarage uitrijdt en er automatisch een bedrag afgeschreven wordt. Of dat er bij een benzinestation van tevoren aangeeft voor hoeveel er getankt moet worden, en dat die betaling dan vanzelf gaat. Gemakkelijk en zo gepiept: dat is het antwoord op de betaalvraag van morgen.

MEER

Hooverphonic wordt 25 in 2020!

De band Hooverphonic blaast 25 kaarsjes uit in 2020. Voor ze dat gaan vieren, duiken Alex Callier, Raymond Geerts en Luka Cruysberghs, elk op hun eigen manier, de eindejaarperiode in. Hoe brengen zij kerst en Nieuwjaar door? Wat zijn hun goede voornemens? En wat staat er op het menu?

3 vragen aan… Fanny Sterckx

Wat is het belang van een relocationprofessional? “Veel internationale bedrijven bieden relocationpakketten aan om hun personeel en familie te ondersteunen tijdens een verhuizing. Zelfs als...

“Levenslang leren moet iets plezants worden”

VUB Duaal leren is niet enkel een zaak van het secundair onderwijs. Ook aan onze universiteiten verdient het absoluut een plaats, zegt Caroline Pauwels, rector van de VUB. Aan haar eigen universiteit voegt ze alvast de daad bij het woord.

Cocoonen met technologie

Smart living Waarom zou je je leven lastig maken als je het ook op een lekker luxueuze manier kunt organiseren, structureren en commanderen?

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

DigitaalkundeDe digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

AIArtificiële Intelligentie: de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar tegelijkertijd staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. In hoeverre willen we AI, als maatschappij? En welke grenzen stellen we, met het oog op privacy, welvaart én werkgelegenheid aan de ontwikkeling van deze intelligentie?