Home Maatschappij Agri & Food Groeien doe je zo

Groeien doe je zo

Een kwaliteitsvol product, een uitgekiemde organisatie, een gezonde drang naar innovatie en een positieve blik op de toekomst: het zijn enkele aspecten die van een bedrijf een succesverhaal maken. Blijven groeien is het doel, maar hoe kun je een sterke en blijvende evolutie aanhouden?

Eén bedrijf dat een mooi groeitraject kan voorleggen, is Pauwels Sauzen. Dit Belgische bedrijf, begonnen in 1909 in Borgerhout, ontving nog in 2017 van het businessmagazine Trends de prestigieuze Trends Gazellen Award voor snelst groeiende bedrijf in regio Antwerpen, binnen de categorie grote bedrijven.

Sleutelwoord: R&D

“Dat wij zijn blijven groeien als bedrijf, ook op de buitenlandse markt, heeft meerdere redenen”, zegt gedelegeerd bestuurder Charles Van Damme. “Ten eerste is het belangrijk om non-stop te investeren in innovatie.” Het sleutelwoord hierbij? R&D. “Wij hebben twee afdelingen die continu ontwikkelingen maken. Bovendien investeren we ook in proceslijnen, verpakkingen en personeel.”

Focus op de klant

Daarnaast hebben overnames ervoor gezorgd dat het bedrijf steeds prominenter in de markt kwam te staan. “Zo haal je ervaring en expertise binnen. Voor ons resulteerde het in een mooie variatie in ons assortiment.” Als derde reden voor hun groeispurt, haalt Van Damme een voortdurende focus op de klant aan. “Als familiale onderneming dragen wij klantgerichtheid hoog in het vaandel. Het is belangrijk om te investeren in je mensen, in combinatie met investeringen in technologie. Door zeer hoge standaarden te hanteren, ga je als gevolg uitstekende kwaliteit leveren.”

Lokaal samenwerken

Pauwels speelt zelf in op vier terreinen. Het bedrijf belevert bijna alle leidende retailers, het maakt binnen co-packing verschillende, wereldwijd bekende A-merken, het exporteert sauzen binnen en buiten Europa, en met het Pauwelsmerk ligt de focus op out-of-home: van brasserieën over frituren tot (grote) hamburgerketens. Export is dan ook een belangrijke factor voor succes, vervolgt Van Damme. “De belangrijkste markt is Europa, met name België, Frankrijk en Engeland. Lokale aanwezigheid is daarbij van groot belang. Voor export buiten Europa werken we met traders die ook nauw samenwerken met de lokale invoerders. Zo leer je de lokale markt gedurende enkele decennia door en door kennen.”

Knowhow

Smaakvoorkeuren en gebruik zijn namelijk overal anders. In Afrika wordt mayonaise bijvoorbeeld gebruikt als boter – veel mensen hebben geen frigo, en een mayonaise kan veel beter tegen hoge temperaturen dan boter. “Verdere knowhow over lokale kwaliteitseisen, wetgeving, logistiek, transportvereisten en administratie helpt je nog heel wat verder. Als voedselproducent kun je eigenlijk niet anders. De regelgeving rond export van voedingsproducten is heel streng en de eisen worden alleen maar hoger.”

Constante kwaliteit

Luister bovendien ook naar de behoeften van het lokaal cliënteel en houd rekening met de verschillen, zo blijven onaangename verassingen grotendeels binnen de perken. “Essentieel is dat de kwaliteit van je product constant is, iedere levering opnieuw. Dat is een absolute voorwaarde om nieuwe markten in het buitenland aan te boren en die klanten te behouden. Exporteren blijft een avontuur, waar de nodige risico’s aan vasthangen. Maar België heeft een goede reputatie, en met een kwalitatief product kun je heel wat deuren openen”, concludeert Van Damme.


IN SAMENWERKING MET…

Pauwels, dé producent van heerlijke sauzen. Naast een uitgebreid assortiment, worden onze sauzen regelmatig getest om tot de beste kwaliteit te komen. Die continue kwaliteitscontrole wordt gevrijwaard dankzij een innovatieve aanpak, met steeds nieuwe ontwikkelingen. Onze sauzen behouden zo hun mooie structuur en onze klanten worden goed én op tijd bediend. Investeringen in personeel en machines zorgen er tenslotte voor dat we sterk in de markt blijven staan.

MEER

Verweven van leren, werken en leven

Te weinig Vlamingen volgen een opleiding en er is dringend nood aan een alomvattende en concrete visie rond levenslang leren.

Vlaanderen: per definitie internationaal

Agoria Vlaanderen is sinds mensenheugenis een draaischijf voor internationale handel. Door de traditioneel opgebouwde kennis hebben we enkele speerpuntindustrieën

De interieurtrends van 2018-2019: Nieuwe vertoning van je woning

interieurtrendsZoals het een goed cliché betaamt, is ook op vlak van wonen het innerlijk al wat telt. Wel, misschien niet meteen het énige belangrijke, want mensen die een huis rechtzetten van nul af aan zullen het belang van een juiste skeletbouw en baksteenkeuze wel appreciëren. Toch zijn interieurtrends van even vitaal belang: het vormt het hart van het huis, de visualisering van wie je bent en hoe je wil wonen.

Festivalzomer:
 boîten en genieten

festivals Ontdek hoe Humo's festivalreporter Average Rob kan genieten op de festivals in België met deze 10 tips. Bier en plezier in eigen land.

Blockchain heeft grote impact op mens en bedrijf

blockchainontwikkelingenBlockchain: tovertechnologie in de nabije toekomst? Of vooralsnog een abstract verhaal dat nog niet helemaal landt? Onze experts delen hun kennis, inzichten én voorspellingen, elk vanuit hun eigen branche.  

De tijden van de grote villa’s zijn voorbij

Wonen in de stad De stad leeft en biedt praktisch heel wat voordelen. Alleen is ruimte er wel schaars. Kleiner wonen hoeft echter geen nadeel te zijn als je het slim aanpakt en elke plek in je woonruimte efficiënt en optimaal benut.